Hout kopen bij de echte houthandel

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Toen ik een paar jaar geleden aan deze mooie hobby begon gebruikte ik hout van de bouwmarkt. Van dat kromgetrokken vuren, mdf, multiplex, grenen panelen (grenen zou je elke dag een keer moeten zagen omdat het zo machtig lekker ruikt) en soms een stukje echt hardhout. Toen ik voor de eerste keer bij een echte houthandel kwam wist ik niet wat ik zag, redelijk overdonderd door de hoeveelheid, de soorten en de onhandelbare grootte van de stukken hout. Ik ging dan ook met lege handen weer naar huis, ondanks de goedbedoelde vragende blik van man ter plaatse. Dit schoot me allemaal weer binnen toen ik bij toeval die filmpje van Mark Spagnuolo zag en waar ik veel in herken. Nu koop ik nooit meer hout bij de bouwmarkt, behalve wat mdf, want de reguliere houthandel is stukken goedkoper en heeft zulke mooie spullen, het is even doorzetten maar zeer de moeite waard.

Het filmpje zal vast bij meer lezers herkenning oproepen http://thewoodwhisperer.com/episode-4-a-lumbering-feeling/

jaap
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Ik heb dit filmpje een paar maanden geleden gezien waarin zijn vrouw de houtverkoper speelt ;).

Zelf ben ik nog niet bij een echte houthandel geweest. Heb je (of anderen) wellicht nog locaties of tips voor een eerste keer?

August
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik ben zelf vandaag bij de houthandel van Kasteel Ter Horst geweest. echt een aanrader. Pruimen,peren,kersen,iep,steekbeuk,walnoot enz enz. Volgende week ga ik nogmaals om eaa op te halen.

hou jullie op de hoogte


m vr gr

rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vandaag bij Kasteel Ter Horst geweest. dit is echt voor iedereen een aanrader. heb zelf een groot stuk amerikaans walnoot en een groot stuk esdoorn met slaap gehaald voor erg weinig geld. Bedrijf is gevestigd in Loenen. Zeer benieuwd wat jullie ervan vinden


rick
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
rickkoorman zei:
Vandaag bij Kasteel Ter Horst geweest. dit is echt voor iedereen een aanrader. heb zelf een groot stuk amerikaans walnoot en een groot stuk esdoorn met slaap gehaald voor erg weinig geld. Bedrijf is gevestigd in Loenen. Zeer benieuwd wat jullie ervan vinden
Hoi Rick, ik ken de "kasteel"-houthandel al een aantal jaren.
De laatste keer heb ik daar prunus avium (wilde kers) in platen gekocht voor het bed dat
ik hier op het forum heb laten zien.
Ik mocht het hout gelukkig zelf kiezen en heb zoveel mogelijk (half)kwartiers gezaagd
gekocht (richting kern van de boom). Bovendien hout van een zo recht mogelijke stam
gekozen. Van dit soort hout moet je behoorlijk wat meer kopen dan je netto nodig hebt.
Dat is even wennen als je gewend bent bij de Arnhemse Fijnhouthandel = AF (klasse 1) te kopen. Maar ja, wilde kers verkopen ze niet bij de AF omdat het niet in klasse 1 te krijgen is. Alle waar naar zijn geld natuurlijk.
Service is bij beide goed. Een jaar of vijf geleden heb ik er ook eens wilde kers gekocht. Bij het schaven bleek dat er een schimmelziekte in het hout zat. Was helemaal niet te zien bij de aankoop. Het leek wel kurk. Meteen gebeld. Ik mocht terugkomen om het te ruilen.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
:shock: .... kijk dit is echt gouden informatie ... wat een heerlijk forum is dit toch :D .... aan de site te zien is dit een houtleverancier zoals ik hem wil. het is wel een stukje rijden maar ik denk dat het de moeite waard is.

hopelijk nodigt dit topic uit om van iedereen de houthandelaren te leren kennen samen met hun persoonlijke ervaringen.
Ik ben alleen bij de Amsterdamse fijnhout handel geweest en ik vind ze best behulpzaam maar ze schijnen best duur te zijn.
de houthandel op mijn school (HMCollege) tel ik niet mee.

