Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Zelfgemaakt klein haalmes

Naast mijn beitelproject, had ik ook nog een haalmesproject lopen. Het idee hiervoor ontstond toen ik nog een stripje staal over had van het beitelproject. Dat stripje bleek net groot genoeg voor een mooi haalmes. Het mes is ruw in vorm geslepen. De handvaten staan onder 45 graden, en het staal is daarvoor ter plekke warm in de juiste opsitie gebogen. De handvaten zijn van padoek met messing ringen. De uiterste afmetingen zijn 260 bij 80mm.

Nu nog een logo op het staal etsen, en dan is het helemaal af!

100_4008.jpg

Dit was een erg mooi project!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woodworker Bekijk Berichten
    Dit was een erg mooi project!
    Dat is het inderdaad , erg mooi.

Wilco, wat maak je toch mooie dingen! Maak een prijslijst en start een kleine productie, je zult een aantal houtbewerkers een groot plezier doen. Zo'n haalmes zou ik direct bij je bestellen!!

jaap

Goed bezig Wilco!

Ergens begin van het jaar voordat het forum veranderde heeft Tuoh een heel verhaal in 4 delen of zo geschreven over het haalmes. Daar staat ook heel goed beschreven hoe je geslepen moeten worden. Onder andere de rug net niet helemaal vlak, maar heel lichtjes bol.

Wilco prachtig stukje werk. Hoe is de stand van de handvatten t.o.v. het mes: kun je de vingers vrij houden van het hout bij het trekken.
    De hoek van 45 graden lijkt mij ideaal voor houvast en sturing.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Hallo Woodworker,

prachtig gemaakt.
    Welke hardheid heeft de snede en heeft de rest van het gereedschap?

groeten,
    Ornament

Ik werk nooit met haalmessen maar als ik deze zie krijg ik er spontaan zin in !!!
    Erg mooi hoor

Dat is een knap stukje huisvlijt, een heel mooi haalmes.

Ik heb wel de indruk dat de handvaten nog wat veel naar buiten staan om er gemakkelijk mee te kunnen werken. Dit is namelijk een heel kritisch punt, wat je al snel gaat voelen.
    Het was vroeger het eerste wat we deden bij een nieuw haalmes, die dingen zo (ver)plooien dat het mes perfect in de hand kwam te liggen.

Of je de juiste stand gevonden hebt word snel duidelijk eens je ermee werkt, als je snel last krijgt van pijnlijke polsen, of je het ding niet makkelijk onder controle krijgt dan schort er nog iets aan de stand van de handvatten. Het is gelukkig snel aan te passen

Mvg,

André

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Weer een piekfijn product , ziet er goed uit. Lijkt me leuk om het haalmes eens te proberen.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman Bekijk Berichten
    Weer een piekfijn product , ziet er goed uit. Lijkt me leuk om het haalmes eens te proberen.
    Dit haalmes, of 'het haalmes' in het algemeen? Rick, jij hebt toch wel ergens een haalmes liggen?

Forum Rechten