Zelfgemaakt klein haalmes

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Naast mijn beitelproject, had ik ook nog een haalmesproject lopen. Het idee hiervoor ontstond toen ik nog een stripje staal over had van het beitelproject. Dat stripje bleek net groot genoeg voor een mooi haalmes. Het mes is ruw in vorm geslepen. De handvaten staan onder 45 graden, en het staal is daarvoor ter plekke warm in de juiste opsitie gebogen. De handvaten zijn van padoek met messing ringen. De uiterste afmetingen zijn 260 bij 80mm.

Nu nog een logo op het staal etsen, en dan is het helemaal af!


100_4008.jpg

Dit was een erg mooi project!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wilco, wat maak je toch mooie dingen! Maak een prijslijst en start een kleine productie, je zult een aantal houtbewerkers een groot plezier doen. Zo'n haalmes zou ik direct bij je bestellen!!

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Goed bezig Wilco!

Ergens begin van het jaar voordat het forum veranderde heeft Tuoh een heel verhaal in 4 delen of zo geschreven over het haalmes. Daar staat ook heel goed beschreven hoe je geslepen moeten worden. Onder andere de rug net niet helemaal vlak, maar heel lichtjes bol.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wilco prachtig stukje werk. Hoe is de stand van de handvatten t.o.v. het mes: kun je de vingers vrij houden van het hout bij het trekken.
De hoek van 45 graden lijkt mij ideaal voor houvast en sturing.
vr.gr. Jan Pranger.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Woodworker,

prachtig gemaakt.
Welke hardheid heeft de snede en heeft de rest van het gereedschap?

groeten,
Ornament
 

JLL

Nieuw lid
21 dec 2012
14
0
Ik werk nooit met haalmessen maar als ik deze zie krijg ik er spontaan zin in !!!
Erg mooi hoor
 

tuoh

Oud hout
Dat is een knap stukje huisvlijt, een heel mooi haalmes.

Ik heb wel de indruk dat de handvaten nog wat veel naar buiten staan om er gemakkelijk mee te kunnen werken. Dit is namelijk een heel kritisch punt, wat je al snel gaat voelen.
Het was vroeger het eerste wat we deden bij een nieuw haalmes, die dingen zo (ver)plooien dat het mes perfect in de hand kwam te liggen.

Of je de juiste stand gevonden hebt word snel duidelijk eens je ermee werkt, als je snel last krijgt van pijnlijke polsen, of je het ding niet makkelijk onder controle krijgt dan schort er nog iets aan de stand van de handvatten. Het is gelukkig snel aan te passen:D

Mvg,

André
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Waar ik woon in Tsjechie wordt het haalmes veel gebruikt om houten dakpannen mee te maken. Ben welleens wezen kijken hoe ze dat doen en moet zeggen dat het nog niet zo makkelijk is.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Naast mijn beitelproject, had ik ook nog een haalmesproject lopen. Het idee hiervoor ontstond toen ik nog De handvaten staan onder 45 graden, [...] De uiterste afmetingen zijn 260 bij 80mm.

Gezien de smalle afmeting, is die hoek niet wat stijl om echt lekker mee te werken? Intuitief zou ik voor een graad of 15 gaan.

i.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ha mensen,

Door de kerstdagen en andere werkzaamheden is het tot nu toe erbij in geschoten om te reageren. In ieder geval allemaal bedankt voor de complimenten en positieve feedback! Hieronder zal ik nog ingaan op de individuele vragen;

Wilco, wat maak je toch mooie dingen! Maak een prijslijst en start een kleine productie, je zult een aantal houtbewerkers een groot plezier doen. Zo'n haalmes zou ik direct bij je bestellen!!

Dat is inderdaad een langgekoesterde droom van me. Helaas heb ik daar op het moment niet de tijd voor om dat op te pakken. ik ben druk bezig met afstuderen en met alle regeldingen voor mijn geplande buitenlandse periode. Zelfs al zou ik er nu mee beginnen, moet ik het straks toch een halfjaar onderbreken om diezelfde reden.

prachtig gemaakt.
Welke hardheid heeft de snede en heeft de rest van het gereedschap?
De hardheid zal rond de 60HRC liggen, dat heb ik wel opgegeven als gewenste hardheid bij de harderij.


