Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 48

Onderwerp: Welke bovenfrees

Welke bovenfrees

Ik zoek een bovenfrees van rond de 500 euro. Nu twijfel ik tussen de festool of 1010 ebq plus en de bosch gof 1600 ec.
    Welke zouden jullie aanraden? Het is een cadeau en heb er eigenlijk weinig verstand van. De bosch lijkt voordeliger ivm meer vermogen en grotere freesdiepte. Maar als de festool kwalitatief echt beter is dan een bosch moet ik die overwegen.

Heb zelf een bosch gof 900 ,is een ideale machine.zeer precies in te stellen en goed handteerbaar.Ook de fijn instelling van de zijgeleider werkt goed.in mijn freestafel heb ik een triton hangen die is daar weer erg geschikt voor en beide zijn betaalbaar.zou dus niet gauw een festool kopen

Hallo M,

Uiteraard is het kiezen van een goede boven freesmachine heel persoonlijk, ik beschik over een Bosch GMF 1400CE, zie afbeelding, de motor is uitwisselbaar tussen twee onderstellen, een voor kopiëren de andere voor het "normale" frezen. Bevalt mij erg goed in combinatie met enkele hulpstukken voor de kopieerzool.
    Ik weet niet of deze nog op de Nederlandse markt te bestellen is, van oorsprong een Amerikaanse uitvoering van Bosch. Een goed alternatief lijkt mij de GOF 900.
    IMG_6031.jpg
    [size=150:37uf3289][i:37uf3289][b:37uf3289]Graats[/b:37uf3289][/i:37uf3289][/size:37uf3289]meubelmaken uit "tweedehands"hout
    http://www.graatsenco.nl

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    hoi M,

Ikk heb de festool 1010 ebq bevalt mij heel goed, heb alleen geen vergelijk met de bosch.....

Ik heb de Bosch twee jaar geleden in de UK gekocht. Bevalt me prima. De vaste houder zit in mijn freestafel, de losse gebruik ik voor het, ja, losse werk. Prima machine. Ik zou nu geloof ik een Festool kopen omdat ik ook de TS55 heb met rail, en dan is een frees die daarop past ook wel handig.

Ik heb een OF1010 en ben hier zeer tevreden over. Het ligt er een beetje aan wat ermee gedaan gaat worden, zelf mis ik afentoe wat kracht, en hierdoor ga ik de OF1400 aanschaffen. Ik heb voor mezelf overwogen om de bosch GOF1600 aan te schaffen, maar doordat de festool aan de onderkant van de as dubbel gelagerd is (de bosch niet) ga ik voor de festool. Dit omdat ik vaak redelijk grote dieptes frees met een lange frees (105mm lengte voor het infrezen van sluitkommen voor 3puntssluitingen bij deuren).

Kortom, de OF1010 is een goede keuze.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door graats Bekijk Berichten
    Hallo M,

Uiteraard is het kiezen van een goede boven freesmachine heel persoonlijk, ik beschik over een Bosch GMF 1400CE, zie afbeelding, de motor is uitwisselbaar tussen twee onderstellen, een voor kopiëren de andere voor het "normale" frezen. Bevalt mij erg goed in combinatie met enkele hulpstukken voor de kopieerzool.
    Ik weet niet of deze nog op de Nederlandse markt te bestellen is, van oorsprong een Amerikaanse uitvoering van Bosch. Een goed alternatief lijkt mij de GOF 900.
    IMG_6031.jpg
    Is de gmf 1600CE niet de 'opvolger'? Daar kan je ook mee kopiëren.

Welke bovenfrees doet er veelal toe hoe vaak je deze gaat gebruiken, welke houtsoorten of MDF, groeven frezen, profielen, zwalustaart verbindingen etc.
    Als je al veel met een bovenfrees hebt gewerkt die met 2 handen dwars bedient wordt zal een Festool even wennen zijn
    omdat de Festool in langsrichting wordt vastgehouden.

Bij langer achterelkaar frezen zijn de trillingen ook erg belangrijk heb ik gemerkt omdat ik vorig jaar last kreeg van een pees aanhechting in mijn onderarm. De bosch geeft beduidend meer trillingen dan de festool.
    Omdat ik bij veel machine's direct weer last kreeg heb ik meer onderzoek gedaan naar de trillingen bij electrische machine's en kwam
    elke keer weer uit op Festool (Frees, schaaf etc), vooral Bosch en Dewalt geven een hoge mate aan trillingen af, ook Metabo en Makita
    zitten op een hogere waarde.

Ik heb een OF1010 maar helaas geen ervaring met andere frezen.

Wat ik wel héél erg handig vind aan de 1010 is de eenhandige bediening, je hebt je linkerhand vrij om de boel te geleiden of extra druk op de freeszool uit te oefenen mocht je kantbewerking doen etc, ik vind het erg prettig werken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ik heb een GMF 1400 CE en onder andere ook de OF1010, vroeger had ik ook nog de Bosch 900 en 1300.
    Het zijn beide top klasse machines en er is geen die ik zou afraden, het nadeel van de OF1010 zijn de kopieer ringen die je zelf moet centreren( en misschien moet dat bij de GMF ook want er zat een centreer kop bij), en bij Bosch is traditioneel de stof afzuiging niet top. Persoonlijk is de bouwkwaliteit van de stangen en stabiliteit van de lagers bij de 1010 een trapje hoger, je kan bij deze belachelijk grote groeven maken zonder dat ze begint te schreeuwen. Bij Bosch ben je niet zo zeer gelimiteerd door de kracht, maar eerder door de lagers van de motor die beginnen te schreeuwen onder zware last voordat de motor begint af te zien. En dat was zo bij de 4 Bosch frezen die ik ooit gehad heb.

Nu hangt het af van de persoon voor wie hij is bestemd:
    - als het zijn eerste of enige frees is, dan zonder twijfel de Bosch, heeft kracht genoeg voor een beetje van alles aan te kunnen, en met de vaste basis kan je makkelijk een freestafel bouwen (de mijne zit permanent onder de freestafel)
    - als hij nog ander Festool gereedschap heeft, of ermee gewerkt heeft dan zal hij zeer waarschijnlijk dolblij zijn met de OF1010, want eens je van dat merk geproefd hebt dan wil je niets anders meer.

Forum Rechten