beitels Schepach schaafmachine

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
hallo houtbewerkers,

Ik maak gebruik van een scheppach HM2 schaafmachine, al ruim 20 jaar oud maar in prima staat. Momenteel is het lastig onderdelen te krijgen. Ik ben op zoek naar keerbeitels voor deze machine.
Wie weet een adres en of handelaar.

groet Graats

www.graatsenco.weebly.com
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Bedoel je de gewone schaafbeitels of de blokken waarmee ze klem in de as zitten?

Mooi kastje trouwens dat mediameubel op je site en zker een creatieve ducttape oplossing voor je Scheppach snaarbreuk.... die machines zijn zo mooi simpel dat dit soort oplossingen nog werkt :D
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
Hoi Scheppie,

bedankt voor je reactie en complimenten. Ik ben op zoek naar de beitels, deze zijn er in verschillende uitvoeringen, na slijpbaar maar ook als Keer beitel (vergelijkbaar aan de beiteltjes uit een hand schaafmachine), deze laatste uitvoering zoek ik omdat ik niet beschik over een geschikte slijpmachine voor het slijpen van brede beitels. De keer beitel is in het verleden wel geleverd door scheppach maar van der Spek, importeur kan ze momenteel niet leveren.

Gaaf he de ducktape snaar, het werkte echt en hielp me de levertijd van de nieuwe snaren te overbruggen, De nieuwe snaar vond ik overigens op E-BAY Duitsland.

Groet, Graats
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ooooww je bedoeld dus denk ik nog steeds geen keerbeitels maar wisselbeitels.... die je vervolgens om kunt keren.....

Volgens mij kun je op Ebay dld ook die beitels vinden..... ik heb ze er tenminste regelmatig gezien.
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
dat valt dus tegen, mijn gereedschap handelaar betrekt de onderdelen van van der Spek, importeur van Scheppach in Nederland. Beide bedrijven blijken onlangs failliet te zijn geweest en veel problemen te hebben met het leveren van onderdelen.
Ook op e-bay zie ik wel de "normale" beitels maar geen wisselbeitels.
Hopelijk vind ik nog wat, want mij machine staat momenteel werkloos te zijn.

Groet Graats
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Met wat kunst en vliegwerk heb ik zelf beitels op maat gemaakt. Bij MZN beitels besteld 26x3cm, hier eerst een centimeter van afgeslepen zodat de hoogte goed was en de 2 uitsparingen met een dikke doorslijpschijf die bijna op was (kleine diameter) gemaakt. Ik heb heb toen 2 sets gemaakt en heb er al jaren plezier van. Ik had hetzelfde probleem als jij en kon nergens (voor een normale prijs) beitels vinden.

Groeten,
Patrick
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
Hallo Spaander, Scheppie en Patrick,

bedankt voor jullie adviezen, ik ga contact zoeken met Veneberg, mogelijk dat zij mij kunnen helpen.

Wat betreft de faillissementen, volgens mijn gereedschap handelaar zijn zowel Scheppach als van der Spek failliet geweest en wel herstart, maar nog veel te weinig voorraad hebben en daardoor leveringsproblemen hebben.

De oplossing om van andere beitels een passende oplossing te slijpen hou ik in mij achterhoofd, maar eigenlijk wil ik juist wissel beitels omdat ik geen slijpmachine wil aanschaffen

Groeten Graats
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Hallo Graats, de keerbeitels zijn in Duitsland te bestellen. Even zoeken op scheppach hm2 hobelmesser.
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
zo geregeld, via mijn eigen gereedschap handelaar, hij de beitels bestelt bij RVS, dit bedrijf is ook bezig om naast de normale beitels wissel beitels te maken, bedankt voor de adviezen ik kan hopelijk aan het einde van de week weer schaven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.