Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Vlak- vandiktebank

Vlak- vandiktebank

Ik ben op zoek naar een vlak- vandiktebank, en vroeg me af welke de kenners mij aanraden? Wat vinden jullie bv van:

http://link.marktplaats.nl/263400048

Ik zoek een degelijke, maar betaalbare (tweedehands dus) machine.

Re: Vlak- vandiktebank

Persoonlijk zou ik machines opgebouwd uit plaatstaal mijden, deze geven meer trillingen door, en de tafel(s) zijn zelden mooi vlak.

Van Scheppach moet ik absoluut niks hebben, ik vind de totale afwerking van de machines ondermaats, ze zijn te licht van constructie, en trillen dat het een lust heeft.
    Ik heb eens enkele malen op een draaibank gewerkt van dit merk en dat was niet direct voor herhaling vatbaar.

Voor schaafmachines geld meestal hoe meer gewicht hoe beter het resultaat. Als je plaats hebt is een oude professionele machine een veel betere keus.

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wo0dy
    Ik ben op zoek naar een vlak- vandiktebank, en vroeg me af welke de kenners mij aanraden? Wat vinden jullie bv van:
    http://link.marktplaats.nl/263400048
    Ik zoek een degelijke, maar betaalbare (tweedehands dus) machine.
    Jammer, ik kan geen technische specificaties vinden van de HM1 van Scheppach.
    Kijk in elk geval of de bladen vlak zijn, als je de aanvoertafel in hoogte verstelt of dan de aan- en afvoertafel evenwijdig blijven. Is de aanslag van het schaafgedeelte stabiel genoeg en gemakkelijk in te stellen. Bouwt de machine snel om van schaven naar vandiktewerk.
    Zuigt de afzuiger de houtspanen voldoende af als je aan het vandikte"banken" bent. Zo niet, dan ligt dat niet altijd aan de capaciteit van je spaanzuiger! Kan ook te maken hebben met niet efficiënt afzuighulpstuk aan de vandiktebank. Kijk ook naar het gemak bij het monteren en afstellen van je messen in de messenbalk. Welke tafelbreedte en doorvoerhoogte (vandiktebank) wil je. Hoe gemakkelijk stel je de hoogten in.
    Kortom als je zion hebt in een machine moet je erop af met wat te schaven balkjes en probeer je alles uit wat ik hiervoor beschreven heb.
    Verder handig en mooier resultaat:
    - 380 V (krachstroom) - kosten van aanleggen vallen mee, heb ik ook laten doen;
    - geen 2 maar drie messen in de messenbalk;
    - twee aanvoersnelheden in de vandiktebank (voor fijn- en grof werk).
    Succes, met de consumententest en eventuele aankoop

Had eerst een Bernardo. Wel een goede vlakbank, zwaar, voldoende lengte van de tafel etc, maar het vandikte schaven ging vaak mis, veel haperingen in de doorvoer van het hout. Heb van alles geprobeerd (waarschijnlijk niet het goede) maar kreeg het niet echt goed en ik baalde van de brandplekken op het hout als de doorvoer weer eens even haperde.
    Nu al 2 jaar een Hammer a31 en zeer tevreden. Door de wisselmessen hoef ik geen beitels meer te slijpen, en nog belangrijker, niet meer af te stellen. Met goede schaafbeitels ( is een groot woord, want het zijn hele dunne, maar ook hele scherpe "strips" die maanden in het meest harde hout geen krimp geven!!) heb ik nog nooit problemen gehad met "uitscheuren" (tear out) oid. Volgens mij een echte aanrader en is het prijs/kwaliteits verschil met grote broer Felder meer dan waard.

jaap

Hmm dit allemaal zo lezende zet ik een compacte vlak vandikte bank maar uit m'n hoofd. Een grote zware past niet op mijn kluszolder. Denk maar dat ik zoek ga naar een klusmaat in de omgeving met wel een fatsoenlijke bank. Lijkt mij nuttiger, dan maar sjouwen met dat hout.

Hi

Ik heb een tijdje met een een Scheppach HM1 gewerkt.
    Het was een miskoop, want de machine was ongeveer 40 jaar oud en waarschijnlijk intensief gebruikt want de machine was volledig versleten.

