autistisch

Status
Niet open voor verdere reacties.

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Dit is natuurlijk een leuk idee alleen betwijfel ik (uit ervaring) of dat het kern probleem op lost. Omdat je het over een computer verslaving had. Ik denk dat het niet zo zeer een verslaving is. Maar meer een uitvlucht om niet continu er aan te worden herinnert dat hij een beperking heeft. dus het maken van werkstukken zou inderdaad een stap in de goede richting kunnen zijn. Mits daar ook de nodige erkenning aan toe wordt gevoegd. Zoals het geven van complimenten en proberen om deze jongen zoveel mogelijk deel te laten nemen aan het normale leven. Zodat hij ook het gevoel krijgt iets te betekenen voor de maatschappij. En dat is niet makkelijk maar het is de moeite waard.

En even over de vraag over de zaagtafel en de draaibank. Ik weet niet of hij vaker met machines om gaat. Anders zijn het mooie machines om mee te beginnen. Alleen zijn ze wel wat prijzig in vergelijk met merken die bedoelt zijn voor de industrie zoals makita ed.
 

hmensink

Nieuw lid
30 dec 2012
2
0
Mee eens wat erkenning en complimenten betreft. Helaas echt computer verslaaft. Uit voorzorg willen wij graag dat hij iets moet gaan doen. mocht hij beschermt of begleid gaan woning en internet is niet goed en/of snel genoeg moet hij van ons iets anders kunnen. hij is het er zelf mee eens maar bedenk maar eens een hobby waneer je geen interesse kunt wekken in iets anders en daar is hij zelf al heel druk mee. nu moeten wij een handje helpen door zelf iets te gaan doen wat hij misschien overneemt. ja hij werkt al met machines in de meubelmakerij. nu wil ik tafel machientjes aan schaffen om iets kleins van hout te maken. maar het moet gelijk zijn aandacht trekken dus willen wij het in 1x goed aanpakken. dus de vraag hoe te beginnen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Naar mijn weten is bij begeleid wonen, de ruimte om een dergelijke hobby te nemen vrij klein.
Het kan eigenlijk alleen op de kamer zelf, of er moet een hobbyruimte zijn.
In formeer daarover eens.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je kan ook de twee proberen te combineren, heeft hij al eens 3d tekeningen proberen maken op de PC? De meeste van ons maken eerst de meubel in 3d vooraleer die in het echt te maken.
En vaak maak je meer concepten dan werkelijke meubels.
Een gratis en zeer bekend in de houtsector programma is sketchup
Proxxon gereedschap is van horen goed spul, maar bedoeld om minaturen te maken en dergelijke dacht ik. Maar misschien is dat ook de bedoeling?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Oei, interessante en moeilijk vraag. Als vrijwilliger begeleid ik al 7 jaar een autistische man. Hij is ook nog verstandelijk beperkt, denk aan het niveau van een 5 jarige. Uit het feit dat jullie zoon een opleiding volgt maak ik op dat het in zijn hoofd wel goed zit (op dat autisme me na, natuurlijk).

Door de jaren heen heb ik me een beetje in autisme verdiept en ik ben er wel achter dat je het in vele vormen kunt hebben. Weet inmiddels dus ook dat veel autisten heel goed in het leven mee kunnen doen, al heb je soms als derde een kleine gebruiksaanwijzing nodig.

Kenmerk van veel autisten (eigenlijk een lelijk woord, ik geloof dat je moet praten over mensen met een stoornis in het autistisch spectrum, maar dat komt er niet zo lekker uit) is dat het wat schort aan de motoriek, fijn en/of grof. Dat is dus wel een punt van aandacht. Ik neem aan dat jullie ondersteuning hebben, dus daar kun je dat misschien ook navragen.

Een kleine ruimte hebben kan lastig zijn, maar zo'n Proxxon is niet zo groot (ik heb er geen ervaring mee). Je zou met wat handigheid een soort werkbank kunnen maken, die ook nog eens als tafel kan dienen. Stof is dan misschien wel een probleem.

Preoccupatie is ook zo'n eigenschap. Daar helpt eigenlijk alleen maar het stellen van regels bij. Dus (als voorbeeld): 2 uur per dag internet.

Maar ........ als hij nu al met houtbewerking bezig is, dan zou je toch al een beetje moeten weten of de kleinere versie ook aanspreekt?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Da's een lastige. Een vriend van mij heeft zo'n proxxon tafelzaagje staan. Misschien wil je daar eens gaan kijken of het wel iets voor jullie is ? Deze zaag staat in Zwolle op zeer korte afstand van mijn huis.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Is anders houtsnijden een optie? Hetzij geometrisch of figuratief siersnijwerk, hetzij kleine beeldjes snijden?

