Welk ontwerp/tekenprogrmma?

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Mijns inziens lukt dat ook prima met sketchup, zij het niet op de conventionele manier. Maar je kan prima in 2D tekenen in SU, zij het wel dat je altijd in een 3D-omgeving zult blijven tekenen. En dat is zowat het moeilijkste om te overbruggen als je jarenlang constraint-gebaseerde programma's gewend bent, die bovendien vanuit 2D geconcipieerd zijn en later naar 3D zijn aangepast. Bij SU is het andersom, dat is een programma dat gemaakt is vanuit 3D. Je denkwijze moet dan ook wijzigen, wil je hierin vlot kunnen werken.

Ik begrijp trouwens ook waar mensen als Bijtel en WR1944 vandaan komen en waarom het zo moeilijk kan zijn om de overstap te maken. Als je zo gewend bent om in 2D te denken en tekenen is het heel moeilijk om puur in 3D te gaan tekenen. Je moet dan toch ergens op kunnen terugvallen met je enorme hoeveelheid 2D-ervaring. En dat is niet vanzelfsprekend. Voor mij was het makkelijker, omdat ik geen jaren in 2D-programma's gewerkt heb, maar vrijwel meteen in 3D opgeleid ben.

Nu is het ook wel zo dat 2D-gebaseerde programma's uitgebreider zijn wat betreft tekenfuncties. In SU kan dat ook allemaal, maar niet alles is vanzelfsprekend. Ik teken nu toch al ruim 5 jaar in SU (daarvoor gebruikte ik vnl 3DS Max voor 3D werk, daarvoor Pro-Engineer (t/m wildfire 2) en Solidworks), maar ook ik loop af en toe nog tegen een paar dingen aan waarvan ik het toch even moet gaan googlen. (Naast SU gebruik ik nog vectorworks en archicad en , als het écht moet, autocad.)
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik schijn een goed 3D-inzicht te hebben. Op de HTS hadden we stereometrie en met alle proefwerken had ik een 10. Alleen bij het afsluitend examen kreeg ik een 9 en daardoor een 9 op m'n eindlijst. Door dat goede inzicht voelde ik me als een vis in het water toen er CAD-modules werden ontwikkeld voor toepassing in de scheepsbouw. Precies volgens de regels van de stereometrie werden die modules opgezet. Ik heb dus veel met punten, lijnen en vlakken gegoocheld. En met SU vind ik wel wat herkenningspunten maar ik heb nog heel wat te ontdekken. Natuurlijk zitten er veel stereometrische regels ingebouwd in SU, alleen heb je er geen vat op maar regelt het programma veel. Via een omweg probeer ik het toch in de hand te krijgen. Vergeleken met eerdere pogingen gaat het me een stuk beter af. Waar ik bijvoorbeeld vroeger een lijn selecteerde, daarvan het midden liet bepalen en dat met een sterretje markeerde ga je met de muis over een lijn en zie je vanzelf een gekleurd bolletje met de tekst: Midpoint.
Het komt wel goed met SU en mij. ;-)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
n. (Naast SU gebruik ik nog vectorworks en archicad en , als het écht moet, autocad.)


Dus, er is niet 1 programma die al je tekenbehoeften kan vervullen. Ja het is met programmas al net als met zagen en schaven :). Waar ik even nieuwsgierig naar werd is waarom je ALLEEN als het echt moet Autocad gebruikt. Ik ben nieuwsgierig naar de reden van je aversie tegen Autocad.

mvg
klaas0639
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Ik bedoel het echt anders hoor. Ik kan prima in 3d tekenen, heb dat in meedere CAD-programma's ook gedaan. Microstation is ook een echt 3d programma. Ik bedoelde in het geval van de trap dat deze alleen in 2d te tekenen is. Dat heeft te maken met het maken van de verdeling van treden. Daarna kan je hem best wel weer in 3d tekenen, maar dat heeft geen zin, tenzij je een mooi plaatje wilt. En dat 2d gedeelte zie ik in SU niet zitten. Anderen kunnen dit vast wel, maar handig is anders.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dus, er is niet 1 programma die al je tekenbehoeften kan vervullen. Ja het is met programmas al net als met zagen en schaven :). Waar ik even nieuwsgierig naar werd is waarom je ALLEEN als het echt moet Autocad gebruikt. Ik ben nieuwsgierig naar de reden van je aversie tegen Autocad.

mvg
klaas0639
Laat ik het zo stellen: ik ga geen bouwaanvragen optekenen in SU, aangezien het daar niet mogelijk is om lijndiktes aan te passen en fills te gebruiken. Of ik dan in Vectorworks of Archicad werk, hangt af van het bureau waarvoor ik aan het tekenen ben ;)

WR1944 en Bijtel, dat was ook nog een mogelijkheid :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Samponette, mag ik zeggen: SU (ook pro) is een toegankelijk, prettig, nuttig en goed presentatie - en plaatjesprogramma maar kan niet een techn teken- en ontwerp-programma vervangen.


