Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 54
    Sketchup is voor mij vooral nuttig om heel snel een presentatie te maken (render). Voor het tekenen zelf gebruik is steeds BricsCAD (Belgische AutoCAD cloon).
    topview.jpg Je hebt ook V-ray voor Sketchup om mooie renderings te kunnen maken.
    Metrisch tekenen in Sketchup is voor mij dan weer te moeilijker dan in AutoCAD (BricsCAD) omdat ik daar er al 25 jaar ervaring mee heb.

Het grappige is dat als je echt iets in je hoofd heb en het heel snel in de computer wilt hebben het gebruik van een muis je vaak in de weg zit. De "command line / script" invoer van Autocad werkt dan uitstekend (het meeste ben ik al weer vergeten). Maar vele jaren geleden heb ik POV-Ray gevonden en me meer dan eigen gemaakt. Voor 3D visualisaties gebruik ik dat, gewoon lekker een scriptje programmeren. Voor 2D werk gebruik ik AutoSketch. Diverse 3D tools: Rhino, Sculpris, Alibre, Silo. SketchUp probeer ik me eigen te maken, omdat velen het op dit moment gebruiken, maar de interface is wat mij betreft echt een drama, zoals bijna ieder 3D pakket. Het heeft gelukkig wel een POV-Ray plug in.

i.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    En laat je evt je in autosketch gemaakte 2D tekening door SketchUp overzetten in een 3D schets?. Ik bedoel is dat compatibel? Als ik het goed weet is de ene van de Googlestam en de ander uit de AutoCad familie; (NB.: ik ben een leek op dit gebied).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door borre Bekijk Berichten
    Kijk vooral eens naar het korte filmpje "raised panel" (paneeldeur). Zo snel gaat het in Cad of Vectorworks niet.....
    Natuurlijk wel, en indien voorgeprogrammeerd nog sneller en intelligenter.

Maar het topic was welk goedkoop/gratis tekenpakket. En dan denk ik dat er voor vele SU, overigens terecht, heel hoog scoort.
    Dit is een interessante draad en ik heb weer bij geleerd. Merci

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Mmmm....ik ben een fan van papier en potlood maar laatst had ik het hierover met een bevriende houtbewerker. We hadden beiden geen ervaring met een computerprogramma en schetsen nu alles met de hand. Misschien toch weer een idee om me eens te verdiepen in sketch-up....
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Sketchup vind ik ook zeer gebruiksvriendelijk. Ze hebben goed uitgelegde tutorials op hun website, zodat je het in een paar uurtjes kan leren.
    Ik denk wel dat je altijd eerst met de hand een ontwerp moet tekenen, voordat je naar de computer gaat. Zeker als je nog niet zo handig met de computer bent. Ik zie vaak genoeg ontwerpen voorbij komen die gelimiteerd zijn door de beperkingen van een computerprogramma.
    Ook is het belangrijk om je ontwerpen 1:1 te kunnen printen. Kan je dat niet of heb je geen zin om naar de copyshop te lopen, teken dan de benodigde aanzichten met potlood en papier. Dit gaat je echt helpen tijdens het fabriceren (bijv hoeken overnemen).

Off-topic
    Ik vind het trouwens niet gek dat software zo duur is. Er zit verschrikkelijk veel ontwikkelingskosten in en software wordt steeds belangrijker in een steeds meer geautomatiseerde tijd. Programma's als CAD zijn ook helemaal niet gemaakt voor meubelmakers. Als je voor 1 keukenkastje 10.000 euro moet neerleggen is dat gekkenwerk, maar moet je 3 miljoen tandenborstels in 3 kleuren verschillende kunststoffen in 1 keer spuitgieten, kijk dan heb je een complex programma nodig waar je een 100% nauwkeurige tekening voor een mal mee maakt.

Tip voor mensen die veel Sketchup gebruiken: Denk eens over de aanschaf van een 3DConnexion Space Navigator. Maakt het manipuleren van je ontwerp heel eenvoudig. Ik zou niet meer zonder willen.
    1846_4_image.jpg

Te koop bij o.a. http://www.muizenshop.nl/p/3dconnexi...ator-usb/6292/

Martin

ik wil je op zich wel eens wat les geven hoor Rick. Het is alleen dat je schijnbaar nooit tot hier geraakt

dit is een voorbeeld van hoe ik sketchup gebruik om meubels voor te bereiden en daarna een voorbeeld van een afgewerkte render met sketchup en een plugin (Renditioner):
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door SamPonette; 31-01-13 om 00:35.

Ik doe alles met sketchup, en dat werkt naar mijn inzien zeer goed, en het is nog gratis ook.
    Ook maatvoeringen kun je invoegen in de gratis versie.
    Van havermout tot sloophout

Ik ben helmaal niet technisch 'opgevoed' maar zonder omwegen is voor mij sketchup favoriet!!
    Vriendelijke groet albert

Forum Rechten