Foto's werkplaats

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Hoi allemaal,

Ben mijn "hok" zoals we het hier noemen opnieuw aan het inrichten als hobby timmerwerkplaats.

heb al een hoop ideeën van filmpjes op internet, maar misschien is het leuk om een draadje te maken met foto's van onze hobby werkplaatsen.

Ik heb nu aan een kant mijn machines staan en aan de andere kant mijn huidige werkbank, nu een MDF plaat met gatenpatroon a la festo op schragen, planning is daar een split top roubo voor in de plaats te maken.

aan de wanden ben ik begonnen met french cleats ( hoop dat ik het goed zeg), dus onder 45 graden gezaagde latten, op te hangen waar ik o.a mijn gereedschap aan op kan hangen. Losse elementen voor kleine dingen en voor mijn gereedschapsbordplaten van 600 bij 400 mm die ik dan makkelijk kan wisselen of anders in kan delen.

Lang hout heb ik nu tussen de plafondbalken hangen.

Electrisch gereedschap en verf in stalen kasten.

Cas
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Niet echt hobby, maar op mijn website vind je wat meer details

sysport7.jpg

Als je veel handwerk doet en wat minder electro portatief, dan is een split roubo ideaal. Ik heb er voor mij eerst ook zo een paar gemaakt, maar voor mijn type werk zijn het niet meer dan lompe tafels. De moderne werkbank die ik mij nu heb gemaakt past veel beter met mijn methodes!
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Klopt inderdaad een mooie werkplaats, moet de mijne toch echt even opruimen :)

Ik moet ook in ieder geval nog wat festool spullen bijkopen als ik de werkbank zo netjes wil vullen.

Heb nu ook zo'n soort werkblad maar dan nog even op 2 schragen, wil in ieder geval een stevig onderstel, wil de roubo wel voorzien van een gatenpatroon voor hulpstukken vind hem alleen erg mooi, zucht, toch nog even nadenken!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Volgensmij is de truuk dat je ervoor moet zorgen dat je zo veel mogenlijk vrije vloer oppervlakte hebt, dit schept ruimte, dus ik ga alles op hoogte brengen.
Voor vaak gebruikte spullen als olien en dergelijke wat ondiepe planken, veel en vaak, en gereedschap bergen waar je ze het meest gebruikt, persoonlijk zou ik dat dus buiten de festool kisten doen, want deze nemen nog al wat ruimte in beslag.
Makkelijk lullen hiero, als er e.e.a. staat/hangt, plaats ik wat foto's :)
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Foto's van mijn "Hok"

Weet weer/nog niet hoe ik hier de foto's moet draaien ( wie kan me een tip geven) maar in ieder geval een overzicht

foto 6.jpgfoto 1.jpgfoto 2.jpgfoto 7.jpgfoto 3.jpgfoto 5.jpgfoto 4.jpg
Mijn gereedschapbord, worden waarschijnlijk losse panelen van 600x 400 met french cleats aan de muur.
werktafel die waarschijnlijk aangepast/vervangen gaat worden met daarop een kist met beitels ed erin, moet ook nog een plaatsje krijgen.
een aantal zaken klemmen, stofzuiger benodigdheden en papierrol hangen al.
zaag en boorhoek, boormachine moet nog ergens op komen.
mijn kast los gereedschap en bevestigingsmaterialenmis eigenlijk wel ok, de geleide rails hangen in de deur. Ps helaas zijn niet alle systainers gevuld met festool, maar ook met andere merken, ik kon alleen laatst een aantalmoude systainers kopen voor weinig, en heb daar nu alles in zitten.

stuur weer een update als ik verder ben
 
Laatst bewerkt:

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
er vanuitgaand dat je gewoon windows gebruikt, kun je de "windows foto viewer" of op ouder versies "windows foto en fax viewer" gebruiken die standaard in windows ingebouwd zit. op het moment dat je daarin een foto geopend hebt, staan onder in het beeld ergens een pijltje linksom en 1 rechtsom, waarmee je de foto jawel... linksom of rechtsom :) kunt draaien. Maar zo'n beetje elke degelijke "plaatjeskijker" kun je foto's wel draaien.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Heb deze op mijn ipad gepost dan staan ze netjes in de bibliotheek, behalve na invoegen.
ik zal zo even proberen op mijn pc
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Niet echt hobby, maar op mijn website vind je wat meer details

Bekijk bijlage 2940

Als je veel handwerk doet en wat minder electro portatief, dan is een split roubo ideaal. Ik heb er voor mij eerst ook zo een paar gemaakt, maar voor mijn type werk zijn het niet meer dan lompe tafels. De moderne werkbank die ik mij nu heb gemaakt past veel beter met mijn methodes!


Een goed vakman herkent m'n aan z'n gereedschap en werkplaats ;-)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat is zo slecht nog niet, mijn werkplaats ziet er door de week ook zo uit hoor! Je moet het gewoon stap voor stap aanpakken en zien wat je momenteel het meest frustreert en dan daar een oplossing voor vinden. Blijkbaar doe je dat al goed.
je moet voor alles een specifieke plek hebben, zodra er een hoekje is of een legger onder een tafel die geen specifieke functie heeft dan ga je daar van alles in proppen tot het overloopt.

Als je jezelf een werkbank gaat maken, vermijd dan om eronder gewoon een legger te hebben, werk eerder met lades voor handgereedschap of machines want anders gaat het overlopen met stukken hout enz...

Je moet ook minstens 2 werktafels hebben, één om zaken op te leggen, en de ander om op te werken. Hier kan ik zien dat je werktafel meteen vol ligt en dat werkt heel frustrerend. De muur waar de compressor staat zou je beter kunnen gebruiken door die te bekleden met een lange kast 90cm hoog en 40-50 diep waar je de compressor en stofzuiger kan inbouwen, en erop de verstekzaag en de kolomboor. Je hele systainer kast kan je daarin mogelijk ook nog kwijt, en in één klap win je zo een pak vrije ruimte bij!

De lintzaag op wieltjes zetten, en rekken maken om het hout horizontaal in de hoogte te stockeren, zo blijft het plat en neemt het geen vloer of muurruimte in! Het enige wat nog op de open vloer mag staan is je werkbank en stationaire machines, alle rest is ruis!
 
Laatst bewerkt:

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Hoi benchworks, bedankt voor de tips. streven is ook de vloer vrij houden.
zaagmachine is alleen een flipper, kun je ook lengtes op zagen heb dus ruimte aan de achterkant nodig kan hem dus niet tegen de wand zetten.
Heb lang hout nu tussen de dakbalken liggen, kort hout staat inderdaad, moet ook nog wel opgeruimd worden.
De werkbank moet nog leeg, liggen een groot aantal dingen op die nog moeten worden opgehangen.

wil wel onder de werkban een aantal lades maken voor bijvoorbeeld beitels en schaven en wat schroeven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.