Welk ontwerp/tekenprogrmma?

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben op zoek naar een eenvoudig intuitief teken/ontwerp-programma. Leuk zou zijn als er zowel 3D- als werk-tekeningen mee te maken zijn.
In dit forum wordt o.a. het programma Sketch-up positief genoemd. Ik heb het wel eens gezien. Snel mooie 3D resultaten en aanzichten. Maar als ik het goed weet kunnen er geen maten bij gezet worden (althans niet bij het vrije gratis programma meen ik).

Is sketch up geschikt als ontwerp/tekenprogramma of is er een beter eenvoudig (gratis) alternatief?

met groet,
klaas0639
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Er zijn tal van plezante gratis tekenpakketjes, gewoon even goochelen. :cool:
Wanneer je een ontwerp wil bematen zit je al met heel andere, lees te betalen, software.
Uiteraard voor zover mijn kennis op dit gebied reikt.

Het zou ergens ook niet normaal zijn als iemand aan ratio van 2.500€ tot 10.000€ betaald voor een tekenpakket als er gratis of goedkope oplossingen bestonden.
Alles heeft zo wat zijn reden.

Bij eenvoudig en intuïtief komt bij mij Sketchup als eerste uit de bus.
Mijn ervaring over eenvoudig: hoe simpeler het programma, hoe minder de ontwerpmogelijkheden.
Succes en laat ons iets weten, ben altijd benieuwd :)
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
SketchUp is een prima 3D-ontwerpprogramma dat eenvoudig te leren is en al heel snel goede resultaten geeft. En je kunt er ook maten bij laten zetten, geen enkel probleem. En het is gratis.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Maten weergeven in sketchup is geen probleem. Als je het combineert met een programma als Cutlist, rolt er zelfs een compleet zaagplan uit. En waarom zou het ondenkbaar zijn dat er gratis of goedkope oplossingen zijn?
Je kan je ook afvragen of een prijs van €10.000,- voor een tekenpakket wel normaal is. Het zijn toch geen hersenchirurgen of topadvocaten die die software schrijven.

Gr Ed
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
@ WoodRob: fantastisch, was niet zeker dat er een bemating kon bij gezet worden.

@ borre: Er zijn tal van gratis mooie pakketten, zoals ik al aangaf, gewoon googelen en je hebt een waslijst van leuke progs waarvan SU een van mijn voorkeuren wegdraagt.
Progs zoals cutlist kende ik niet, wederom geweldig.
Wel even vermelden dat er een fee trial gedownload kan worden en dan begint het vanaf 89$ en de pro versie van Cutlist alleen al kost 499$ . . .
Bovendien verkies ik Ardis, maar dat is persoonlijk.


Wat betreft de kostprijs, natuurlijk zit er een hemelsbreed verschil tussen pakweg Sketchup (gratis) en Cinema4D/Autocad/Vectorworks/...
Het zou veel te ver voeren dit op een prachtig forum voor houtbewerkers volledig uit de doeken te doen, en dit heb je overigens voor houtbewerking alleen niet nodig.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Werk al jaren met de gratis versie van Sketchup. Geweldig programma, waar ook professionele bedrijven mee werken, om bv hun klanten een 3D voorbeeld te laten zien.
Ik gebruik het zelf ook om als voorbeeld te laten zien, (even een export maken, en die kun je zo opsturen) maar ook in mijn werkplaats werk ik vanaf de sketchup tekening. De betaalde versie geeft wel iets meer extra's maar dat heb je helemaal niet nodig als houtbewerker.

Verder gebruik ik het (wel) volledig gratis programma Maxcut om zo voordelig mogelijk je plaatmaterialen (maar ook balkhout etc) te benutten. Je moet alleen af en toe eens registreren, maar dat kost verder helemaal noppes.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Werk al jaren met de gratis versie van Sketchup. Geweldig programma, waar ook professionele bedrijven mee werken, om bv hun klanten een 3D voorbeeld te laten zien.
Ik gebruik het zelf ook om als voorbeeld te laten zien, (even een export maken, en die kun je zo opsturen) maar ook in mijn werkplaats werk ik vanaf de sketchup tekening. De betaalde versie geeft wel iets meer extra's maar dat heb je helemaal niet nodig als houtbewerker.

