Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Bescherming werkbladen stationaire machines.

Hallo allemaal,

met dit veel te vochtige weer heb ik last van (vlieg) roestvorming op de stationaire machines.

Ik heb een kleine werkplaats bij mijn ouders in de schuur. Deze is opgetrokken in een halfsteens muur met hierop de ouderwetse golfplaten. Binnen is er een wand opgetrokken bestaande uit regelwerk met hier tegen aan spaanderplaat, er ligt een zolder van balkhout in waardoor ik dus een aparte ruimte creeer. In diezelfde schuur heeft mijn vader momenteel ook een aantal paarden staan...... Niet echt een perfecte combi met de dure machines.....

Graag zou ik mijn machines behandelen met een middeltje wat roest tegen gaat! Momenteel spray is al het kale staal in met WD40 maar het mag niet echt baten!! Ook hang ik lakens over de machines heen zodat het vocht er niet direct op slaat....Als ik er ben stook ik een houtkachel op waardoor het ook nog iets droger zou moeten worden.....

Wie kan mij een middel noemen wat ik op de machines kan aanbrengen om deze te beschermen???

Ik hoor het graag!!!

Groeten G.A.V.

Ik gebruik teflon spray beschermt goed en tast het hout tijdens de bewerkingen ook niet aan. Wd 40 trekt in het hout en als je het bv gaat aflakken kan je hiermee problemen krijgen.

Mijn werkplaats vroeger was ook nogal vochtig. Ik wreef toen mijn werkbladen in met een mengsel van 1 deel olie op 3 delen petrolium. En verder parafinne om het glijden te verbeteren.
    Wat ook hielp tijdens de vochtige maanden: Gewoon schaafkrullen en zaagsel op je werkbladen strooien wanneer je de machine niet gebruikt. Simpel maar wel doetreffend...

Ook twee goede bekenden: Weinig Waxilit of Silbergleit.
    Te koop bij MZS: http://www.mzsgereedschap.nl/frezen/...s-silbergleit/

Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik ga morgen maar eens boodschappen doen denk ik!

Gr. G.A.V.

Wellicht is dit ook een oplossing?

http://woodgears.ca/shop-tricks/slippery.html

Succes ermee!
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Ik gebruik ook het houtglijmiddel van Bison. Voldoet prima.

Mvg,
    Koos

Wel eens met dashboardspray geprobeerd? Beschermt voor een bepaalde periode en je werkblad wordt er superglad van!

@HermanB: Hier zitten vaak siliconen in, een no go als je hout bewerkt.
    Houterig mannekke

Forum Rechten