"Diamant"slijpsteen van de lidl

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik zag dat er bij de Lidl vandaag een "diamant"slijpsteen in de verkoop gaat. Korrel 200/300/400/600 volgens de verpakking. Heeft er iemand ervaring mee?

mvg

Ronald
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ja, het zijn prima dingen, maar om beitels echt vlijmscherp te krijgen moet je na de 600 overgaan op Japanse waterstenen.
Pieter
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Ik heb er net ook een gehaald, moet hem nog uitproberen. Vooral de grove (200) is een aanvulling op wat ik al heb.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ja, het zijn prima dingen, maar om beitels echt vlijmscherp te krijgen moet je na de 600 overgaan op Japanse waterstenen.
Pieter
Lijkt me een mooie wetstaal om zachte wetstenen mee te vlakken.

Zou je mij kunen uitleggen waarom dat alleen op japanse stenen kan??

Er zijn volgens mij prima alternatieven of andere stenen waar dit ook prima op kan.
bv: Coticule selected, of de Arkansas stenen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het lijken dezelfde als ik een paar jaar geleden heb gekocht. De gradering is discutabel en echt veel materiaal halen ze niet af van staal. Een wetsteen ermee vlakken lijkt me niet werken (zal dit nog eens proberen). Bovendien moet je ze goed droog maken, anders gaan ze roesten.

Mijn ervaring met een diamantsteen (ik heb ook één goede) is dat deze geen glad resultaat geven (ook bij een fijne). Mijn bijtels en messen wil ik helemaal glad hebben, dus zal ze altijd af wetten.
 
D

DervishD

Guest
Er zijn volgens mij prima alternatieven of andere stenen waar dit ook prima op kan.
bv: Coticule selected, of de Arkansas stenen.

Beetje offtopic maar er is geen enkel verschil in werking tussen een standaard en een zogenaamde "selected" coticule. Het enige verschil is cosmetisch.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Beetje offtopic maar er is geen enkel verschil in werking tussen een standaard en een zogenaamde "selected" coticule. Het enige verschil is cosmetisch.

Flink wat jaren geleden, was in de winkel waar ik ze kocht wel verschil daar in (misschien bedacht door de verkoper?), de standaard was vaak kleiner en grilliger van vorm, de selected werd daar verkocht als grote rechthoekige.
De selected waren toen ook gladder.
Geen idee hoe dat nu is, zie ze nergens meer, behalve bij kniveandtools.nl

Heb er twee van, vind ze erg fijn wetten.
Maar denk dat het voor een beginner een slechte steen is, ze zijn nl boterzacht, een keer verkeerd strijken en je hebt er een hap uit.
 
Laatst bewerkt:
D

DervishD

Guest
Heb er twee van, vind ze erg fijn wetten.
Maar denk dat het voor een beginner een slechte steen is, ze zijn nl boterzacht, een keer verkeerd strijken en je hebt er een hap uit.

Als je een coticule wilt speciaal voor jouw doeleinden dan kun je het beste direct bij Ardennes Coticule (de mijn) bestellen. Maurice of Rob Celis zoekt dan een geschikte steen voor je uit (Maurice is de eigenaar, rob is zijn zoon). Zo heb ik 2 harde stenen voor mijn gereedschap en 2 zachtere voor mijn scheermes. Als je de juiste steen op de juiste manier gebruikt is het ook voor beginners een makkelijke steen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Hebben hun die mijn niet overgenomen, ik meende nl dat die een aantal jaren dicht was?

Nu rechtstreeks contact via internet is makkelijk, maar ik heb ze gekocht voor het internet tijdperk.
De oudste die ik heb ik idd hard, en de andere grote is zacht. Ik dacht dat ze nu alleen nog maar zachte gele hadden, zie nu op hun site dat ze ook blauwe stenen hebben hoe zijn die?

Qua beginners, wat ik veel zie is dat veel beginners veel te hard duwen tijdens het wetten of het met ongegelmatige bewegingen doen.
En die filmpjes dat mensen snel achtjes draaien helpt dan ook niet erg. Met rustige lange halen wetten is veel makkelijker.

Diamant stalen, ik vind het woord steen daarin ongepast :), wat ik daar van gezien gebruikt hebt vind ik ze te grof voor beitels wetten.
Ik gebruik wel een grove om eens per zoveel jaar de stenen te vlakken.

Wat ik wel eens lees dat je na elke wet beurt je steen meot vlakken, heb ik het idee dat ze met veel te zachte stenen wetten.

Bij bijvoorbeels japanse zwaarden makers worden die zachte hoogkorrelige stenen gebruikt voor het polijsten van het staal om het te laten glimmen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik weet niet hoe de kwaliteit van deze Lidl stenen is, maar heb jaren geleden ook eens een setje van 4 losse diamant stenen gekocht maar die waren zo buigzaam, die heb ik voor gereedschap nooit gebruikt. Roeland Brekelmans maakte me 3 weken geleden attent op een aanbieding bij Baptist, een tweezijdige steen met houder voor 40 euro. Lijkt wel heeeel veeel op de steen die Trend ook verkoopt en die Rob Cosman in onderstaand filmpje gebruikt.
Heb er 1 besteld en via vrienden die hier op vakantie zijn is deze inmiddels ook bij mij op de werkbank aangekomen en mijn eerste indruk is prima. Mooie dikke vlakke steen grit 400 aan de ene en 1000 aan de andere kant. Diamant heeft mijn voorkeur, je hoeft ze niet te vlakken en ik blijf het wel een beetje knoeien vinden met waterstenen. Voor een nog fijnere grit verkoopt Lee Valley diamant folie wat volgens hen en Chris Schwarz ook super slijpt. Een nieuwe diamant steen moet wel even inslijpen, ze voelen erg ruw aan in het begin en krassen ook wat meer, na het inlopen voelen ze gladder aan maar slijpen prima. Ik heb met de nieuwe steen mijn waterstenen gevlakt en dat was wel voldoende. Ben benieuwd naar de levensduur, maar met mijn gebruik denk ik er vele jaren plezier van te hebben.

jaap


 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.