Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012

Vraag over toepassen van ebben

Ik wil een salontafeltje maken volgens een vrij strak eigen ontwerp. Ik ga eerst een model maken om de dimensionering te bepalen. Blad moet van een lichte houtsoort worden. Ik denk aan berken of misschien wat warmer: amerikaans esdoorn. De robuuste poten worden zo met het blad verbonden dat het lijkt te zweven. De poten moeten van een contrasterende heel donkere houtsoort worden gemaakt. Bij voorkeur niet bruinig. De donkere poten versterken het beeld van een zwevend blad.

Wel dan kom ik op ebben. Mooi hoor. Zwart met een zweem van grijzige vlammen. Maar ik schrok van de prijs -. Potverdorie.

Is het realistisch/mogelijk dunne plankjes van zeg 5 mm van ebben te zagen op een lintzaag en daarmee de poten als het ware te bekleden?

PS.: Ik heb op dit forum ook gekeken naar ebonizing van eikenhout maar vind het niet mooi denk ik (ik ben een proefje van azijn, staalwol en evt met thee behandeld eikenhout aan het voorbereiden).

Wat denken jullie van het " dunne ebben plankjesidee"?

Of je wil weten of je ebbenhout kan zagen op de lintzaag? Dan zeg ik ja want werk er dagelijks mee.
    Wel zorgen voor scherp materiaal.
    Ik koop dit in Kortrijk bij lagae en ja het is prijzig hout, dit wordt ook per kilogram aangerekend.
    Daniel

Esdoorn wordt vanwege zijn structuur al wel eens zwart gekleurd om ebbenhout na te bootsen. Als het enkel om het effect van de kleur gaat zou het mij jammer lijken van het ebbenhout en van het geld dat je er voor betaalt...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Wat ik tot nu aan resultaten van ebonizing heb gezien (OK, op afbeeldingen) kan me niet bekoren. Zoals meestal met imitatie kan het niet wedijveren met ebben. Kortom: vanwege het uiterlijk gaat voorkeur uit naar ebben, mits redelijk uitvoerbaar.

maar ik zal esdoorn ook proberen, want ja ebben is wel duur
    Laatst gewijzigd door klaas0639; 29-12-12 om 23:35.

Bedenk ook dat ebben zich heel moeilijk laat lakken qua afwerking, dat gaat met (tung)olie veel beter is mijn ervaring. Ebben wil ook nogal scheuren. Om die reden zette ik de kopse kanten in de olie, dat werkte goed.

Mvg,
    Koos

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Naast dat ebben erg prijzig is , is het ook nog een kwetsbare houtsoort. Ik zou kijken naar een alternatief. Misschien zoals coracao de negro? Amer noten hout laat zich ook erg goed zwart kleuren !!!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Op zich lijkt me experimenteren met ebonizeren wel interessant hoor. Ga ik doen. Jullie zullen er van horen. Kan wel even duren door allerlei andere bezigheden.

@ Rickkoorman: bedoel je met kwetsbaar tijdens de bewerking of meer in het algemeen; dus ook kwetsbaar in "gebruik"? Ik dacht dat ebben juist een sterke massiefe houtsoort was. Maar ik heb er geen enkele ervaring mee hoor (dat was al wel duidelijk denk ik -

Is fineer geen optie? Decoflex fineer is een dun laagje hout gekleefd op een soort laagje dik papier. Heel goed om te gebruiken bij gebogen vormen.
    Heb het eens gebruikt om schappen van een wandmeubel er te laten uitzien als massief eik. Ben heel tevreden met het resultaat.

Brecht

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Voor zover ik weet is ebben niet in fineer vanwege moeilijk te maken. Vandaar mijn vraag over de "dunne-plankjes- oplossing".
    Laatst gewijzigd door klaas0639; 30-12-12 om 09:33. Reden: Typo

Dat ebben kwetsbaar is kan ik niet zo goed begrijpen hoor, volgens mij één van de meest solide houtsoorten die ik al gebruikt heb buiten snakewood.
    Ebben is te verkrijgen in gezaagde fineer. Weer vrij prijzig.
    Daniel

Forum Rechten