burootje in wording

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
In een FWW van dit jaar stond een burootje van Chris Gochnour (hoe spreek je dat lekker uit?) wat ik erg mooi vond. De voorkant loopt iets rond naar binnen toe, en de 3 laatjes idem, waarbij het middelste laatje wat minder hoog is voor de beenruimte. Dat vind ik iets minder, dus bij mij allemaal dezelfde hoogte en het geheel is iets kleiner. In het voorbeeld zijn ook gebogen poten gebruikt, maar bij ons is alles recht dus deze worden ook recht, maar wel verjongd naar onderen toe. Het is eigenlijk bestemd om voor onze huiskamer computer. Toen wij hier kwamen wonen heb ik wat van rubberwood panelen gemaakt, maar dat gaat nu naar de kinderen. Het hoort eigenlijk een beetje bij de side table die ik net gemaakt hebt, maar als het burootje net zo' zwevend blad krijgt, dan blijft er geen ruimte voor de laatjes over, dus die design feature vervalt ;). Ik had al een hele tijd twee stukken gespiegeld maca (doussie) liggen maar bij het vlakken na het zagen hebben ze teveel van de gespiegelde zijden geschaafd en het hout is zo druk dat het niet goed meer te zien is dat het 1 stuk is geweest. Maar er zit maar 1 lijmnaad in het blad van 60 bij 100 cm. Het is werk in voortgang, maar hier alvast een paar foto's.

jaap

desk maca  2.jpg

desk maca  1.jpg

desk maca  3.jpg
 
A

Athanor

Guest
Mooi Jaap, dat je met het fijnere meubelmakerswerk aan de slag bent! Blijf de voorgang plaatsen, want het ziet er veelbelovend uit.

Succes, Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank je Fons, ik heb er ook erg veel plezier in. Vervolg pas in 2013, we gaan de laatste 4 dagen van het jaar naar het strand, oud en nieuw in Hua-Hin dit keer!

@david80, ja een mooi stuk hout. Op de middelste foto zie je de lijmnaad wel, maar nu, geschraapt, geschuurd en in de osmo eigenlijk niet meer, ondanks dat het niet mooi spiegelt.

jaap
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Jaap, mooi hoor en zie dat je je inspiratie aan het einde van het jaar helemaal terug hebt. Hoe heb je de "tapered" legs gemaakt, gezaagd of geschaafd?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ha Scheppie, ik zaag de poten op mijn festool zaagtafeltje de cs50. Gaat net, de pootjes zaag ik uit een balkje van 46 mm dik. Die leg ik schuin op een stuk 9 mm multiplex tussen 3 aanslagen zodat het stuk wat er af moet buiten de strook multiplex uitsteekt. En zo haal ik het door het zaagmachientje. Het balkje duw ik met de hand op de plek. Het klinkt een beetje denigrerend "zaagmachientje", maar hij vreet alles wat ik hem voor houdt aan teak, rubberwood, maca, pine, tot de maximale dikte toe. Ik gebruikt wel een wat aangepast blad voor het schulpen, maar het zaagt prima!

jaap
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ah ja, zo'n machientje krijgt heel wat gedaan. Ik heb zelf de CMS tafel die nog iets minder zaagt dan een echt CS50. Daarover ben ik ook al dik tevreden.

Wordt weer een mooi werkstuk!

veel plezier op het strand met oud en nieuw, jullie zitten er al wat dichterbij dan wij hier..... je weet dus iets eerder dan wij hoe het voelt in 2013 aangekomen te zijn. geniet ervan met vrouw, kinderen en overige familie en vrienden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Af en toe knutsel ik wat aan het burootje, maar van fijne werk is geen sprake meer :mad:. Fout op fout, domino's aan de verkeerde kant frezen etc, maar het domste was om de groef waar de runner voor de lades inkomen helemaal door de frezen tot aan de voorkant. Het zijn invallende laadjes dus zie je die lelijke opening. Och dacht ik, niet getreurd, stukje kops hout, zagen, klein schaafje en na enige tijd had ik er 4 blokjes ingeknutseld. Geen porum, echt, dus nog een ultieme poging om uit het stuk hout wat ik er oorspronkelijk afgezaagd had, mooi met de nerf mee 2 blokjes gemaakt, maar nog steeds duidelijk zichtbaar. Daarop de Fein cutter maar uit zijn kist gehaald en er een heel stuk afgezaagd en 2 nieuwe kopse kanten gezaagd. Deze zitten nu met een deuvel en kneedbare expoxy op hun plek. Als strak de laadjes er in zitten is het met de mantel der knutselarij bedekt, maar om nu te spreken van "fijn werk"?
Maar vrolijk verder en een stukje hout zoeken voor de ladefronten

