Welke bovenfrees

MDuinkerken

Nieuw lid
1 jan 2013
2
0
Ik zoek een bovenfrees van rond de 500 euro. Nu twijfel ik tussen de festool of 1010 ebq plus en de bosch gof 1600 ec.
Welke zouden jullie aanraden? Het is een cadeau en heb er eigenlijk weinig verstand van. De bosch lijkt voordeliger ivm meer vermogen en grotere freesdiepte. Maar als de festool kwalitatief echt beter is dan een bosch moet ik die overwegen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Heb zelf een bosch gof 900 ,is een ideale machine.zeer precies in te stellen en goed handteerbaar.Ook de fijn instelling van de zijgeleider werkt goed.in mijn freestafel heb ik een triton hangen die is daar weer erg geschikt voor en beide zijn betaalbaar.zou dus niet gauw een festool kopen
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
58
22
Borne
www.graatsenco.nl
Hallo M,

Uiteraard is het kiezen van een goede boven freesmachine heel persoonlijk, ik beschik over een Bosch GMF 1400CE, zie afbeelding, de motor is uitwisselbaar tussen twee onderstellen, een voor kopiëren de andere voor het "normale" frezen. Bevalt mij erg goed in combinatie met enkele hulpstukken voor de kopieerzool.
Ik weet niet of deze nog op de Nederlandse markt te bestellen is, van oorsprong een Amerikaanse uitvoering van Bosch. Een goed alternatief lijkt mij de GOF 900.
IMG_6031.jpg
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
hoi M,

Ikk heb de festool 1010 ebq bevalt mij heel goed, heb alleen geen vergelijk met de bosch.....
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ik heb de Bosch twee jaar geleden in de UK gekocht. Bevalt me prima. De vaste houder zit in mijn freestafel, de losse gebruik ik voor het, ja, losse werk. Prima machine. Ik zou nu geloof ik een Festool kopen omdat ik ook de TS55 heb met rail, en dan is een frees die daarop past ook wel handig.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik heb een OF1010 en ben hier zeer tevreden over. Het ligt er een beetje aan wat ermee gedaan gaat worden, zelf mis ik afentoe wat kracht, en hierdoor ga ik de OF1400 aanschaffen. Ik heb voor mezelf overwogen om de bosch GOF1600 aan te schaffen, maar doordat de festool aan de onderkant van de as dubbel gelagerd is (de bosch niet) ga ik voor de festool. Dit omdat ik vaak redelijk grote dieptes frees met een lange frees (105mm lengte voor het infrezen van sluitkommen voor 3puntssluitingen bij deuren).

Kortom, de OF1010 is een goede keuze.
 

MDuinkerken

Nieuw lid
1 jan 2013
2
0
Hallo M,

Uiteraard is het kiezen van een goede boven freesmachine heel persoonlijk, ik beschik over een Bosch GMF 1400CE, zie afbeelding, de motor is uitwisselbaar tussen twee onderstellen, een voor kopiëren de andere voor het "normale" frezen. Bevalt mij erg goed in combinatie met enkele hulpstukken voor de kopieerzool.
Ik weet niet of deze nog op de Nederlandse markt te bestellen is, van oorsprong een Amerikaanse uitvoering van Bosch. Een goed alternatief lijkt mij de GOF 900.
Bekijk bijlage 3012

Is de gmf 1600CE niet de 'opvolger'? Daar kan je ook mee kopiëren.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Welke bovenfrees doet er veelal toe hoe vaak je deze gaat gebruiken, welke houtsoorten of MDF, groeven frezen, profielen, zwalustaart verbindingen etc.
Als je al veel met een bovenfrees hebt gewerkt die met 2 handen dwars bedient wordt zal een Festool even wennen zijn
omdat de Festool in langsrichting wordt vastgehouden.

Bij langer achterelkaar frezen zijn de trillingen ook erg belangrijk heb ik gemerkt omdat ik vorig jaar last kreeg van een pees aanhechting in mijn onderarm. De bosch geeft beduidend meer trillingen dan de festool.
Omdat ik bij veel machine's direct weer last kreeg heb ik meer onderzoek gedaan naar de trillingen bij electrische machine's en kwam
elke keer weer uit op Festool (Frees, schaaf etc), vooral Bosch en Dewalt geven een hoge mate aan trillingen af, ook Metabo en Makita
zitten op een hogere waarde.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik heb een OF1010 maar helaas geen ervaring met andere frezen.

