Spanningen in hout

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik ben vorige week om een bool kastanje gereden om een bureautje te maken.
Nu vroeg ik me af of het normaal is dat er zoveel interne spanning in het hout zit.
Als ik een gekantrechte balk schulp dan trekken de planken zo krom dat je er van je mooie tafelblad niet veel meer overblijft.

Is het normaal dat kastanje zo werkt? Of had ik het hout langer moeten laten liggen in de werkplaats.
Hoelang laten jullie je aangekochte hout nog liggen voor je een meubel maakt. Als iemand morgen een meubel bestelt en je gaat naar de houthandel kan je toch moeilijk een paar maanden wachten?

Groeten Geert
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Geert, ik ken mensen waaronder de vader van mijn schoondochter, die hout wat hij koopt voor het restaureren van meubels jaren laat liggen voor hij er iets mee doet.
Hij heeft altijd goed uitgewerkt hout voorhanden voor een bepaalde klus, en koopt doelbewust hout wat hij jaren kan laten liggen, omdat hij een voorraad heeft, en het op die manier op peil houd.
Ad
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
het hangt er ook vanaf hoe rechtdradig het hout is, hoe krommer de nerf loopt hoe erger de plank gaat kromtrekken na het schulpen.
Dus flink ruim zagen, dan een paar dagen laten liggen om de interne spanningen uit te laten werken en vervolgens pas op maat maken op de vlak / vandikte bank.

Ik loop zelf ook regelmatig tegen dit probleem aan, mede ook door tijd gebrek, waardoor na een week je zorgvuldig op maat gemaakte plankjes een week later toch weer krom staan. Als ik ze nu wel gelijk verwerkt had tot een tafelblad dan had ik bepaalde vervormingen kunnen ondervangen.
 

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
Beste Geert,

Probleem is bekend en lastig te voorspellen.

Heb zelf net een paar iepen ruw gezaagde planken (250cm x 40cm x 4cm) tot drie keer moeten schaven en tot smalle repen van circa 100 x 9 x 2,5 moeten terugbrengen om de spanningen uit het hout te halen. En dit hout had al jaren droog op de zolder van een oude boerderij gelegen maar bij het schaven en zagen kwamen de spanningen vrij. Elke keer dat ik het twee weken liet liggen kon ik opnieuw gaan schaven... werd mijn tafel niet dikker van... ;)

En nu nog is het niet vrij van spanning, ben benieuwd hoe mijn tafelblad zich gaat houden.

Een wereld van verschil met een project wat ik hiervoor heb gedaan met notenhout. Ook geschaafd uit ruwe delen van variërende dikte. Dat was een makkie. 1 keer zagen en schaven en klaar, net zo recht en spanningvrij.

De kunst is, en die bezit ik nog niet, om het te kunnen voorspellen. Heb bij mijn Iepen project wel heel duidelijk gemerkt dat dosse gezaagd delen veel en veel meer werken dan de kwartiers gezaagde delen.

succes met je bureau!

Met kastanje heb ik geen ervaring.

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Het probleem van scheluw trekken, kromtrekken, en andere spanningen in loofhout zijn vaak terug te voeren op de aanwezigheid van trekhout in de stam bij loofhoutsoorten.
Bij de naaldhoutsoorten is dit euvel ook gekend maar hier is het probleem de aanwezigheid van drukhout.
Het is namelijk niet altijd de relatieve houtvochtigheid alleen die voor problemen zorgt.

Beide afwijkingen worden veroorzaakt door de groeiplaats, ttz. de locatie van de stam bepaald of er trek- of drukhout word gevormd.
Een stam die groeit op een helling, of blootgesteld word aan een overheersende windrichting reageert hierop door de aanmaak van trek of drukhout, bij een gevelde boom herkenbaar door een excentrisch hart.

Wanneer we nadien dit hout gaan bewerken trekt het hout abnormaal, Beuk is hier een heel goed voorbeeld voor, als je niet de hele stam kan zien is het euvel heel moeilijk te detecteren.


Mvg,

André
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Leuk onderwerp,
er zijn al verschillende mogelijke oorzaken van spanning in hout genoemd.
Andere oorzaken hebben met drogen te maken.
- bepaalde houtsoorten drogen moeilijk, je krijgt dan een droge buitenlaag en vochtig hout
daarbinnen, dus spanning en mogelijk droogscheuren;
- te grote afmetingen proberen te drogen;
- te snel drogen, droogsnelheid kan per houtsoort varieren.
Bijgevoegd foto van spanning in een robiniaplank. De lat die ik afzaagde
boog meteen naar buiten krom.
Robinia moet langzaam en voorzichtig gedroogd worden i.v.m. neiging tot vervormen
vind ik in het "Houtvademecum".

Attached files
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Je bent volgens mij wel erg handig met de camera :cool:

toen ik een paar weken geleden een schaaldeel stond te schulpen klapte deze gewoon uit elkaar toen ik halverwege was, was best even schrikken :?
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hubert. zei:
Je bent volgens mij wel erg handig met de camera :cool: :?
Als je leuk vindt nog meer foto's te bekijken van houtwerk moet eens op mijn site kijken (inclusief een paar fotoboeken).
http://www.mijnhoutweb.naar.info
 

pim

Nieuw lid
23 jul 2009
2
0
Tjeerd zei:
Leuk onderwerp,
er zijn al verschillende mogelijke oorzaken van spanning in hout genoemd.
Andere oorzaken hebben met drogen te maken.
- bepaalde houtsoorten drogen moeilijk, je krijgt dan een droge buitenlaag en vochtig hout
daarbinnen, dus spanning en mogelijk droogscheuren;
- te grote afmetingen proberen te drogen;
- te snel drogen, droogsnelheid kan per houtsoort varieren.
Bijgevoegd foto van spanning in een robiniaplank. De lat die ik afzaagde
boog meteen naar buiten krom.
Robinia moet langzaam en voorzichtig gedroogd worden i.v.m. neiging tot vervormen
vind ik in het "Houtvademecum".




haha komt bekend voor dat had ik ook zelfs al is het goed gedroogd dan komt er heel veel spanning vrij bij robinia

ik had een plank van 300 mm breed en 55 mm dik die ik over de dikte woud schulpen in 2 planken van ongeveer 25 mm zo gezegd zo gedaan

dus ik zaag de plank het zaag blad is er net helemaal in verdewenen of de zaagsneden sluit mijn collega stak er gelukkig een schroeven draaier zo dat ik door kon maar ton die gezaagd was gelijk hoorde je gekraak en trok verschrikelijk krom heb er 6 mm van af moeten halen na het vlaken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.