Vraag over toepassen van ebben

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik wil een salontafeltje maken volgens een vrij strak eigen ontwerp. Ik ga eerst een model maken om de dimensionering te bepalen. Blad moet van een lichte houtsoort worden. Ik denk aan berken of misschien wat warmer: amerikaans esdoorn. De robuuste poten worden zo met het blad verbonden dat het lijkt te zweven. De poten moeten van een contrasterende heel donkere houtsoort worden gemaakt. Bij voorkeur niet bruinig. De donkere poten versterken het beeld van een zwevend blad.

Wel dan kom ik op ebben. Mooi hoor. Zwart met een zweem van grijzige vlammen. Maar ik schrok van de prijs -:). Potverdorie.

Is het realistisch/mogelijk dunne plankjes van zeg 5 mm van ebben te zagen op een lintzaag en daarmee de poten als het ware te bekleden?


PS.: Ik heb op dit forum ook gekeken naar ebonizing van eikenhout maar vind het niet mooi denk ik (ik ben een proefje van azijn, staalwol en evt met thee behandeld eikenhout aan het voorbereiden).


Wat denken jullie van het " dunne ebben plankjesidee"?
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Of je wil weten of je ebbenhout kan zagen op de lintzaag? Dan zeg ik ja want werk er dagelijks mee.
Wel zorgen voor scherp materiaal.
Ik koop dit in Kortrijk bij lagae en ja het is prijzig hout, dit wordt ook per kilogram aangerekend.
Daniel
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Esdoorn wordt vanwege zijn structuur al wel eens zwart gekleurd om ebbenhout na te bootsen. Als het enkel om het effect van de kleur gaat zou het mij jammer lijken van het ebbenhout en van het geld dat je er voor betaalt...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wat ik tot nu aan resultaten van ebonizing heb gezien (OK, op afbeeldingen) kan me niet bekoren. Zoals meestal met imitatie kan het niet wedijveren met ebben. Kortom: vanwege het uiterlijk gaat voorkeur uit naar ebben, mits redelijk uitvoerbaar.

maar ik zal esdoorn ook proberen, want ja ebben is wel duur
 
Laatst bewerkt:

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Bedenk ook dat ebben zich heel moeilijk laat lakken qua afwerking, dat gaat met (tung)olie veel beter is mijn ervaring. Ebben wil ook nogal scheuren. Om die reden zette ik de kopse kanten in de olie, dat werkte goed.

Mvg,
Koos
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Naast dat ebben erg prijzig is , is het ook nog een kwetsbare houtsoort. Ik zou kijken naar een alternatief. Misschien zoals coracao de negro? Amer noten hout laat zich ook erg goed zwart kleuren !!!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Op zich lijkt me experimenteren met ebonizeren wel interessant hoor. Ga ik doen. Jullie zullen er van horen. Kan wel even duren door allerlei andere bezigheden.

@ Rickkoorman: bedoel je met kwetsbaar tijdens de bewerking of meer in het algemeen; dus ook kwetsbaar in "gebruik"? Ik dacht dat ebben juist een sterke massiefe houtsoort was. Maar ik heb er geen enkele ervaring mee hoor (dat was al wel duidelijk denk ik -:)
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
Is fineer geen optie? Decoflex fineer is een dun laagje hout gekleefd op een soort laagje dik papier. Heel goed om te gebruiken bij gebogen vormen.
Heb het eens gebruikt om schappen van een wandmeubel er te laten uitzien als massief eik. Ben heel tevreden met het resultaat.

Brecht
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Dat ebben kwetsbaar is kan ik niet zo goed begrijpen hoor, volgens mij één van de meest solide houtsoorten die ik al gebruikt heb buiten snakewood.
Ebben is te verkrijgen in gezaagde fineer. Weer vrij prijzig.
Daniel
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@Bungdacue: Dank. Ik heb ondertussen een bedrijf gevonden dat gezaagd ebben fineer levert in diktes van 1,3 tot 2,5 mm. Lijken me mooie goed verwerkbare diktes. Hoef ik niet zelf op de lintzaag te klooien. Zal na de grote kerst/nieuwjaarsluitingen naar prijzen informeren.
En goed dat je kunt bevestigen dat ebben niet kwetsbaar is.
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ik denk dat Rick met kwetsbaar bedoelt dat het hout steeds zeldzamer wordt en het zodoende aan te raden is om een andere houtsoort te nemen die wel goed verkrijgbaar en te kweken/verbouwen is.

