diep gat boren in kops hout

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo

een kennis van mij wil een boomstam rechtop op een betonsokkel zetten
en vroeg mij of ik een gat onder in de boomstam wil boren.
nu heb ik wel eens vaker een diep gat geboord in kopshout, bijv voor een deegroller,
en dit ging altijd moeilijk.
met een speedboor gaat het helemaal niet want die snijdt geen kopshout,
een langgatboor ging wel maar daar kwam ik geen 40cm diep mee.
ik heb het toen gedaan met een metaal-spiraalboor bedoeld om oliekanalen
in krukassen te boren. het ging wel maar de spaanafvoer was slecht.
in die boomstam moet ik een gat boren van rond 50mm en 300mm diep.
wie kan me een advies geven?
is de HM cilinderkopboor 501 van CMT iets?

groet
Jan
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
@pbt

met een slangenboor heb ik het ook geprobeerd.
het zoekpuntje met schroefdraad loopt vol en het snijvlak was niet echt scherp
want de meeste slangenboren zijn niet van gereedschapstaal, dus kunnen niet echt scherp geslepen worden.
in dwarshout gaat het goed met een slangenboor, in kopshout niet

groet
Jan
 

tuoh

Oud hout
Een HM cilinderkopboor gaat teveel kracht vragen om mee in kopshout te boren, dat is bijna niet te doen uit de losse hand. Een veel beter resultaat ga je krijgen met HM Fostnerboren of afgeleiden ervan. Om diepe gaten te boren zijn voor deze boren verlengstukken te koop met een kloeke diameter, die verlopen praktisch niks. Wij boren er de gaten voor schroefassen mee in houten (lees Eiken rompen) soms tot een 1500mm diep, zonder al te veel afwijking, ongeveer 3mm op de volledige lengte. Wel met gebruikmaking van een geleidesysteem voor de boormachine. ( en een op maat vervaardigd verlengstuk van 30mm diameter):D

In kopshout krijg je het beste resultaat als je gebruik maakt van een HM fostnerboor met verstelbare centerpunt. De centerpunt een fractie meer laten uitsteken dan de voorsnijders werkt in kopshout het best. Bij het inzetten moet de centerpunt wat verder uitsteken, maar eens de boor een 20mm diep zit mag de centerpunt achteruit geplaatst worden, de boor word dan geleid door de zijkanten die tegen de wand van het gat lopen.
Heel goede boren zijn die van Protool, het "Zobo" boorsysteem, maar ook de "Maxi cut" boren doen het zeer goed. Zeker zo belangrijk als de boor is de schachtverlenging, die moet voldoende dik zijn om vervorming tegen te gaan. Dit impliceert dan ook een boormachine met een boorkop van 13 of nog beter 16mm opnamecapaciteit. Hoe dikker de schacht hoe stabieler.

Gebruik geen HSS boren voor deze toepassing, deze boren worden zo heet in diepe gaten dat ze direct bot worden. HM boren zijn hier je ware.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
@André

bedankt voor je uitleg.
als ik zo google op afbeeldingen is de cilinderkopboor van CMT toch zowat hetzelfde als de forstnerboor van Protool.
de cilinderkopboor van CMT is van HM en ik moet er zelf een verlengschacht bijmaken met M12x1.
zware boormachine is hier geen probleem, ik heb hier een Bux waarmee normaal gaten rond 30mm in staal geboord worden.
alleen is daar het toerental wel laag van.
mocht het toch een forstnerboor worden; waar haal ik die het beste?

groet
Jan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Andre wat is nu het verschil tussen een cilinderkopboor en forstnerboor. Ik ging er vanuit dat er alleen verschil zit in de benaming. Heb bij fabrikanten wel eens gezien dat dit als synoniem gebruikt wordt.
 

tuoh

Oud hout
HET grote verschil tussen cilinderkopboren en het type Fostnerboren zijn de snijhoeken. Op het eerste zicht lijken de types als twee druppels water op elkaar, maar niks is minder waar. De snijhoeken bij Fostnerboren een afgeleiden zijn agressiever (lees scherper) dan bij de cilinderkopboren. Dat verklaart het betere verspanen en de mindere weerstand bij het boren ermee.
Bij de boren van het type "Maxicut" is de vlakke snijkant nog voorzien van "kammen" die werken als spaanbreker, wat dan weer zorgt voor minder weerstand en een betere spaanafvoer. Deze laatste boren zijn uitermate geschikt voor het boren in kopshout.

