Flatstalker 18 de luxe

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Albert, nog eens goed kijkend naar dit bootje en jouw ontwerp, je hebt het ontwerp aangepast waardoor je ook evt wilt kunnen slapen op het schip. Daarvoor maak je een soort van cabine aan de voorkant? Ben je niet bang dat daardoor de hele gewichtsverdeling van de boot verloren gaat en dat je punt veel te diep komt te liggen om soepel te varen? Als je vervolgens de achterkant ook zwaarder maakt dan kom je helemaal diep te liggen en ploeg je heel wat water weg.... de flatstalker moet het juist hebben van zijn ranke vorm om soepel te varen. Ik ben maar een leek maar heb jij daaraan gedacht en wat was je conclusie?
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Hallo scheppie, zoals ik het inschat blijft hij soepel varen, de boot wordt weliswaar iets zwaarder, maar de opwaartse druk wordt ook groter doordat het bodemoppervlak groter wordt, en de bodem wordt ook volgeschuimd met een laag van 15cm. En ja een volgeladen rijnaak komt ook nog steeds vooruit :D
Ik kan het je pas echt vertellen na de tewaterlating. maar wellicht hebben andere forumleden ook een mening.

Attached files
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volschuimen is volgens mij in deze alleen maar een nadeel - het is extra gewicht, en levert geen extra drijfvermogen op, in tegendeel zelfs. Totdat de boot volloopt. Dan zorgt het voor wat meer drijfvermogen dan een boot die helemaal vol water staat. Volschuimen is dus uitsluitend zinvol voor het onzinkbaar maken van een volgelopen boot.

Daarnaast kan schuim, in kleine, zeer licht gebouwde boten, een structurele functie hebben, maar daarvan is hier denk ik geen sprake.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
@jpandriesse @schrijnwerker, Ik ben zeer tevreden over het schuurpapier van ecotools.
gr placebo
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Dat lees ik zoveel. Schuim brengt geen extra drijf vermogen. Het heeft het zelfde effect als een luchtkamer. Alleen handig als een boot zinkt.

Wanneer je gedichtwandig Pu schuim gebruikt help het wel tegen condencevorming in je luchtkamer. Dat heeft weer als voordeel dat je minder kans hebt op hout rotting op die plekken. waar je niet makkelijk bij komt.

Voor de rest is het enkel gewicht.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Ik had het meer als warmte isolatie bedoeld lekker warm onder de voetjes.
gr placebo.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Vandaag wat aluminium strippen op de kwetsbare delen aangebracht en gelijmd met ingedikte
Epoxy.


Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
placebo zei:
Ik had het meer als warmte isolate bedoeld lekker warm onder de voetjes.
gr placebo.
Buiten het veiligheidsaspect, wordt je boot er akoestisch een stuk stiller van. Een epoxy/glasvezel romp is een stuk harder dan een polyester/glasvezel romp en is van binnen hoorbaar luider. Motorgeluiden, klotsend water etc wordt meer versterkt en door het schuim reduceer je het klankkast effect enorm. Een boot van carbon/epoxy klinkt nog veel meer, maar wordt bijna altijd als sandwich toegepast, dus met schuim tussen de lagen carbon in.

jaap
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Ja, Jaap na dat akoestische verhaal van jou heb ik geen twijfel meer,
Ik ga hem dus van een laagje schuim voorzien.
Gr. A
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Hoe gaat dit met evt. wat lekwater c.q. condens? Kan dit nog wel goed de bilge inlopen of krijg je dat ergens water ophoopt?

groet ,, paul
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Daar het bootje zowel aan de binnenzijde en buitenzijde geseald wordt met epoxy en voorzien van glasmaten heeft vocht geen kans. Vanaf de bodem tot aan de loopvloer zit een ruimte van ongeveer 15 cm
die volgeschuimd wordt, de loopvloer zelf wordt ook zowel aan de onderzijde als aan de boven zijde geseald met epoxy, condens heeft dus geen kans. en regenwater dat de kuip instroomt wordt met een pompje met vlotter dat achterin staat in een verlaging van 10 cm weggepompt.
gr Albert


Attached files
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Vandaag een gedeelte van de voorsteven aangebracht, het volgende deel wordt gelijmd
Als de boot gekeerd is. Natuurlijk met ingedikte epoxy.


Attached files
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Gekocht bij janssen: www.janssen-staal.nl in sittard.
Het zijn aluminium strippen van 5.40 mtr 4 stuks op maat geknipt 3 mm dik en drie cm breed.
Op de kiel heb ik twee strippen naast elkaar gelijmd met ingedikte epoxy.
ik was 28 euro kwijt, heb altijd gedacht dat aluminium duur is, maar vond dit meevallen.

gr albert
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Deze week de antifauling aangebracht. Nu de boot nog even omdraaien.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.