Vierkantgatboor in kolomboor ?

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Gekke vraag misschien, maar kun je een vierkantgatboor in een gewone zware kolomboor gebruiken of is daar een speciale machine voor nodig, die een hakkende beweging naar beneden maakt?
Ik vraag het mij gewoon af hoe dat werkt.


Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
610053_l.jpg


http://www.axminster.co.uk/axminster-morticing-attachment-prod22746/

Er is hier in het verleden een draadje over geweest kan het nu effe niet zo gauw vinden
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het zijn bijna dezelfde machines, enkel de configuratie veranderd een beetje.
Bij een gatenboor gaat de hele motor op en af en je hebt een lange instelbare hendel om veel kracht te kunnen zetten op de neerwaartse beweging. Ook is het geheel zwaarder en stabieler gebouwd.
Het mechanisme is gewoon een speciale boor die in een vierkantige bijtel zit en die daar wat onder uit steekt. De boor neemt het merendeel van het materiaal weg, en met armkracht moet je dan het geheel door duwen, de bijtel zakt zo door het hout en snijdt de wanden vierkantig af. Je moet dus toch wel wat kracht kunnen zetten op de hendel, de kleine hendels op een kolomboor zijn volgens mij te klein en te zwak (je moet er werkelijk soms met je hele gewicht aan gaan hangen) maar bij gaten van kleine diameter lukt het mogelijk wel.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Bedankt voor de uitleg.

Ik vroeg mij altijd al af of die speciale machine's een soort neergaande kracht uitoefenden zoals bij een klopboormachine.
Nee dus, de beitel wordt op "hand" kracht in het hout geduwd terwijl de boor het meestel materiaal weg haalt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.