Flatstalker 18 de luxe

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Hallo allemaal, even voorstellen. Ik ben Albert. (PLACEBO) en ga een bootje bouwen. ik ga de flat stalker 18 bouwen van "Bateau.com". maar dan een gewijzigde versie.
Zaterdag ben ik bij Jaap in Terkaple geweest om zijn boot te bekijken, echt wel mooi (de koffie stond klaar) IK ben blij dat ik dat gedaan heb, omdat ik wat meer inzicht heb gekregen in de werk methoden. Mijn praktijkruimte heb ik omgebouwd als werkplaats. Ik zal tezijnertijd wat foto's plaatsen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
albert,

zeer benieuwd naar de eerste foto's. je praktijkruimte? liggen de patienten straks tussen de vlakbank en de lintzaag??? een lekkere ruime werkplek lijkt me erg prettig bij de contructie van zo'n boot.

succes met de bouw

rick
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
beste Albert,

leuk model bootje is het. Ben benieuwd naar je eigen invulling hieraan.
Hoe wil jij de voortstuwing doen??

succes!! m.vr.gr. Paul
 
  • Leuk
Waarderingen: placebo

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Albert, welkom op ons forum en bedankt voor je bezoek zaterdag jl. Heel leuk om te horen dat jij en je vrouw zo enthousiast waren en veel succes met de bouw van je boot. Een ambitieus project en ook lef om de tekeningen aan te passen aan je eigen wensen. Het blijft een trailerbare boot, dus dat weerhoudt je niet om ook een keer varend ons te bezoeken!!

jaap

ps. prima duitse jenever en wijn :D
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Hallo allemaal.
De voortstuwing wordt gedaan door een buitenboordmotor.
En de patienten mogen niet meer komen, ik heb nu zelf bootbouwtherapie nodig.
De vordering van de bouw is tevolgen op, http://www.everyoneweb.com/bootjebouwen
Bij mooi weer bouw ik buiten, bij slecht weer in de garage.
Vandaag ga ik hout bestellen, het liefst platen van 3 mtr bij 1,5 mtr 6mm dik.
groetjes Albert
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Hallo allemaal.

Een vraag? in de loop van de week worden de okoume platen geleverd. Deze wil ik gelijk insmeren met epoxy, moet ik de platen eerst opschuren of schoonmaken met een bepaalde vloeistof (tinner terpentyn of iets dergelijks)
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
WAAROM WIL JE ZE METEEN INSMEREN MET EPOXY???

daar schiet je toch niks mee op? ;)
epoxy wordt keihard, dan is het niet buigbaarmeer (zonder de epoxy te craqueleren)
en als je het gaat zagen ben je het voordeel ook kwijt.

altijd eerst ontvetten en dan schuren.(en dan liefst nog weer ontvetten)
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Ja dankje wel voor het antwoord, aan dat soort dingen denkt een leek niet, inderdaad wordt het buigen dan moeilijker. dus gewoon naderhand bewerken!
groetjes.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
WR1944 zei:
In het Internet-verkeer wordt het schrijven in hoofdletters beschouwd als schreeuwen (shouting). Houd daarom in de gaten of de CapsLock soms per ongeluk aanstaat.

;) :lol:

overigens was mijn opmerking van toepassing op je vraag niet op je capslock hoor :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Van insmeren met epoxy wordt het multiplex niks stijver en het blijft prima zaagbaar. Als je glasweefsel of een ander weefsel met epoxy op het hout lamineert, wordt het wel een iets ander verhaal, het buigen ( bij 1 laagje weefsel) wordt ietsje moeilijker, maar glasweefsel is zeer slecht voor je snijdend gereedschap, zoals zagen of frezen. Het wordt erg snel bot, de grondstof voor glas is silicium (zand) en dat is gewoon hard en het vrijkomende stof werkt als schuurpapier. Er zijn wel speciale zaagbladen en frezen voor glaslaminaat, met wolframcarbide of diamant snijvlakken.

Het coaten (insmeren) van het multiplex heeft bij je boot wordt gedaan om het te beschermen (te sealen) tegen vocht. Ook als je glasweefsel over het hout moet aanbrengen is het verstandig om eerst een laag epoxyhars aan te brengen en die te laten harden tot het nog pikkerig aanvoelt. Dit voorkomt dat er teveel hars uit het laminaat in het hout trekt, waardoor het glaslaminaat te droog (en dus niet goed vast zit) op het hout komt te liggen. Met lijmen is dit niet nodig, omdat lijm een hoger percentage hars/vulstoffen heeft dan een ideale epoxyhars/glas verhouding; die laatste ligt ronde de 50%.

