Hout kopen bij de echte houthandel

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Seek zei:
Jammer dat alle leuke houtzagerijtjes ergens in Friesland, de Achterhoek of diep in Brabant zitten. Voor een randstedeling is het maar tobben. Of je moet een rot eind rijden of je bent aangewezen op de dure stedelijke hout boetieks.


Ik weet niet waar je woont in de randstad maar misschien is dit iets voor je?
http://www.westerhouthandel.nl/
Zit in Rotterdam, en op zaterdag open!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
peterderooij zei:
Seek zei:
Jammer dat alle leuke houtzagerijtjes ergens in Friesland, de Achterhoek of diep in Brabant zitten. Voor een randstedeling is het maar tobben. Of je moet een rot eind rijden of je bent aangewezen op de dure stedelijke hout boetieks.


Ik weet niet waar je woont in de randstad maar misschien is dit iets voor je?
http://www.westerhouthandel.nl/
Zit in Rotterdam, en op zaterdag open!

Ik werk in Rotterdam, ben er wel eens langs geweest. Vergeleken met bijv. de drentse fijnhouthandel, of http://www.hardenzachthout.nl/high/index.html, valt die duidelijk onder de noemer "houtboetiek". Een collega vertelde dat ze die Wester Houthandel ook wel "het gouden houtje" noemden. Bij mij thuis in de buurt heb je bijv. houtzagerij Noordman, ook behoorlijk prijzig. Als je eens een plankje nodig hebt is dat prima natuurlijk, maar voor een groter project loont het denk ik wel om een naar een houtzagerij in het oosten te rijden.

Misschien hebben die luxe zaken wel veel beter hout, dat weet ik ook niet. Maar kijk eens bijv. bij http://www.af.nl in de prijslijst van berken onbekantrecht, dat is 2460 euro ex BTW. Bij deze zaak http://www.fijnhoutdrenthe.nl/berken.html is onbekantrecht slechts 700 euro. Dan moet Arnhems Fijnhout wel een heel bijzonder berken plankje op voorraad hebben!
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
[quote="Seek]
Misschien hebben die luxe zaken wel veel beter hout, dat weet ik ook niet. Maar kijk eens bijv. bij http://www.af.nl in de prijslijst van berken onbekantrecht, dat is 2460 euro ex BTW. Bij deze zaak http://www.fijnhoutdrenthe.nl/berken.html is onbekantrecht slechts 700 euro. Dan moet Arnhems Fijnhout wel een heel bijzonder berken plankje op voorraad hebben![/quote]
Nou is een houtje niet zomaar overal hetzelfde houtje. Het gaat ook om
hoe het hout gedroogd is (lucht of oven), mooie cilindrische stam of niet, waar het hout gegroeid heeft (vast of losser van structuur) en tenslotte de service van het bedrijf.
Bij de AF leveren ze alleen maar 1e klas hout (lees in de handboeken maar na wat dat betekent), mag je het hout uitzoeken. Verder geven ze garantie. Mocht je bijvoorbeeld bij het zagen ontdekken dat er spanning in het hout zit of droogscheuren dan mag je het ruilen.
Misschien denk je dat ik aandelen heb bij de AF, dat niet, maar ik koop er graag.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik geloof je direct, die veel hogere prijs zal vast wel een reden hebben.

Het is echter niet altijd nodig om de beste kwaliteit te kopen. In elk meubel heb je delen die vol in het zicht liggen en delen die best een kwastje of zo mogen hebben. En je hebt lang niet altijd de volle lengte en breedte van een plaat nodig, dus kan je ook wel de slechte delen omzeilen. Zo kan je dus heel veel geld besparen.

Maar ik ben nog druk bezig om de stapel hardhout die ik gratis(!) van marktplaats heb opgeduikelt op te maken, dus voor mij speelt het nog niet zo :lol:
 

Ivar

Nieuw lid
6 aug 2009
2
0
Beste mensen van het houtbewerkersforum,

Ik wil, als eigenaar van de Amsterdamsche Fijnhouthandel, hierbij even kort reageren.
Ik zal mij op dit forum zo onpartijdig mogelijk opstellen en sta open voor vragen en of opmerkingen.

De Arnhemse Fijnhouthandel (http://www.af.nl) en de Amsterdamsche Fijnhouthandel (http://www.fijnhout.nl) zijn niet hetzelfde bedrijf. Zoals te zien is op de sites is er wel vrij veel overeenkomst in het leverprogramma. De ene keer zal de vooraad en prijs van de ene u meer aanspreken de andere keer die van de ander.

Prijzen vergelijken van hout is lastig. De kwaliteit en afgenomen hoeveelheid kunnen de prijs sterk beinvloeden. Als u prijzen aanvraagt vermeldt u dan dat u het ruwe hout verwerkt en niet iemand bent die een kant en klaar product zoekt, dit kan flink schelen in de prijs.

