Bescherming werkbladen stationaire machines.

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

met dit veel te vochtige weer heb ik last van (vlieg) roestvorming op de stationaire machines. :mad:

Ik heb een kleine werkplaats bij mijn ouders in de schuur. Deze is opgetrokken in een halfsteens muur met hierop de ouderwetse golfplaten. Binnen is er een wand opgetrokken bestaande uit regelwerk met hier tegen aan spaanderplaat, er ligt een zolder van balkhout in waardoor ik dus een aparte ruimte creeer. In diezelfde schuur heeft mijn vader momenteel ook een aantal paarden staan...... Niet echt een perfecte combi met de dure machines.....

Graag zou ik mijn machines behandelen met een middeltje wat roest tegen gaat! Momenteel spray is al het kale staal in met WD40 maar het mag niet echt baten!! Ook hang ik lakens over de machines heen zodat het vocht er niet direct op slaat....Als ik er ben stook ik een houtkachel op waardoor het ook nog iets droger zou moeten worden.....

Wie kan mij een middel noemen wat ik op de machines kan aanbrengen om deze te beschermen???

Ik hoor het graag!!!

Groeten G.A.V.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Ik gebruik teflon spray beschermt goed en tast het hout tijdens de bewerkingen ook niet aan. Wd 40 trekt in het hout en als je het bv gaat aflakken kan je hiermee problemen krijgen.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Mijn werkplaats vroeger was ook nogal vochtig. Ik wreef toen mijn werkbladen in met een mengsel van 1 deel olie op 3 delen petrolium. En verder parafinne om het glijden te verbeteren.
Wat ook hielp tijdens de vochtige maanden: Gewoon schaafkrullen en zaagsel op je werkbladen strooien wanneer je de machine niet gebruikt. Simpel maar wel doetreffend...
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ook twee goede bekenden: Weinig Waxilit of Silbergleit.
Te koop bij MZS: http://www.mzsgereedschap.nl/frezen/glijwas-silbergleit/
foto-250-250.jpg
foto-250-250.jpg
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik ga morgen maar eens boodschappen doen denk ik!

Gr. G.A.V.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Wel eens met dashboardspray geprobeerd? Beschermt voor een bepaalde periode en je werkblad wordt er superglad van!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik heb net m'n eerste flesje Boeshield T-9 besteld; the woodwhisperer is er erg positief over en ook op andere fora is men er gelukkig mee. Je kunt het online kopen op de site van wielershop.nl.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Wupsie: Gebruik het al een tijdje, nog geen last van gehad.. Kan zijn dat ik het niet heb opgemerkt en eerlijk gezegd ik zou ook niet weten wat het effect is de siliconen. Ik wrijf het wel altijd heel goed uit, misschien dat het daarom mij niet is opgevallen.
Maar ik zal er zeker rekening mee gaan houden. Dank voor de tip!
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@PBT: dank voor je toelichting! Zal het niet meer gebruiken. Goed dat ik nu weet. Ben bezig mijn net aangeschafte zaagmachine schoon te maken en zou hem dan het werkblad zeker met dashboardspray hebben behandeld. Dus goede tip!
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Hé perfect! Ga ik zeker proberen. Ik weet niet of je nog op bent maar ik had een andere vraag: ik wil mijn zaagmachine waterpas plaatsen op een vloer die niet bepaald waterpas is. Nu heb ik iets gehoord over het plaatsen van houtblokjes met daarin een stelmechanisme om de zaag waterpas te krijgen. Ik weet even niet wat ik me daar bij moet voorstellen. Heb jij ideeën hoe dit op te lossen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dashboardspray lijkt me idd om verschillende redenen minder geschikt. Overigens kan ik me zo voorstellen dat die paarden (pis?) een groter probleem vormen dan het vochtgehalte. Vocht in de lucht is overigens ook goed tegen te gaan met vochtvreters - die had ik standaard in de onverwarmde en amper vochtdichte schuur staan waar in ons vorige huis mijn draaibank in stond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.