Wat ik wel héél erg handig vind aan de 1010 is de eenhandige bediening, je hebt je linkerhand vrij om de boel te geleiden of extra druk op de freeszool uit te oefenen mocht je kantbewerking doen etc, ik vind het erg prettig werken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb een GMF 1400 CE en onder andere ook de OF1010, vroeger had ik ook nog de Bosch 900 en 1300.
Het zijn beide top klasse machines en er is geen die ik zou afraden, het nadeel van de OF1010 zijn de kopieer ringen die je zelf moet centreren( en misschien moet dat bij de GMF ook want er zat een centreer kop bij), en bij Bosch is traditioneel de stof afzuiging niet top. Persoonlijk is de bouwkwaliteit van de stangen en stabiliteit van de lagers bij de 1010 een trapje hoger, je kan bij deze belachelijk grote groeven maken zonder dat ze begint te schreeuwen. Bij Bosch ben je niet zo zeer gelimiteerd door de kracht, maar eerder door de lagers van de motor die beginnen te schreeuwen onder zware last voordat de motor begint af te zien. En dat was zo bij de 4 Bosch frezen die ik ooit gehad heb.

Nu hangt het af van de persoon voor wie hij is bestemd:
- als het zijn eerste of enige frees is, dan zonder twijfel de Bosch, heeft kracht genoeg voor een beetje van alles aan te kunnen, en met de vaste basis kan je makkelijk een freestafel bouwen (de mijne zit permanent onder de freestafel)
- als hij nog ander Festool gereedschap heeft, of ermee gewerkt heeft dan zal hij zeer waarschijnlijk dolblij zijn met de OF1010, want eens je van dat merk geproefd hebt dan wil je niets anders meer.
 

WR1944

Oud hout
Niet om de gedachte in een bepaalde richting te forceren maar als men met een lichte machine start en men behoefte krijgt aan iets zwaarders gaat men in het algemeen een flinke stap hoger.
Als ik dit vertaal naar Festool ziet men vaak mensen zich een OF2200 aanschaffen naast een OF1010. Mensen met een OF1400 doen dit minder vaak omdat de OF1010 en de OF2200 vrij veel overlap hebben met de OF1400. Een vermogen van rond de 1400 W is een goed uitgangspunt, zeker voor hobby-gebruik. De kwaliteit van de machine hangt af van het gebruik en meer specifiek een merk hangt af van eventuele inpassing in een systeem.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Nou vooruit,
ik heb een Dewalt van 800watt, heb er toendertijd rond de 300 gulden voor betaald en kan er alles mee doen wat ik wil.
Hij bevalt mij goed.
Wordt hobbymatig gebruikt.
 

tuoh

Oud hout
Met uitzondering van die spotgoedkope freesmachines (à 50€) zijn er geen slechte bovenfreesmachines, met elk merk breng je alle freesklussen tot een goed einde. Het enige verschil is dat je met het ene merk soms een pas meer moet maken om de volledige profilering te frezen. Maar dat is soms sneller werken dan met een pas minder de klus te klaren (hogere doorvoersnelheid)

Ik heb in de loop der jaren een grote verscheidenheid aan bovenfreesmachines in handen gehad en heb aan de lijve kunnen ondervinden dat er geen enkele machine is die met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Alle merken hebben hun sterke en minder sterke kanten, geen enkele kan je nu echt als DE ultieme bovenfrees aanwijzen.

Dus koop die machine welke je handig lijkt, of die welke goed in de handen ligt, al de rest is bijzaak. Het is uiteindelijk de man die het eindresultaat bepaald, niet de machine.

Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Ik lees hier dat nogal wat mensen met de bosch GOF/GMF 1600 CE goede ervaringen hebben. Bij die bovenfrezen horen ook een reeks kopieerringen die blijkbaar op het hele bosch gamma passen.Wat zijn de bevindingen hiermee? Met een soort bajonet syteem zouden die gelijk perfect gecentreerd moeten zitten. Ik bezit een groene bosch POF 1400 ACE met o.a. een 17 mm kopieerring. In combinatie met een 14 mm groeffrees wordt de binnenkant van de ring mee verspaand! Heb dit natuurlijk niet laten gebeuren maar vraag me toch af zijn de bajonetfittingen van de blauwe bosch dan zoveel anders en beter? Je hebt er geen centreerdoorn of dergelijks voor nodig om te zien dat het mis zal gaan. De ultieme proef op de pudding zou een inlegwerkje zijn via een mal met bv. een 17 mm en een 27 mm ring in combinatie met een 5 mm groeffrees. Vooraleer de overstap naar een blauw exemplaar te wagen blijf ik met twijfel zitten of die zg. SDS ringen wel te vetrouwen zijn. Wie weet hier meer over?
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Durf zo niet te zeggen of ik bij mijn blauwe bosch een centreer "ding" heb of niet.

Het bajonet systeem werkt erg goed iig, wisselen gaat simpel en snel, is alleen wat lastig te bedienen als de stof "afzuigkap" erop zit (bij mijn GOF1300 CE)
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
De eerste keer centreer je het bajonetsysteem met de bijgeleverde doorn.Daarna kan je de ringen zonder probleem wisselen is mijn ervaring.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik was hier ook heel erg nieuwsgierig naar toen ik op de PROWOOD beurs de Bosch stand bezocht.
Bleek niemand van de aanwezige verkopers (en zelfs hun trainer was erbij) meer details te kunnen verstrekken over de kopieerhuls en hoe die te bevestigen!

Het eindigde er mee dat ze mij het sds-systeem uit de doos haalden en ik het er zelf op monteerde.
Bijgesloten in de verpakking zit een stift waarmee je dit systeem kan centreren, daarna is een wissel van huls echt kinderspel.
Er zit ook niks van speling op een geplaatste kopieerhuls, wat ik erg belangrijk vind. (dit was de voornaamste reden waarom ik zoveel wou weten over hun bovenfrees).
Die mensen waren zich blijkbaar niet bewust dat dit een grote troef is van hun freesmachine, en heb ze de raad gegeven daar meer mee uit te pakken, of het op z'n minst duidelijker op het internet te zetten. Zelf had ik heel wat gegoogled zonder resultaat.
Ook was ik reeds in verschillende gereedschapswinkels langs geweest, waar niemand mij aan de info kon helpen waarnaar ik vroeg...
Beetje vreemd vind ik dit toch! Je zou van zo'n merk toch beter verwachten. Soit, als het product goed is ben ik allang blij;-).

Ondertussen had ik me al een triton gekocht, waar ik ook heel tevreden over ben. Alleen heeft die niet zo'n handig systeem voor de kopieerhulzen;-).
Misschien dat ik me mettertijd nog zo'n Bosch koop, en de Triton onder de freestafel hang...

Groeten, en succes met de zoektocht!

Steven
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Heb zelf een Bosch GOF 1300 , de 2e. De eerste kocht ik van een kennis die hem binnen een jaar stuk had. Werd door Bosch gerepareerd maar hij kon niet zolang wachten en heeft een Festool gekocht.
Helaas sneuvelde deze frees na 1,5 jaar ( verbrand anker.....) en kreeg ik deze in onderdelen terug.

"Gelukkig" had mijn schoonvader een zelfde Bosch maar dan met o.a. een kapotte spanhuls waardoor de frees er lastig uit ging en kon ik van 2 defecte machines 1 goede maken.

Als ik nu een nieuwe frees zou kopen zou ik voor een festool gaan ( als mijn hobby budget zo ver zou gaan...)
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
blijf het komisch vinden dat er blijkbaar slechte bovenfrezen zijn en festool.alsof er niks anders bestaat die uitstekend de gemddelde klus aan kan met het zelfde resultaat als een festool.Ik zeg niet dat het slecht is of dat er niks beters is.Maar heb wel het idee dat sommige zich gek laten maken.Zie soms foto's staan met een compleet grijs groene wand (prachtig mooi hoor).Maar hou wel in de gaten dat de persoon die met het materiaal werkt ook bepalend is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.