En anders: een computerhobby waarbij je geen internet nodig hebt, zoals programmeren of 3D-rendering of zo? Ik weet nog van vroeger, toen computers nog niet aan het Internet hingen, dat je daar ook avonden mee bezig kon zijn :)
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hmensink, ik heb eerst een andere vraag: waar speelde hij mee op de leeftijd van zeg 8, 9, 10, 11, 12 jaar. Wat deed hij toen, wat hield hem zoal bezig? Kunnen jullie dit hier aangeven?
vr.gr. Jan Pranger.
 

ernst

Actieve deelnemer
door ervaring met mensen met alle mogelijke beperkingen is prijzen en promoten een heel groot handvat.
wanneer uw zoon intresse heeft in de meubelmaakbranche en daar veel aardigheid in heeft , is daar op door te gaan.
proxxon is inderdaad veel in gebruik bij de modelbouw.
probeer zijn intresse door te voeren in de miniatuurbouw , kleine meubels , modellen van oude wagens.
1 van de mensen die ik regelmatig "begeleid" op een tuincentrum is compleet gefocust op onkruid wieden , ondertussen zijn we zover dat hij zelfs klanten helpt met kleine vragen.
dus vooral blijven geloven in zijn kunnen.
trouwens is dit weer eens een ander leuk onderwerp wat behandeld wordt zo.
fijn de steun en input van allen.
alvast een wijs en gelukkig 2013 voor u allen.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Beste familie Mensink,

Dit is een bijzondere vraag op dit forum. Het is inderdaad mooi om te zien dat er al goede suggesties gedaan zijn en waarschijnlijk nog gaan komen.

Zelf heb ik ook veel te maken met autistische jongeren, ik geef les in het speciaal onderwijs en dan met name de Bouwkundige vakken. Het is natuurlijk heel moeilijk om een goed advies te geven omdat wij jullie zoon in persoon niet kennen.

Wat heel vaak voorkomt bij mijn leerlingen is dat zij een heel duidelijke grens trekken tussen school/werk en thuis. Tijdens mijn lessen, maar ook op stages, zijn zij vaak dol enthousiast en eenmaal thuis dan denken zij niet meer aan het werk of aan school. Graag zouden jullie dus een hobby vinden welke enigszins overeenkomt met wat hij als werk gaat doen. Het is niet gezegd dat dit zal lukken. Ik heb ooit een leerling lesgegeven welke super gemotiveerd was maar thuis keek hij nog niet naar zijn gereedschap om!! Hoe graag zijn ouders dat ook wilden….
Het is inderdaad ook verstandig om een na te gaan wat de mogelijkheden zijn binnen het begeleid wonen. Is hier misschien een vorm van begeleid tijdverdrijf mogelijk of zijn er ruimtes om een eerder genoemde hobby uit te voeren.

Ook gameverslaving komt bij onze leerlingen voor. Echter is het heel verstandig om via de huisarts de juiste hulpverlening in te schakelen. Constatering en verdere behandelingen kunnen via het GGZ opgepakt worden.

Nogmaals, het blijft heel moeilijk om hier iets over te zeggen aangezien jullie al 19 jaren met de kenmerken van autisme te maken hebben. Echter is bovenstaande gebaseerd op ervaringen vanuit mijn werk.

Wat betreft het Proxxon gereedschap kan ik jullie geen advies geven, ik heb hier geen ervaringen mee.
Ik wil jullie heel veel succes wensen met de aankomende periode en al de te maken keuzes.

Met vriendelijke groet,
G.A.V.
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
58
22
Borne
www.graatsenco.nl
beste meneer Mensink,

misschien stelt u uw vraag wel op een verkeerd podium, mogelijk bent u bekent met de Nederlandse vereniging voor autisme. Op hun site www.autisme.nl staat het volgende over vrije tijdsbesteding:

Vrije tijd
Ouders zeggen weleens dat hun kind met autisme eigenlijk nooit vrije tijd heeft. Vrij zijn en vakantie betekent vaak onduidelijkheid over wat er komen gaat en dat kan tot stress leiden bij iemand met autisme. Een duidelijke invulling van de vrijetijdsbesteding kan deze stress aanzienlijk verminderen. Het kan dan gaan om vrijetijdsbesteding in huis, bij reguliere verenigingen of bijvoorbeeld weekenden of vakanties met andere mensen met autisme. Hieronder vindt u informatie over autisme en vrije tijd.
Regionale NVA-werkgroepen vrijetijdsbesteding
In verschillende NVA-regio’s zijn werkgroepen actief die zich sterk maken voor geschikte vrijetijdsbesteding voor mensen met autisme in de regio. Of er ook in uw regio een werkgroep vrijetijdsbesteding actief is, kunt u lezen op deze website bij uw eigen regio


Dit verhaal herken ik deels, vanuit mijn werk en privé, kinderen/ jongeren met een vorm van autisme bekijken de wereld nu een keer anders en kunnen in voorkomende gevallen volledig opgaan in een ding, zoals uw zoon in het computeren. Mijn ervaring heeft me geleerd dat alleen het stellen van duidelijke grenzen en structuur (bijvoorbeeld beperkte tijd) een autist kan aanzetten tot andere activiteiten. Mogelijk dat in uw omgeving een regionale werkgroep bezig is op dit gebied, u vind daar meer over op de site van de NVA.