Cilinderkopboren zijn quasi onbruikbaar in een gewone boormachine, voor een mooi resultaat heb je een kolomboormachine of CNC nodig. Deze boren vragen heel wat kracht om een mooi gat te boren. De boren zijn perfect voor het boren van (grote) gaten of uitsparingen in kunststofplaat, Trespa, HPL, etc. In hout gaat alles wat lastiger, soms moet je ze letterlijk in het hout dwingen. De oorzaak is te zoeken bij de toegepaste snijhoeken.

Fostnerboren en afgeleiden kunnen wel vlot met de handboormachine gebruikt worden, ze werken het best in hout en houtachtige materialen, voor plaatmateriaal zijn de snijhoeken te scherp, de boren worden dan snel bot.

Heb je de boor maar occasioneel nodig dan is een HSS exemplaar te overwegen, omdat de standtijd hier geen prioriteit is maar misschien de aankoopprijs wel. Een HM boor is nu eenmaal een stuk duurder, maar daar krijg je een beduidend langere standtijd voor terug. De keuze is aan de gebruiker.

Ps: "Colt maxicut boren" in google geeft talloze bestelmogelijkheden.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Forstnerboren van Famag (o.a. type Bormax) zijn één de beste, zo niet de besten. Ze voeren een groot aantal typen, kwa prijs en kwaliteit.
Te koop bij o.a. MZS, kijk op: http://www.mzsgereedschap.nl/boren-en-schroeven/houtboren/cilinderboren/
foto-250-250.jpg
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
ik zag pas een forstnerboor van Dewalt type DT 4583. viel me op dat ie in de verpakking al bot was, m.a.w. ik zag een witte lijn op de snijkant. een snijkant die echt scherp is zie je niet, ziet er dus niet uit als een witte lijn. wekte niet veel vertrouwen op. dus ben ik nog steeds op zoek. ik ben er ondertussen al wel achter - op advies van TUOH - dat ik inderdaad een forstnerboor moet hebben en geen cilinderkopboor vanwege de spaanhoek en dat ie van HM moet zijn ivm de standtijd. jullie hebben me hierboven veel adviezen gegeven maar er zitten veel boren bij die toch van gewoon HSS zijn. wie heeft er nog wat adviezen voor een forstnerboor van HM. te boren gat ca 50mm. groet. Jan
 

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
Ik begrijp eigenlijk niet waarom een slangenboor niet werkt hierbij. Ik heb vaak zat gezien en gedaan. Bijvoorbeeld voor het verankeren van eiken meerpalen aan een betonconstructie, hiervoor boorden we gaten van rond 40 mm in kops hout, ongeveer een 30 a 40 cm diep. En ook heb ik wel oude balken gerestaureerd met epoxyhars en dan moesten er ook wapenigstaven in het hout geboord worden die boorden we dan rond 30 mm en tot wel 1,5 meter diep in kops hout. Dat ging eigenlijk altijd wel prima, wel een goede vijl bij de hand houden om de boor te scherpen.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
boren met deze boor van 55mm gaat buitengewoon goed. er komen zelfs krullen uit het gat als ik kops hout boor. wat wel lastig is, is dat de boor bij het boren van kops hout erg kan "vreten". mijn radiaalboormachine van 4 kW kan dat wel aan maar mijn werkstuk brak uit de klem. dus moet ik het werkstuk anders gaan opspannen. heb ik ondertussen ook al iets op gevonden. de vorige eigenaar verkocht deze bijna nieuwe boor omdat hij tijdens het boren uit de hand zowat zijn polsen gebroken had. moet dus echt in een stationaire opstelling.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
De meeste zware sds boormachines hebben een beveiliging als ze vastslaan dan treedt er een ontkoppeling op. Sommige klopboormachines hebben ditook. Je bent niet de eerste die zijn pols konrust of breekt.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
De meeste zware sds boormachines hebben een beveiliging als ze vastslaan dan treedt er een ontkoppeling op. Sommige klopboormachines hebben ditook. Je bent niet de eerste die zijn pols konrust of breekt.

Gelukkig wel! Een collega van mij heeft vroeger inderdaad zijn pols gebroken toen de boor in een betonijzer hapte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.