Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Wat is jullie favoriete Stanley volgens de "type study"?

Wat is jullie favoriete Stanley schaaf volgens de "type study"?

Ik denk dat ik voor een type 9, 10 of 11 ga.

Redenen is: type 11 en eerder hebben een lage knop, en dat vind ik gewoon mooi. Na type 8 is de kikkerondersteuning geoptimaliseerd, en daardoor ligt de beitel stabieler. Type 9 heeft nog geen kikkerstelschroef, de 10 en 11 hebben die wel. Misschien dan toch de type 10 en 11 als favoriet! Daar is op een aantal extra gestanste data geen verschil tussen.

Jullie?

Hier in Nederland is de keus niet groot natuurlijk. Weinig kans dus om de verschillende types eens uit te proberen. Je mag al blij zijn als je een vooroorlogse vindt. Ik heb toevallig een type 11. Inderdaad heel mooi. Veel mooier dan al die UK made modellen. Moeilijk te zeggen wat het verschil is. Hij heeft gewoon veel mooiere lijnen. Kwaliteit is perfect. Op de speling in de hoogteverstelling na, zoals bij alle Stanleys.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ViTu Bekijk Berichten
    Wat is jullie favoriete Stanley schaaf volgens de "type study"?

Ik denk dat ik voor een type 9, 10 of 11 ga.

Redenen is: type 11 en eerder hebben een lage knop, en dat vind ik gewoon mooi. Na type 8 is de kikkerondersteuning geoptimaliseerd, en daardoor ligt de beitel stabieler. Type 9 heeft nog geen kikkerstelschroef, de 10 en 11 hebben die wel. Misschien dan toch de type 10 en 11 als favoriet! Daar is op een aantal extra gestanste data geen verschil tussen.

Jullie?
    Heb je afbeeldingen daar van?
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 14-01-13 om 21:43.

In de volgende link alle type Stanley's met hun kenmerken per type in woord en beeld!
    https://home.comcast.net/~stanleypla...ing/typing.htm

En hier nog een leuke link voor wanneer je een schaafje wilt "typeren" als je niet weet welk type het is:
    http://www.hyperkitten.com/tools/sta...hart_ascii.php

Ha Seek, bijna synchroom

Hoe oud is dit kreng dan?
    Het is een No.6, Made in U.S.A.
    Nummers op zool en kikker: C 461 - 468

IMG_0005-3.jpg

Schaafbeitel is niet origineel meer. Origineel was vierkant van boven.
    IMG_0007-2.jpg
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 15-01-13 om 00:33.

Ha zweihaak,

Ik denk dat het een type 15 is, uit 1931/32. Dus 82 of 81 jaar oud.

Als je mijn 2e link volgt kom je daar op uit. Maar misschien zie ik nog wat over het hoofd?

Hallo allen,

indien ik die websites goed gelezen heb, gaan die over schaven die in de USA gemaakt zijn. Of vergis ik mij? Volgens de websites zou ik een schaaf type 19 vasthebben, denkt ik. Maar het is wel een Engelse. Hebben die exact dezelfde types, gedurende exact dezelfde periodes, of bestaat er een andere classificatie voor Engelse Stanley schaven?

groeten,
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Nee, met de UK modellen is dat een beetje lastig. Stanley is voor de oorlog begonnen met schaven bouwen in Engeland. Ergens in 1935 geloof ik. en dat terwijl de USA type studies vooral over de oudere modellen gaat. Maar vanaf 1935 kan je het ook zo'n beetje aanhouden voor Engelse modellen. Na de oorlog zie je niet veel variatie meer, ook niet bij de USA modellen, terwijl dat best een hele lange periode bestrijkt.

Ik schat zo dat het overgrote deel van de Stanley schaven in Nederland UK modellen vanaf de 50er jaren zijn. Met een langzaam afnemende kwaliteit naarmate ze nieuwer worden. Maar echt dateren is dus lastig.

Forum Rechten