Voor nu hou ik het hier even bij. Als er vragen zijn dan hoor ik het graag.

Ivar
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ivar zei:
Als u prijzen aanvraagt vermeldt u dan dat u het ruwe hout verwerkt en niet iemand bent die een kant en klaar product zoekt, dit kan flink schelen in de prijs.

Hoi Ivar, altijd goed om iemand van de aanbiederszijde op het forum te hebben. Ik ben nog maar net begonnen met meubelmaken en heb dus nog niet veel ervaring met hout kopen. Hoe pak je dat nou aan, ik bedoel: wat is voor jullie als houthandelaren handig? Bestek opstellen en langskomen om een mooie plaat uit te zoeken? Moet ik dan zelf bestekzoeken of helpen jullie daarmee? Kan ik een bestek opstellen en aan jullie vragen om genoeg ruw hout om alles uit te halen? Kunnen jullie dus op basis van een bestek een prijsopgave voor ruw hout geven? Ik heb echt geen idee...

Toevallig zit ik net op dit punt ivm mijn eerste "echte" meubelstuk wat ik wil gaan maken, dus je komt als geroepen :)

Arthur
 

Ivar

Nieuw lid
6 aug 2009
2
0
Hoi Arthur,

Als je zelf ruw hout kan verwerken zijn er twee mogelijkheden:

Je komt langs om het hout zelf op te zoeken, je mag dan zelf uitzoeken welke delen je wilt hebben en kan dan ook zelf je indeling maken. Dit kost meer tijd maar je zal waarschijnlijk wat minder hout kopen omdat jij beter kunt inschatten waar eventueel een knoest oid mag zitten. We kunnen je hierbij overigens helpen. Soms is het wel handig om van te voren af te spreken dat het hout vrij ligt aangezien niet altijd al het hout direct bereikbaar is. Dit is misschien niet bij alle houthandels mogelijk.

Je kan ook je bestek (de maten die je schoon nodig hebt) inleveren/mailen en de houthandel het hout laten opzoeken. Belangrijk hierbij is dat je alle deellengtes vermeldt zodat het hout zo gunstig mogelijk opgezocht kan worden.

Het is mogelijk om op basis van een bestek een prijsopgave van ruw hout te doen. Dit blijft een schatting maar het zal meestal niet teveel afwijken.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben, als je nog meer wilt weten hoor ik het wel.

Groet,
Ivar
 

Geert van Dijk

Nieuw lid
6 aug 2009
2
0
www.af.nl
Je kan ook je bestek (de maten die je schoon nodig hebt) inleveren/mailen en de houthandel het hout laten opzoeken. Belangrijk hierbij is dat je alle deellengtes vermeldt zodat het hout zo gunstig mogelijk opgezocht kan worden.


Als eigenaar van de Arnhemse Fijnhouthandel kan ik dit niet genoeg onderschrijven!
Wij houthandelaars zijn altijd zuinig op lange gave rechte foutvrije planken - want daar zijn er niet zoveel van! Het idee dat iemand een lange gave plank gaat opdelen in stukjes van 40 cm... daar kan ik wakker van liggen.
NB: niemand zal moeite hebben met een plank van 2 meter met een noest op 1 meter, als hij 2 stukken van 90 cm nodig heeft (en de noest niet berekend wordt)

groeten
geert van dijk
eigenaar Arnhemse Fijnhouthandel
 

willem h

Nieuw lid
27 okt 2010
4
0
Ik weet dat het steeds riskant is om hier op het forum op het randje van de commercie te balanceren, maar wil toch het volgende laten weten: Een jaar of acht geleden kocht ik uit de erfenis van een vriend van me een grote hoeveelheid hout. Ik heb zelf een aannemersbedrijfje en gebruik het hout zelf, maar het is meer dan ik de rest van mijn leven kan opmaken, en de maandelijkse opslagkosten zijn niet gering. Dus: ik probeer ook wat hout te slijten tegen redelijke prijzen - ook enkele stuks of stukjes zijn mogelijk. Ik heb eiken, beuken, kersen, noten, wenge, purperhard, padoek, ovangkol, mansonia, sipo, kosipo, larix, linden, essen, fanse sycamore, redwood. Na telefonisch kontakt ben ik ook s'avonds of in het weekend "open"
Mijn loods is aan de rand van Amsterdam.
groet
willem heuperman (en ik zie nu pas dat deze serie posts al twee jaar oud is!)
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Dag mensen,
Helemaal nieuw hier, begin ik mij nu stapje voor stapje in het meubelmaken te verdiepen. Ook ik wil weg van de bouwmarkt, en naar 'echt' hout ipv waaibomenspul.
Nu lees ik hier veel over prijzen, en daar komen af en toe behoorlijke prijzen langs (per kuub, denk ik?).
Maar als ik nu eens wil beginnen met een eenvoudig kastje of kistje of tafeltje, hoe pak ik dat dan aan met hout kopen, en wat kost me dat dan grofweg?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zelf ben ik begonnen met hout op marktplaats te zoeken. Er wordt best veel aangeboden voor lage prijzen. Kwaliteit is vaak niet denderend, maar als je alles flink oversized inslaat kan je je best wel redden. Wat ik in dit geval wel aanraad is een vlak/vandikte bankje. De kans dat je hout keurig op maat vindt is minimaal natuurlijk. Ook bij de officiele houthandel ligt hout alleen maar in een paar standaard maten en alles is daar ongeschaafd.