Omdat epoxyhars bij het uitharden (zeker bij lage temperaturen) de neiging heeft om amine uit te stoten (amineblush) is het aan te raden om "nat in nat" te werken. Dus alle glas lagen in 1 keer aanbrengen, of ieder geval op een ondergrond die nog pikkering aanvoelt. Dit is dus ook bij het voorcoaten het geval, een laagje hars aanbrengen (polyservice adviseert zelfs om hier een hele dunnen injectiehars voor te gebruiken) en als die redelijk aangetrokken is, dan verder met de glasmat en epoxyhars.
Laat je de epoxy eerst helemaal uitharden, dan is het zeer raadzaam om het te reinigen met azijn en flink grof opschuren (korrel 40, 60 of 80). Soms ontkom je daar niet aan, omdat de dagen gewoon te kort zijn, of dat je b.v. op reeds eerder gelaminieerde onderdelen verder gaat.

Ik heb zelf veel lijm van Polyservice gebruikt en die laat zich ook prima frezen, b.v bij het trimmen van hoeken en aanzettingen. Je kunt de lijmfillets ook prima na bewerken met een rond geslepen verfschraper, daar komen mooie krullen van af (zie foto).

In jouw geval Albert, zou ik eerst de romp met lijm in elkaar "monteren" en daarna de lijmfillets op de naden aanbrengen en in de nog natte lijm verder gaan met de glasband en epoxy. Zo bouw je een mooie sterke en strakke verbinding, de natte lijm laat zich onder het glasweefsel mooi met de roller in model drukken.

jaap




Attached files
 
  • Leuk
Waarderingen: placebo en Robje

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Ja bedankt voor de tips, ik ga pas insmeren als de stukken op maat zijn gezaagd, het is inderdaad verspilling van lijm als de afvalstukken ook zijn ingesmeerd

groetjes.A
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
en jaap hoe krijg je zo,n mooie filler hoekverbinding als op je foto, doe je dat met je vinger in zeepsop en dan strijken zoals met sanitairkit.

groetjes
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Die fillets maak ik met een buisje of ook vaak met tongstokjes die de dokter ook gebruikt om in je keel te krijgen. Apothers verkopen deze houten spatels met de ronde top(?? ;) ) De lijm doe ik in die extra stevige diepvries of bewaarzakken waar ik op de hoek een puntje van af knip. Je knijpt dat een mooie rups lijm in de hoek en werkt die af met het buisje of de spatel en dan niet meer aankomen tot het hard is!
En nooit met je handen aan epoxyhars komen!!!! De hars en zeker de harders zijn ongezonde producten als component. Ik heb er zelf toch een gevoeligheid voor ontwikkeld en krijg direct uitslag op de plekken van de huid die in aanraking met de vloeibare hars komen. Altijd handschoenen dragen, latex of de wat stevigere nitril handschoenen. Ik ken ook mensen die huishoudhandschoenen dragen, die zijn nog wat dikker en beschermen ook rond de pols beter.

jaap
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
ja bedankt voor de tips ik ga in de loop van de week gelijk wat handschoenen en diepvries zakjes halen.
groetjes albert
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Misschien is het boek " praktijkhandboek kunststoffen" van gerard lok iets voor jou?
isbn9064103534
Daarin staan de meest voorkomende verwerkingstechnieken van epoxy en polyester beschreven.
Dat laatste materiaal zou ik overigens laten voor wat het is. ;)
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
hoi tjalling

ik was inderdaad van plan om iets meer teweten tekomen over het werken met epoxy, een goed boek is daar zeker onmisbaar bij. ik heb het nummer genoteerd en ga het zeker bestellen, op het moment vliegt het geld de deur uit,"" Hout kopen, gereedschap kopen "". Maar ja zoals het spreekwoord zegt, ""GELD MOET DRIJVEN""

albert
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De kost gaat voor de baat!

Toen ik met deze hobby begon, kocht ik ook regelmatig gereedschap en hout en vroeg mij vrouw een keer:"Wat ga je allemaal maken??", waarop ik zei:"Geen idee, ik werk op de afdeling inkoop!".

jaap
 
  • Haha
Waarderingen: Willem11

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.