jaap

P1290239.jpg

P2040008.jpg

P2050009.jpg

P2050010.jpg
 

WR1944

Oud hout
Soms lijkt het net of er een vloek rust op een bepaald project. Dan maak je de stomste fouten. En als de woede om de eerste fout net wat begint te zakken maak je de volgende fout alweer. Als je maar genoeg fouten maakt dan leer op de harde manier waar de kritische momenten liggen. Dan wordt je op zo'n moment vreselijk voorzichtig en probeer je een paar keer droog of je op de goede weg zit. Dan pas gaat er een verspanend stuk gereedschap in het hout of wordt er gelijmd. Eén van m'n laatste stommiteiten was het ondersteboven lijmen van een helft van de zitting van een krukje. De domino's zaten zo goed op de maatstrepen en ik had ook totaal nodeloos de domino's mooi symmetrisch geplaatst zodat alles perfect in elkaar schoof. Ondanks paringtekens, stickers met merken en potlood aanwijzingen ging het mis. Met een breekijzer en een vuistje moest ik de helften scheiden. Om die beschadigingen te verdoezelen heb ik het krukje maar iets smaller gemaakt.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Niet getreurd Jaap, bij klassieke constructies met een 'secundaire' houtsoort doe je bijna hetzelfde. Alleen... Had je dan niet net zo goed langshout kunnen nemen en het patroon van de frontjes door laten lopen?
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Een andere mogelijkheid is dat je de stukken kopshout die je er in plaatste terug verwijderd en dat je de schuiffronten verder laat doorlopen zodat je tussen de schuiffronten slechts een klein voegje ziet.
Als je er dan ook nog op let dat de houtstructuur mooi doorloopt kan je volgens mij terug spreken van fijn werk. :)
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Zonde van de fout, maar wel herkenbaar. Lekker bezig en dan blind door gaan. Ik heb zelf geleerd, wanneer ik een fout maak, om deze niet te snel te willen herstellen. Eerst alles maar even wegleggen en er een nachtje over slapen. De oplossing die je nu gekozen hebt is niet de meest elegante. De andere twee oplossingen hebben, denk, ik een mooier eindresultaat.

Groet Jos.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank allemaal voor deze bemoedigende woorden. Het is allemaal niet zo'n ramp natuurlijk, maar als je lat niet steeds wat hoger legt maakt je het jezelf te gemakkelijk. Het komt in dit geval door even gauw haastig, met meerdere dingen bezig, enne, o ja nog even dit frezen. Fout!
Het oorspronkelijke ontwerp is van Chris Gochnour en stond in FWW en heeft deze ontwerp kenmerken. Die heeft de 2 buitenste laadjes wel wat hoger, of eigenlijk lager, en ik wilde 1 strakke onderste lijn. Als het knoeiwerk blijft, dan maar in de kachel en opnieuw beginnen ;). Keep ya posted.

jaap
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Jaap, het zou toch zonde zijn zo'n elegant bureautje in de kachel te gooien! Er zijn inderdaad elegante oplossingen genoeg.
En wat het fout lopen betreft: vroeger knutselden mijn maat en ik vaak aan brommers. We maakten het verschillende keren mee dat we er eentje maar niet draaiende kregen en staarden ons blind op dingen die er niet toe deden. De bewuste brommer een week of 2, 3 aan de kant zetten en dan met frisse moed opnieuw kijken was dikwijls genoeg om het probleem in een half uurtje op te lossen ;).

Soms slaap je er beter een paar nachtjes over, dan doen je hersenen het denkwerk vanzelf :p

Ik vind het trouwens ook fijn werk waar je mee bezig bent!
Het blad is inderdaad heel erg mooi, jammer van de spiegeling, maar dat hindert eigenlijk niet.
Mijn vrouw vindt gespiegelde panelen maar niks, en laat ons nou een antieke eiken eetplaats hebben waarvan alle panelen gespiegeld zijn :D

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.