Wat vwas er verkeerd aan en waar moet je dus op letten:
    - kijken of de metalen plaat onder de aanvoertafel niet gebarsten is.
    - De messen losvijzen en zien of er geen bout verwrongen is.
    - Er zijn 4 stangen met schroefdraad om de tafel van de vandikteschaaf op en neer te laten,
    best eens controleren of deze nog goed onderaan de tafel is bevestigd.
    - contoleren of de aandrijfrollen nog in goede staat zijn.
    - de aandrijfriemen controleren (achteraan de beschermplaat afnemen om het vandikte aandrijfriempje te bekijken)
    - de bouten waar de aanvoertafel over schoof , waren ook versleten.

Het fijne aan de HM1 is dat het een eenvoudige constructie is, en dus veel zelf kan repareren.

Ik heb nu een vrij nieuwe Dewalt schaaf en vandikte bank en alhoewel het natuurlijk niet te vergelijken is met een zware gietijzeren schaaftafel, vind ik het wel degelijke genoeg voor hobbymatig gebruik.

Hopend van dienst geweest te zijn.
    Ronoy

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zuma
    Hmm dit allemaal zo lezende zet ik een compacte vlak vandikte bank maar uit m'n hoofd. Een grote zware past niet op mijn kluszolder. Denk maar dat ik zoek ga naar een klusmaat in de omgeving met wel een fatsoenlijke bank. Lijkt mij nuttiger, dan maar sjouwen met dat hout.
    Niet wanhopen Zuma.
    Er moet best wat goeds te vinden zijn. Ik heb ook geen zware gietijzeren machine, geen ruimte. Toch werk ik al jaren met plezier met de Kity 638 (31 cm vlak-vandiktebreedte, 3 messen, 2 aanvoersnelheden en de vandiktetafel op een stevige kolom - niet vier geleidingen
    zoals bijvoorbeeld bij de Sheppach) Stevig spul, robuust uitgevoerd.
    De foto geeft een aardige indruk.

Attached files

Tja zelfs die kity 638 vind ik eigenlijk te groot. Denk je dat je zo'n machine klein en hanteerbaar genoeg krijgt om 'm op zolder te krijgen (2 trappen met 2 draai hoeken). Op zich heb ik wel een beetje vertrouwen in de kity 639 (het kleinste model) maar daar ben ik nog niet tegen aangelopen en te weinig ervaringen gezien met dit model.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zuma
    Tja zelfs die kity 638 vind ik eigenlijk te groot. Denk je dat je zo'n machine klein en hanteerbaar genoeg krijgt om 'm op zolder te krijgen (2 trappen met 2 draai hoeken). Op zich heb ik wel een beetje vertrouwen in de kity 639 (het kleinste model) maar daar ben ik nog niet tegen aangelopen en te weinig ervaringen gezien met dit model.
    Nee, de Kity 638 is te zwaar. Die hebben ze bij mij met de vorkheftruck de garage binnen gereden.
    Let er wel op, anderen op het forum hebben er ook al op gewezen, de lichte machines voldoen
    niet zo goed. Als je daarmee genoegen neemt heb je zo een "zolder"model gevonden.
    Zoek je toch nauwkeurigheid, gebruiksgemak, dan moet je toch naar beneden of het hout laten schaven en vandikte maken. Dat heb ik zelf ook jaren gedaan.
    Ik had een goede band opgebouwd met de plaatselijke meubelmaker. Ik mocht het hout dat ik uitzocht en kocht bij de houthandel bij hem laten "machineren" tegen het geldende uurtarief.
    Mooi toch. Daarna kon ik het thuis verder bewerken.

Er staat een prachtige Kity vlak/vandiktebank op marktplaats, in Assen voor € 350 euro. Verder staan er ook nog enkele Inca bankjes op, die ook erg mooi zijn. Nadeel is daarvan wel dat ze op krachtstroom werken, maar er zal er vast wel een langskomen die op 230 volt werkt. Gedult hebben en blijven kijken.

En tja, er is al veel over gediscussieerd, maar ik heb al twee jaar een Chinese machine, zelfde type als de Woodstar PT 85, ze heeft haar gebreken, maar ik vind dr zeker acceptabel om de eerste paar jaren bij gebrek aan een betere machine te overbruggen. Nauwkeurig is ze niet echt, maar mechanisch is ze zeker niet slecht.

Forum Rechten