Ik heb wel de indruk dat de handvaten nog wat veel naar buiten staan om er gemakkelijk mee te kunnen werken. Dit is namelijk een heel kritisch punt, wat je al snel gaat voelen.
Het was vroeger het eerste wat we deden bij een nieuw haalmes, die dingen zo (ver)plooien dat het mes perfect in de hand kwam te liggen.

Of je de juiste stand gevonden hebt word snel duidelijk eens je ermee werkt, als je snel last krijgt van pijnlijke polsen, of je het ding niet makkelijk onder controle krijgt dan schort er nog iets aan de stand van de handvatten. Het is gelukkig snel aan te passen

Dat was inderdaad een punt waar ik een tijdje over na heb gedacht. Ik had echter geen eigen ervaring met de juiste hoek, en geen mogelijkheden om te experimenteren. Daarom heb ik voor dit mes 45graden aangehouden, deze hoek zag ik het vaakst voorbijkomen in de handel. Voor een tweede exemplaar kan ik het dan altijd nog aanpassen.

Weer een piekfijn product , ziet er goed uit. Lijkt me leuk om het haalmes eens te proberen.
Het is een heel geschikt stuk gereedschap ben ik achter gekomen. Vooral nadat ik de moeite en tijd had genomen om hem echt degelijk te slijpen. Facetten op planken snijden gaat schitterend met een haalmes. Stukken voor de draaibank ruw bewerken ook. En als ie goed scherp is kun je er vloeipapier mee snijden. Echt mooi werk!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hoi Wilco,

Zomaar een heel andere vraag. Waar haal jij gereedschapsstaal vandaan? Voor een paar profielschaafjes moet ik nog eens nieuwe beitels maken. Doodgewoon O1 staal (1.2510), waar is dat in kleine hoeveelheden te koop?

Je haalmes is een mooie inspiratie om eindelijk de mijne eens te gaan slijpen. Zelfs nu hij vrij bot is vind ik het al een zeer grappig stuk gereedschap.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Kees,

Ik koop het bij http://www.obgereedschapstaal.nl/.

Heb je al een adres voor het harden? Afhankelijk van hoe snel je je project af wilt ronden, kunnen we misschien gezamelijk laten harden. Ik heb een paar goede contacten bij een professionele harderij. Anders kan het nog wel eens lastig worden om kleine hoeveelheden te laten harden tegen een redelijke prijs.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Oh, ik dacht eigenlijk om ze gewoon in de achtertuin te harden. Heet stoken met een brander, dompelen in een kan olie en dan ontlaten in de oven. Niet dat ik dat ooit gedaan heb, maar ik lees overal dat dat met O1 staal niet zo'n probleem is.

Zaltbommel had ik wel eens van gehoord. Ga je er zelf heen of kan je er ook per post bestellen?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat kan inderdaad ook, O1 schijnt een van de betere stalen te zijn voor de thuisharder. Nadeel ervan is dat je weinig controle hebt over wat je doet, en dus niet weet of je behandeling nu een goed resultaat heeft behaald. Hard wordt het wel, maar hoe hard en hoe de structuur nu is, is de vraag? Eigenlijk zou je een hardheidsmeting moeten doen na je behandeling, het lijkt me erg interessant om de hardheid dan te weten. Ik heb ook eens geprobeerd om o1 op een dergelijke manier te harden, en ik dacht het volgens de regelen der kunst gedaan te hebben. Toch was de hardheid maar 40 HRC ;-).

Maar je hebt gelijk, als je de middelen niet hebt, moet je het op dergelijke manieren doen. Dat is het leuke van experimenteren. Heb jer ergens in de kennissen/werkkring een hardheidsmeter tot je beschikking? Ik ben erg benieuwd naar je resultaten.

Zaltbommel verzend ook voor iets van €15 ofzo.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Een makkelijke "achtertuin" methode om de hardheid te bepalen is kijken of je het staal met een vijl kunt bewerken. Goede hardheid zou zijn als je het net aan met een vijl kunt inkerven.

Ik moet geloof ik nog een keer met mijn gezin naar limburg, dan kom ik langs Zaltbommel. Eens kijken of ik dat kan combineren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.