Een goedkoop vlakvandikte bankje van zeg 200-300 euro levert je geen super mooi onbeschadigd hout op. Alles glad schuren gaat dan nog een hoop tijd kosten en stof opleveren. Dat is voor mij de reden geweest om me in handschaven te gaan verdiepen.
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Een goedkoop vlakvandikte bankje van zeg 200-300 euro levert je geen super mooi onbeschadigd hout op. Alles glad schuren gaat dan nog een hoop tijd kosten en stof opleveren. Dat is voor mij de reden geweest om me in handschaven te gaan verdiepen.

Dit is ook mijn keuze geweest. Na wat oefening lukt het mij al om mooie vlakke en haakse planken en balken te schaven. Groot voordeel is dat je ook kortere lengtes kunt verwerken. Bij een vlak- vandiktebank heb je dan weer last van snipe en moet je alles toch nog afwerken. een mooie geschaafde plank is al klaar.

Bram
 

Jelmer79

Actieve deelnemer
4 okt 2011
25
0
Hallo Hans, als je het niet erg vind lift ik even mee op jou vraag en ben benieuwd naar het antwoord.
Ik ben gisteren zelf naar een houthandel in roermond geweest, wat knap zonde van mijn tijd was.
Ik had me bij baptist een bouwtekening van een opklap-pottafel zien staan en mijn vriendin wil er zo eentje, ik dacht mooi projectje, na het bestuderen en navraag ik er naar toe en vraag voor het hout cedar, kwam hij terug met een opmerking in de trant van je kan beter de margriet gaan lezen dan die tekeningen en de verbindingen die erbij staan gaan je als beginneling toch niet lukken, m.a.w. zonder hout naar huis gegaan en weer op zoek naar andere zaken.

Ik ben zeker niet te lui om endje te rijden om hout te halen, mogelijk voor meer mensen?
ps. mocht ik een houthandel gemisten hebben in de vorige pagina's sorry.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Wat is een opklap-pottafel?

Volgens mij is met een (goede) bouwtekening en (veel) geduld het meeste wel mogelijk.
Alleen je moet wel iets van ervaring hebben (bijvoorbeeld hoe werkt een beitel, afschrijfhout, schaaf ed), oftewel: weten wat je gereedschap doet en hoe. Bijvoorbeeld door een basis-cursus gehad hebben (of op een andere manier die kennis hebben).
Daarnaast weet je toch zelf wel wat je kunt? En ja: een prof zal het in een dag (of een paar dagen) af hebben, terwijl je er zelf een paar weken/maanden over doet.

Ik heb zelf goede ervaringen met AF in Arnhem.
Idd geen budget-hout, wel ruime sortering, vlakke planken en deskundige en vriendelijke hulp.
En een mooie plankjes-zolder (die deels gewoon in een loods ligt omdat de zolder waarschijnlijk te klein is geworden)
En voor een "klein" project maakt de hogere prijs van het hout nagenoeg niet uit.

Veel plezier met het maken van de pottafel.
 

Jelmer79

Actieve deelnemer
4 okt 2011
25
0
http://www.leevalley.com/en/garden/page ... 46162&ap=1

Deze was de planning.
Ik ging er ook niet vanuit dat het met een week klaar is.
heb alleen de tekening hier, en de rest haal ik zelf ipv de hele set te halen.
Heb bijna een cursus opzitten en de volgende ben ik al aan het plannen.
Ik zal eens kijken wanneer ik naar arnhem kan gaan of ik daar wat kan vinden.
thanks
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Nu begrijp ik wat een pottafel is: een "werkbank" voor buiten om planten te verpotten (ed).

Het ontwerp ziet er uit alsof het makkelijk kan (met veel schroeven) of heel lastig (met veel pen en gat verbindingen). Een groot verschil in uitdaging.
Altijd leuk om iets te maken dat ook echt gebruikt gaat worden en zin heeft.
Veel succes ermee!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.