Met vr groet,
klaas0639

PS:
(Ik ben nu druk met iets urgents maar zal me binnenkort toch beter verdiepen in de 2d mogelijkheden van SU)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
dat mag je uiteraard zeggen :) SU is wel niet enkel een programmaatje om leuke plaatjes mee te maken.

SU is heel goed om snel iets te testen, zeker voor houtbewerking. Maar als je van plan bent om grote projecten tot in het kleinste detail uit te tekenen en je wil het dan ook nog analyseren op structuur/sterkte/warmte/ ... dan schiet het inderdaad tekort.

Voordelen zijn ook de manier waarop je objecten kan doorsnijden etc.

Om tekeningen te maken van meubels enzo is het in geval meer dan voldoende geschikt.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Ik sluit mij aan bij SamPonette.
En aangezien ik alleen meubels ontwerp/teken is SU voor mij ideaal. Met name de combi ontwerpen/tekenen.
Hiervoor werkte ik met Truespace. Iemand daar al eens van gehoord? Dat was eerst een betaald programma, werd gekocht door Microsoft, vervolgens gratis weggegeven en uiteindelijk de nek om gedraaid. Hierdoor was ik gedwongen een ander programma te zoeken.
Bleek achteraf een zegen: met SU heb ik toch meer mogelijkheden al duurt het altijd wel even voordat je een nieuw programma in de vingers hebt. Zelfs met SU (waarvan ik zelfs niet zou durven beweren dat ik het in de vingers heb.)

@Klaas0639
Ben toch benieuwd of je de parallelle weergave vindt in SU...
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Voor mijn werk als interieur en meubel ontwerper gebruik ik de combinatie van de programma's SU, vectorworks, cinema 4D en photoshop.
Vaak de eerste snelle schetsen gewoon op papier, daarna soms verder werkend in SU, De 3D presentatie met behulp van C4D en photoshop, en de technische uitwerking in vectorworks.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Potverdorie designer-john, dat vectorworks ziet er fantastisch uit en het kan wat ik graag wil (en nog veel meer). Ook de soepele interactie met het in zijn soort pngeevenaarde SU is mooi meegenomen.

Tja, ik wil een gratis programma (ben amateur) en het lijkt erop dat in die gratis-categorie, SU verreweg het beste is, ondanks dat het geen techn tekenprogramma is (Ik gebruik het programma niet voor presentaties of om klanten een beeld te geven maar alleen voor het ontwerpen en voor maaktekeningen van meubels en van houten/metalen constructies; maar ik wil dus gratis he).

Leuk om al die ervaringen en voorkeuren te vernemen.


Mvg
Klaas

PS
zal vanmiddag de suggesties van Samponnette en NeoEko volgen en op zoek gaan naar de 2D mogelijkheden van SU free.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
@ Klaas0639, Ik denk (zoals SamPonette ook al schrijft) dat SU een uitstekend programma is waar je de wensen die je omschrijft goed mee kunt doen.
Er zijn zelfs uitbreidings programma's (gratis) warmee je meteen houtstaten uit je SU tekening kunt halen. (ik moet mij hier ook weer eens in gaan verdiepen)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@klaas
Ik gebruik layout (nog) niet, maar kan gewoon in SU onder 'camera > Parallel Projection' platte projectie ("aanzichten") zien. Je kunt dan ook gewoon kiezen voor de diverse aanzichten: boven, zij, voor etc. Als je weer terug wil naar 3-D kies je voor 'camera > Perspective'. Weet niet of dat in de free versie ook kan, maar lijkt me wel


@ NeoEko en Samponette:
Ben (wat later dan gedacht) terug en verdraaid jullie hebben gelijk. 2d kan ook in SU free. En inderdaad.... Heeel eenvoudig.
Dank voor jullie vasthoudendheid in mij te overtuigen :).

nav je vraag Samponette welk versie ik heb.
Wel, ik heb versie 8 (free).


mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.