iemand anders?
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
[quote="guidoIk ben alleen bij de Amsterdamse fijnhout handel geweest en ik vind ze best behulpzaam maar ze schijnen best duur te zijn.
de houthandel op mijn school (HMCollege) tel ik niet mee.
iemand anders?[/quote]
Hallo Guido,

ik moet toch even reageren op je opmerking over de AF.
Inderdaad zijn ze duur. Maar zoals ik al zei, ze leveren alleen houtsoorten waarvan
ze klasse 1 hout kunnen kopen.
Je mag er hout uitzoeken (als je het daarna maar weer netjes stapelt),
je hebt veel minder nodig (geen noesten, ingegroeide schors e.d.) en ik heb een keer meegemaakt dat ik hout mocht ruilen toen na het schaven thuis
bleek dat er droogscheurtjes in het hout te voorschijn kwamen.
Dat hoorde niet bij 1e kwaliteit hout.
Soms kunnen ze van wat minder gangbare houtsoorten 1e kwaliteit hout kopen.
Zo hadden ze enige tijd geleden een gezaagde stam gestoomd platanenhout.
Prachtig, bijna gekocht terwijl ik nog niet eens wist wat ik ervan zou
gaan maken. Net een snoepwinkel.
Ik heb al jaren een mooie plank gestoomd zwitsers peren staan. Ik moest dat
ding indertijd kopen.

Zo heb ik ook nog
(
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Tjeerd zei:
guido zei:
Ik ben alleen bij de Amsterdamse fijnhout handel geweest en ik vind ze best behulpzaam maar ze schijnen best duur te zijn.
de houthandel op mijn school (HMCollege) tel ik niet mee.
iemand anders?
Hallo Guido,

ik moet toch even reageren op je opmerking over de AF.
Inderdaad zijn ze duur. Maar zoals ik al zei, ze leveren alleen houtsoorten waarvan
ze klasse 1 hout kunnen kopen.
Je mag er hout uitzoeken (als je het daarna maar weer netjes stapelt),
je hebt veel minder nodig (geen noesten, ingegroeide schors e.d.) en ik heb een keer meegemaakt dat ik hout mocht ruilen toen na het schaven thuis
bleek dat er droogscheurtjes in het hout te voorschijn kwamen.
Dat hoorde niet bij 1e kwaliteit hout.
Soms kunnen ze van wat minder gangbare houtsoorten 1e kwaliteit hout kopen.
Zo hadden ze enige tijd geleden een gezaagde stam gestoomd platanenhout.
Prachtig, bijna gekocht terwijl ik nog niet eens wist wat ik ervan zou
gaan maken. Net een snoepwinkel.
Ik heb al jaren een mooie plank gestoomd zwitsers peren staan. Ik moest dat
ding indertijd kopen.

Zo heb ik ook nog
(
wellicht dat mijn mening over de Amsterdamse fijnhout ietsje negatief lijkt. Ik vind het een hele fijne houtleverancier omdat ze zoveel diversiteit hebben van goede kwaiteit en ook genoeg voorraad. Ze zijn ook als enige (voor zover ik weet) op zaterdag open.
Maar kwa kosten blijft het een dure... en dat is zonde.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
guido zei:
wellicht dat mijn mening over de Amsterdamse fijnhout ietsje negatief lijkt. Ik vind het een hele fijne houtleverancier omdat ze zoveel diversiteit hebben van goede kwaiteit en ook genoeg voorraad. Ze zijn ook als enige (voor zover ik weet) op zaterdag open.
Maar kwa kosten blijft het een dure... en dat is zonde.

Sorry Guido, ik heb niet goed gekeken. Mijn ervaringen betreffen de Arnhemse Fijnhouthandel!!!.
Wellicht hanteren de fijnhouthandels dezelfde regels?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
De Arnhemse Fijnhouthandel is een hele andere houthandel dan de Amsterdamse Fijnhouthandel volgens mij hebben ze niets maar dan ook iets met elkaar te maken behalve dat het concollega's zijn.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
zuma zei:
De Arnhemse Fijnhouthandel is een hele andere houthandel dan de Amsterdamse Fijnhouthandel volgens mij hebben ze niets maar dan ook iets met elkaar te maken behalve dat het concollega's zijn.

