Mag ik mij even voorstellen

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Sinds deze zomer ben ik echt geinteresseerd geraakt in houtbewerking. De aanleiding was de reparatie van een kozijn. Toen ontdekte ik dat ik het leuk vond. Beetje merkwaardig was eze late ontdekking wel want al veel langer deed ik af en toe een klus in hout. Misschien kwam deze late ontdekking doordat ik nu meer tijd heb; ik ben met pensioen.

Al tijdens de kozijnklus heb ik dit forum doorgespit. Heel stimulerend en informatief vond ik dat. Ik ken niet veel fora waar men zo constructief met elkaar om gaat. Sinds oktober ben ik niet alleen passief maar ook actief op dit forum.

Deze herfst heb ik een meubelmakerscursus bij W30 in Winsum gevolgd. Ik heb dank zij dit forum en die cursus nog nooit zoveel geleerd in zo'n korte tijd. De grootste ontdekking was het grote effect van scherp gereedschap.
En een openbaring voor me was ook dat je niet even bij de houthandel om de hoek ander hout dan vuren kunt kopen. Maar .... ik leer en ben niet onhandig; hoewel een theoretisch technische achtergrond -:)

Ik ben vooral geboeid door mooie lichte ontwerpen zoals bijvoorbeeld de Scandinaviers dat doen.

ik ben nu langzaamaan gereedschap aan het kopen en geef mijn werkbank een upgrade. Net een lintzaag gekocht. Cirkelzagen heb ik de pest aan. Vanaf januari volg ik weer een cursus meubelmaken in Winsum.

met vriendelijke groet
Klaas
 

WR1944

Oud hout
Welkom op dit forum. Je kan beter je aversie tegen de cirkelzaag proberen af te leren want bij veel houtbewerkers is dit na de boormachine het populairste electrische gereedschap. En ik heb ook de waarde van scherp gereedschap leren kennen. Sinds ik het op een WorkSharp scherp houd ben ik meer met handgereedschap gaan doen. En het werkt ook veel nauwkeuriger.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Welkom Klaas!

Je aversie tegen de cirkelzaag kan je wie weet omzetten in ontzag en diep respect, dan behoedt het je extra voor een ongeluk door onvoorzichtigheid. Dat is alleen maar goed.

Mvg,
Koos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.