kluszolder

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ook hier dan eindelijk een verhaaltje met bijpassende foto's

de ruimte is niet al te groot en zeker niet ideaal om je werkplaats in huis te hebben maar helaas is er momenteel geen betere plek.

ooit moet er nog een kolomboormachine en een lintzaag bijkomen maar daar moet eerst weer voor gespaard worden

tot op het forum


rick

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Rick,

Leuk om je werkplek te zien. Je hebt de beperkte ruimte van je zolder toch al mooi ingericht. En zolang je niet de ambitie hebt om grote meubels te maken kun je het goed redden lijkt me. Rustig doorsparen voor een goede basisuitrusting en kwaliteit in je werkstukken nastreven en vooraal plezier in het werk! Daar ontbreekt het jou niet aan als ik je postings lees :)

Groet van Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste fons

ik heb inderdaad enorm veel plezier in het houtbewerken. 5 jaar geleden met het opknappen van een oude boot(zeeschouw). deze helemaal ingetimmerd incl luiken enz enz. 1 jaar later volgde ons huis. hier nieuwe kozijnen gemaakt, nieuwe kasten,tafels enz.
ik heb het grote geluk dat mijn houtleverancier ook vaak zijn werkruimte met mij wil delen. hier heb ik dus beschikken over een vlakbank,vandiktebank,tafelschuurmachine en nog meer van die mooie apparaten.

helaas heb ik niet veel tijd om met mijn hobby bezig te zijn ivm drukke baan. ik ben veel uren weg van huis. als ik dan thuis ben wil ik het liefst tijd doorbrengen met mijn gezin. als ik een uurtje of 2 per week kan 'houtbewerken"dan is dat al erg fijn.

tot op dit mooie forum, een uitkomst voor de beginnende houtbewerker

rick
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ha Rick,

Mooie werkplaats heb je, werkplaatsen met witte verf zijn altijd mooi licht en helder.
Ik weet niet waar ik het vandaan heb, maar ik dacht dat je de HBM 1100 had.
Welke beitels/gutsen gebruik je allemaal voor het draaien? En die werkstukken die je in die wandstelling hebt staan, heb je die ook zelf gemaakt?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
inderdaad een fijne werkplek. ik heb de hbm 450 vario. de 1100 was ook een goede keuze geweest maar voor mij momenteel te groot. ik draai veel met Hamlet enSorby, ook maak ik veel beitels/schrapers zelf. alles wat ik mijn werkplaats staat heb ik zelf gemaakt. dit zijn de minder mooie stukken. die staan er als herinnering dat ik niet weer dezelfde fout maak. na een tijdje belanden alle "mislukkingen" in de houtkachel, hahaha. hout zat dus!!

rick
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ja hier ook een zolder als werkplaats. Ik werk veel met de Festool basis met grote extensie en korte schuifaanslag en een grote MFT. Veel Festool aparaten en dito hulpstukken en de Festool 850 schaaf misbruik ik als een klein vlakbankje. Verder een set plano lijmpersen (vijf stuks). Heel fijn gereedschap allemaal maar niet vergelijkbaar met een Hammer of Felder of Knapp combimachine ;)

Als ik zo'n ding op mijn zolder plaats dan worden ze bij mij in huis gek. Ik denk dat ik nog net een vlak van dikte bankje (grootste behoefte) naar boven kan smokkelen en wellicht een klein lintzaagje maar dan is het wel op. :mrgreen:
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wat heb je trowuens met de werkbladen van je CMS uitgespookt er lijkt in het derde werkplaats plaatje wel alsof je er iets overheen hebt gedaan?

Off-topic: Ik had vandaag nog eens gekeken in de winkel naar de CS basis set-up. Deze lijkt toch wel wat precieser te kunnen werken dan de oude basis (wat mij opviel is dat nu bij de CMS de werkbladen werkelijk vlak zijn, dat is bij de basis incombinatie met de trekzaag inrichting erg moet opletten om 90 graden zaagsneden te krijgen).
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
stof,stof en nog meer stof. hahaha , normaal is mijn werkplek erg opgeruimd aangezien ik een hekel heb aan werken in de rommel.

ook ik had wel graag ook zwaardere zaagtafel gehad maar dan wordt het echt ruzie in huis. nu is het al geen pretje als ik een half uur sta te zagen. ooit hoop ik een mooie grote schuur te hebben maar daar ik voorlopig nog lang geen sprake van

rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
klopt, ik heb wel een grote hitachi stofzuiger staan. als het stofzuigertje het niet trekt dan gaat het dakraam op. het budget voor de zomer is net bij die mooie winkel in arnhem weer opgegaan. ik zocht 5 dingen, vond 5 dingen en die maken de zolder allemaal weer voller. ook nog een stamdeel walnoot en een stamdeel esdoorn met slaap gekocht. straks alles weer naar boven sjouwen hahaha
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.