Mijn dochter heeft een vorm van autisme, ook voor haar was/is de vrije tijd een probleem. Zij heeft een opleiding gedaan in fotografie. Zij werkt niet als fotograaf maar doet in haar vrije tijd veel met de camera enz..

Het volgende moet me toch even van het hart, in de reacties die ik op uw vraag heb gezien, lees ik nogal wat onwetendheid over autisme dat is jammer want het is een veel voorkomende stoornis, waarbij mensen naast deze stoornis ook mogelijk andere beperkingen kennen. Het is jammer dat in een van de reacties is te lezen dat het in zijn hoofd wel goed zit (op dat autisme me na, natuurlijk). Bedenk dat Albert Einstein ook een autist was en niemand zou durven beweren dat hij niet goed bij zijn hoofd was.
Autisme op zich is lastig omdat de omgeving er maar moeilijk mee om kan gaan, omdat gedrag en communicatie soms lastig te begrijpen is.

Ik wens u veel succes om samen met uw zoon iets te vinden wat hem door zijn vrije tijd helpt.

vriendelijke groet Graats
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Als broer van een asperger (autistische stoornis) komt de computerverslaving mij zeer bekend voor. Eigenlijk alles met een beeldscherm... Hij woonde in een begeleid wonen project en heeft uiteindelijk werk gevonden in de metaalindustrie als lasser. Had in het begeleid wonen maar zeer beperkt ruimte en was naast z'n werk niet erg creatief. Lassen kan hij prima, maar daar zijn ook duidelijke kaders: opdrachten zijn specifiek op hem gericht en worden extra duidelijk uitgelegd: wat wel en wat niet!

Het is heel erg verschillend per autist, maar denk er ook aan dat de computer een hele veilige omgeving biedt. Beperkte interactie met mensen, geen non-verbale communicatie en bovendien is een computer heel erg duidelijk >> zwart of wit, één of een nul. Ook qua games, deze bieden allemaal zeer duidelijke en overzichtelijke regels. Hobbies, zeker waar het om creëren gaat, vragen om het "out of the box" denken en je aanpassen aan nieuwe situaties. NIet iets wat autisten heel goed kunnen, helaas. Mijn broer was na het computeren helemaal gek van motoren, maar sloeg ook daar extreem in door. Maar dit was wel een hobby die duidelijke kaders biedt.

Ik wil niet negatief klinken, integendeel, ik had gewild dat wij als gezin zo betrokken waren geweest!! Maar ik vraag me af (en dit is per persoon heel erg afhankelijk) in hoeverre dit als hobby geschikt is. Hoe gaan jullie hem er bijvoorbeeld bij betrekken?

in ieder geval veel succes!!
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Het volgende moet me toch even van het hart, in de reacties die ik op uw vraag heb gezien, lees ik nogal wat onwetendheid over autisme dat is jammer want het is een veel voorkomende stoornis, waarbij mensen naast deze stoornis ook mogelijk andere beperkingen kennen. Het is jammer dat in een van de reacties is te lezen dat het in zijn hoofd wel goed zit (op dat autisme me na, natuurlijk). Bedenk dat Albert Einstein ook een autist was en niemand zou durven beweren dat hij niet goed bij zijn hoofd was.

Met de strekking ben ik het wel eens, maar je haalt er nou net het verkeerde voorbeeld bij. Er is nog wel een verschil tussen of iets in je hoofd wel of niet goed zit (dat is een constatering) en niet goed bij je hoofd zijn (dat is een oordeel).

Lees het ook even in samenhang met de voorafgaande zin in mijn tekst, omdat ik het heb over iemand die naast autisme ook nog een verstandelijk beperking heeft. Dat onderscheid maak ik juist daarom.

Het was dus absoluut niet mijn bedoeling om autisten weg te zetten als zijnde niet goed bij hun hoofd. Einstein, Temple Grandin, Kamran Nazeer, John Elder Robinson en Daniel Tammet (om maar een paar namen te noemen. Hun boeken kan ik van harte aanbevelen - behalve Einstein, want die valt een beetje buiten dit rijtje) hebben het tegendeel bewezen

Als ik mensen op het verkeerde been heb gezet en beledigd: excuus. Ik hoop met bovenstaande het tegendeel te hebben laten zien.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik zet dit draadje maar op slot. Dhr Mensink stuurt me een mailtje hoe zijn account te verwijderen. Dat vindt in op zijn zachts gezegd niet zo passend bij alle, in mijn beleving echt goed bedoelde, reacties die hij op zijn vraag heeft gekregen. Zo gaan we niet met elkaar mijnheer Mensink.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.