Dat zou best kunnen kloppen Zuma, maar ik bedoel het feit dat ze "fijnhouthandel" zijn
betekent misschien dat ze allebei strenge regels wat kwaliteit hanteren.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Zijn de tot nu toe genoemde leveranciers de enigen die iedereen hier gebruikt?
(of houd iedereen zijn goeie adresjes geheim om te voorkomen dat andere de voorraad leegkopen? :evil: )
 

sander

Actieve deelnemer
28 apr 2009
29
0
ik heb pas een partij eiken en beuken bij Huyskamp’s uit zwolle besteld. Ze kwamen het netjes afleveren.
goede kwaliteit een paar planken met wat scheuren er in maar op twee kuub hout vond ik het wel mee vallen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik zoek op internet naar geschikte partijtjes hout, maar je moet veel geduld hebben. Voor mijn laatste project, een pergola-achtig ding in de voortuin heb ik een stapel eiken balken "voor weinig" gescored, maar de kwaliteit is er ook naar. Het hout is nog erg nat, veel scheuren, omdat de kern in sommige delen is meegezaagd. Het is wel redelijk recht, voor dit project vond ik dat het belangrijkste.

Een verwand vraagje, wat betekend FAS? Dat staat vaak vermeld bij een partij hout, maar ik heb niet kunnen vinden wat dat betekend.
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Dan heb ik nog wel een adresje voor eiken, noten en vuren; http://www.pdhoutprodukten.nl

ze hebben van deze houtsoorten met name verlijmde panelen, maar ook (on)bekantrecht hout.

Prijzen zijn over het algemeen goed, let ook op de maandelijkse aanbiedingen. Als particulier kun je er het beste naar toe gaan om te kijken wat ze hebben en wat je wilt. Af en toe hebben ze restpartijen of losse panelen die je nog gunstiger kunt kopen.

Overigens voor de houtbewerkers in de grensstreek; kijk eens over de grens. In Duitsland zijn aanzienlijk meer kleine hout verwerkende bedrijfjes (tischlers en innenausbau) maar ook houthandelaren.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Seek zei:
Een verwand vraagje, wat betekend FAS? Dat staat vaak vermeld bij een partij hout, maar ik heb niet kunnen vinden wat dat betekend.

First And Second, een kwaliteitsaanduiding.

Zie deze PDF voor veel info:
klik
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
bedankt voor de info.

Jammer dat alle leuke houtzagerijtjes ergens in Friesland, de Achterhoek of diep in Brabant zitten. Voor een randstedeling is het maar tobben. Of je moet een rot eind rijden of je bent aangewezen op de dure stedelijke hout boetieks.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Seek zei:
bedankt voor de info.

Jammer dat alle leuke houtzagerijtjes ergens in Friesland, de Achterhoek of diep in Brabant zitten. Voor een randstedeling is het maar tobben. Of je moet een rot eind rijden of je bent aangewezen op de dure stedelijke hout boetieks.
Tot nu toe lijkt het daar wel op :cry:
Wat ik ook heel weg jammer vind is dat die houthandelaren niet op zaterdag open zijn..... en ze gaan ook om half 5 al dicht. ik vermoed dat ze dat doen om te voorkomen dat ze teveel particulieren over de vloer krijgen (levert vast niet genoeg op).
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Seek zei:
bedankt voor de info.

Jammer dat alle leuke houtzagenrijtjes ergens in Friesland, de Achterhoek of diep in Brabant zitten. Voor een randstedeling is het maar tobben. Of je moet een rot eind rijden of je bent aangewezen op de dure stedelijke hout boetieks.

Bij mij zit een fijnhouthandelaar(tje)die ook in Haarlem een verkooppunt heeft ( industrieterrein Waarderpolder Drukkersweg 2 2031EE )Kijk eens op Markplaats ,onder `planken voor meubelmakers,interieurbouwers :idea: Hij levert div.houtsoorten zowel ruw als geschaafd.
Misschien is dat iets korter bij de deur ;)

Geurt.


-------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer---------------
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.