Overigens zie ik op internet dat coracao de negro ook een beperkt verkrijgbare houtsoort is, doch FSC verkrijgbaar.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik bedoelde inderdaad dat ebben een houtsoort is die zeldzaam is, indien mogelijk zal ik hier altijd zoeken naar een alternatief.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik wil de sfeer niet verprutsen, maar met ebbenfineer ben je toch ook een beetje de zaak aan het verdoezelen. Dan moet je vertellen: ja massief ebben was me eigenlijk te duur. Ik zou kersen gebruiken, dat zich heel goed "in"zwart laat beitsen en lak het desnoods af met dubbelblack zwarte lak zoals gebruikt op vleugels en piano's. Daarna blanke lak er over voor een volle zwarte dieptewerking.
vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Ik bedoelde inderdaad dat ebben een houtsoort is die zeldzaam is, indien mogelijk zal ik hier altijd zoeken naar een alternatief.
Klopt helemaal. Spijtig genoeg is er niet altijd een alternatief. Ben zelf opzoek naar vervangbare soorten maar de vraag voor ebben blijft aanhouden.
Daniel
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik wil de sfeer niet verprutsen, maar met ebbenfineer ben je toch ook een beetje de zaak aan het verdoezelen. Dan moet je vertellen: ja massief ebben was me eigenlijk te duur. Ik zou kersen gebruiken, dat zich heel goed "in"zwart laat beitsen en lak het desnoods af met dubbelblack zwarte lak zoals gebruikt op vleugels en piano's. Daarna blanke lak er over voor een volle zwarte dieptewerking.
vr.gr. Jan Pranger.

Ja Jan, je raakt daarmee een gevoelige snaar-:). Ik zat al te piekeren over de te geven rechtvaardiging voor toepassen van fineer ipv massief.

Niet voor niets lopen de proefjes voor het zwarten ook nog. Dwz, het brouwsel van azijn en staalwol staat te "trekken" maar eigenlijk vind ik dat ook een beetje gepruts. Ik ben er nog niet uit. Misschien het gezaagd fineer heel goed uitzoeken en ontwerp zo maken dat niet opvalt dat er gefineerd is. Maar compromissen in ontwerp passen me (nog) niet.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Eerlijk gezegd zou ik weigeren om ebben te verwerken. Ik snap het vanuit economisch standpunt wel hoor. Maar vanuit het ecologische (belangrijkere) standpunt is het totaal onverantwoord. Als er geen alternatief is, hebben ze pech denk ik dan. Bewustmaking van het publiek begint bij ons.

Het alternatief met kersen is dan bvb veel beter vanuit het te verantwoorden duurzame verhaal. Test het eens met een klein stuk kersen?
 

symen

Actieve deelnemer
21 dec 2010
34
0
Arnhemse Fijnhouthandel

"Ebben fineer
Niet meer op voorraad.
Ebben fineer is zo kostbaar dat het goedkoper is om massief hout te nemen."
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, dit statement op de site van de Arnhemse houthandel was voor mij aanleiding tot dit draadje. Toen ik dat las, vroeg ik me toen af of je zelf op een lintzaag ebben in dunne plakjes kunt zagen. Uit de reacties begreep ik dat je die dunne plakjes kunt maken of kunt kopen en itt de bewering van de Arnhemse houthandel (althans in mijn toepassing) een stuk goedkoper dan massief, maar nog steeds duur en het ecologisch argument blijft.

Het zal er misschien op uitdraaien dat ik een "mooi zwart" zoek (het advies van Jan Pranger in dit draadje) en dat gewoon ook mooi zwart noem en niet een "geeboniseerd stukje edelhout" :). Of ... heel iets anders bouwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.