Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
  1. #1

    diep gat boren in kops hout

    hallo

    een kennis van mij wil een boomstam rechtop op een betonsokkel zetten
    en vroeg mij of ik een gat onder in de boomstam wil boren.
    nu heb ik wel eens vaker een diep gat geboord in kopshout, bijv voor een deegroller,
    en dit ging altijd moeilijk.
    met een speedboor gaat het helemaal niet want die snijdt geen kopshout,
    een langgatboor ging wel maar daar kwam ik geen 40cm diep mee.
    ik heb het toen gedaan met een metaal-spiraalboor bedoeld om oliekanalen
    in krukassen te boren. het ging wel maar de spaanafvoer was slecht.
    in die boomstam moet ik een gat boren van rond 50mm en 300mm diep.
    wie kan me een advies geven?
    is de HM cilinderkopboor 501 van CMT iets?

    groet
    Jan

  2. #2
    met een slangenboor, heb ik zelf ook vaker gedaan toen ik ingehuurd was voor de bouw van een klimpark

  3. #3
    @pbt

    met een slangenboor heb ik het ook geprobeerd.
    het zoekpuntje met schroefdraad loopt vol en het snijvlak was niet echt scherp
    want de meeste slangenboren zijn niet van gereedschapstaal, dus kunnen niet echt scherp geslepen worden.
    in dwarshout gaat het goed met een slangenboor, in kopshout niet

    groet
    Jan

  4. #4
    Een HM cilinderkopboor gaat teveel kracht vragen om mee in kopshout te boren, dat is bijna niet te doen uit de losse hand. Een veel beter resultaat ga je krijgen met HM Fostnerboren of afgeleiden ervan. Om diepe gaten te boren zijn voor deze boren verlengstukken te koop met een kloeke diameter, die verlopen praktisch niks. Wij boren er de gaten voor schroefassen mee in houten (lees Eiken rompen) soms tot een 1500mm diep, zonder al te veel afwijking, ongeveer 3mm op de volledige lengte. Wel met gebruikmaking van een geleidesysteem voor de boormachine. ( en een op maat vervaardigd verlengstuk van 30mm diameter)

    In kopshout krijg je het beste resultaat als je gebruik maakt van een HM fostnerboor met verstelbare centerpunt. De centerpunt een fractie meer laten uitsteken dan de voorsnijders werkt in kopshout het best. Bij het inzetten moet de centerpunt wat verder uitsteken, maar eens de boor een 20mm diep zit mag de centerpunt achteruit geplaatst worden, de boor word dan geleid door de zijkanten die tegen de wand van het gat lopen.
    Heel goede boren zijn die van Protool, het "Zobo" boorsysteem, maar ook de "Maxi cut" boren doen het zeer goed. Zeker zo belangrijk als de boor is de schachtverlenging, die moet voldoende dik zijn om vervorming tegen te gaan. Dit impliceert dan ook een boormachine met een boorkop van 13 of nog beter 16mm opnamecapaciteit. Hoe dikker de schacht hoe stabieler.

    Gebruik geen HSS boren voor deze toepassing, deze boren worden zo heet in diepe gaten dat ze direct bot worden. HM boren zijn hier je ware.


    Mvg,

    André
    Laatst gewijzigd door tuoh; 24-12-12 om 19:56.

  5. #5
    @André

    bedankt voor je uitleg.
    als ik zo google op afbeeldingen is de cilinderkopboor van CMT toch zowat hetzelfde als de forstnerboor van Protool.
    de cilinderkopboor van CMT is van HM en ik moet er zelf een verlengschacht bijmaken met M12x1.
    zware boormachine is hier geen probleem, ik heb hier een Bux waarmee normaal gaten rond 30mm in staal geboord worden.
    alleen is daar het toerental wel laag van.
    mocht het toch een forstnerboor worden; waar haal ik die het beste?

    groet
    Jan

  6. #6
    Andre wat is nu het verschil tussen een cilinderkopboor en forstnerboor. Ik ging er vanuit dat er alleen verschil zit in de benaming. Heb bij fabrikanten wel eens gezien dat dit als synoniem gebruikt wordt.

  7. #7
    HET grote verschil tussen cilinderkopboren en het type Fostnerboren zijn de snijhoeken. Op het eerste zicht lijken de types als twee druppels water op elkaar, maar niks is minder waar. De snijhoeken bij Fostnerboren een afgeleiden zijn agressiever (lees scherper) dan bij de cilinderkopboren. Dat verklaart het betere verspanen en de mindere weerstand bij het boren ermee.
    Bij de boren van het type "Maxicut" is de vlakke snijkant nog voorzien van "kammen" die werken als spaanbreker, wat dan weer zorgt voor minder weerstand en een betere spaanafvoer. Deze laatste boren zijn uitermate geschikt voor het boren in kopshout.

    Cilinderkopboren zijn quasi onbruikbaar in een gewone boormachine, voor een mooi resultaat heb je een kolomboormachine of CNC nodig. Deze boren vragen heel wat kracht om een mooi gat te boren. De boren zijn perfect voor het boren van (grote) gaten of uitsparingen in kunststofplaat, Trespa, HPL, etc. In hout gaat alles wat lastiger, soms moet je ze letterlijk in het hout dwingen. De oorzaak is te zoeken bij de toegepaste snijhoeken.

    Fostnerboren en afgeleiden kunnen wel vlot met de handboormachine gebruikt worden, ze werken het best in hout en houtachtige materialen, voor plaatmateriaal zijn de snijhoeken te scherp, de boren worden dan snel bot.

    Heb je de boor maar occasioneel nodig dan is een HSS exemplaar te overwegen, omdat de standtijd hier geen prioriteit is maar misschien de aankoopprijs wel. Een HM boor is nu eenmaal een stuk duurder, maar daar krijg je een beduidend langere standtijd voor terug. De keuze is aan de gebruiker.

    Ps: "Colt maxicut boren" in google geeft talloze bestelmogelijkheden.


    Mvg,

    André
    Laatst gewijzigd door tuoh; 25-12-12 om 19:13.

  8. #8
    Forstnerboren van Famag (o.a. type Bormax) zijn één de beste, zo niet de besten. Ze voeren een groot aantal typen, kwa prijs en kwaliteit.
    Te koop bij o.a. MZS, kijk op: http://www.mzsgereedschap.nl/boren-e...cilinderboren/

  9. #9
    Andre bedankt voor de uitleg.

  10. #10
    ik zag pas een forstnerboor van Dewalt type DT 4583. viel me op dat ie in de verpakking al bot was, m.a.w. ik zag een witte lijn op de snijkant. een snijkant die echt scherp is zie je niet, ziet er dus niet uit als een witte lijn. wekte niet veel vertrouwen op. dus ben ik nog steeds op zoek. ik ben er ondertussen al wel achter - op advies van TUOH - dat ik inderdaad een forstnerboor moet hebben en geen cilinderkopboor vanwege de spaanhoek en dat ie van HM moet zijn ivm de standtijd. jullie hebben me hierboven veel adviezen gegeven maar er zitten veel boren bij die toch van gewoon HSS zijn. wie heeft er nog wat adviezen voor een forstnerboor van HM. te boren gat ca 50mm. groet. Jan

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top