Verder gebruik ik, in tegenstelling tot Cutlist, het wel volledig gratis programma Maxcut om zo voordelig mogelijk je plaatmaterialen (maar ook balkhout etc) te benutten. Je moet alleen af en toe eens registreren, maar dat kost verder helemaal noppes.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Cutlist had vroeger ook een gratis versie met de nodige beperkingen, maar zeer goed bruikbaar voor gewone projecten. De gratis versie van nu is wel heel beperkt zie ik. Maar ook hier heb je dus alternatieven voor zoals Maxcut.
sketchup for woodworkers/ is een interessante site om een indruk te krijgen van het programma.
Kijk vooral eens naar het korte filmpje "raised panel" (paneeldeur). Zo snel gaat het in Cad of Vectorworks niet.....:p

Gr Ed
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Sketchup zonder twijfel, in een vorig leven was ik level designer voor video spelletjes (ik maakte ganse dorpen na in 3d, en ging eerst ter plekke fotos nemen van alle huizen en muren, grond enz...) daarmee heb ik moeten leren om met 3 verschillende 3d programma's te werken(radiant 1-2, UE3). Allen van het autocad type waar je in 2d werkt en dan in 3d kan kijken. En sketchup is echt het meest gebruiksvriendelijke, het is natuurlijk veel minder complex want in SU heb je niet te maken met een berg aan opties zoals playerspawns, weathereffects, triggers ed die elk een 100 tal settings hebben en die je moet kennen :p
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Sketchup is voor mij vooral nuttig om heel snel een presentatie te maken (render). Voor het tekenen zelf gebruik is steeds BricsCAD (Belgische AutoCAD cloon).
topview.jpg Je hebt ook V-ray voor Sketchup om mooie renderings te kunnen maken.
Metrisch tekenen in Sketchup is voor mij dan weer te moeilijker dan in AutoCAD (BricsCAD) omdat ik daar er al 25 jaar ervaring mee heb.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Het grappige is dat als je echt iets in je hoofd heb en het heel snel in de computer wilt hebben het gebruik van een muis je vaak in de weg zit. De "command line / script" invoer van Autocad werkt dan uitstekend (het meeste ben ik al weer vergeten). Maar vele jaren geleden heb ik POV-Ray gevonden en me meer dan eigen gemaakt. Voor 3D visualisaties gebruik ik dat, gewoon lekker een scriptje programmeren. Voor 2D werk gebruik ik AutoSketch. Diverse 3D tools: Rhino, Sculpris, Alibre, Silo. SketchUp probeer ik me eigen te maken, omdat velen het op dit moment gebruiken, maar de interface is wat mij betreft echt een drama, zoals bijna ieder 3D pakket. Het heeft gelukkig wel een POV-Ray plug in.

i.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
En laat je evt je in autosketch gemaakte 2D tekening door SketchUp overzetten in een 3D schets?. Ik bedoel is dat compatibel? Als ik het goed weet is de ene van de Googlestam en de ander uit de AutoCad familie; (NB.: ik ben een leek op dit gebied).
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Kijk vooral eens naar het korte filmpje "raised panel" (paneeldeur). Zo snel gaat het in Cad of Vectorworks niet.....:p

Natuurlijk wel, en indien voorgeprogrammeerd nog sneller en intelligenter.

Maar het topic was welk goedkoop/gratis tekenpakket. En dan denk ik dat er voor vele SU, overigens terecht, heel hoog scoort.
Dit is een interessante draad en ik heb weer bij geleerd. Merci
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mmmm....ik ben een fan van papier en potlood maar laatst had ik het hierover met een bevriende houtbewerker. We hadden beiden geen ervaring met een computerprogramma en schetsen nu alles met de hand. Misschien toch weer een idee om me eens te verdiepen in sketch-up....
 

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
Sketchup vind ik ook zeer gebruiksvriendelijk. Ze hebben goed uitgelegde tutorials op hun website, zodat je het in een paar uurtjes kan leren.
Ik denk wel dat je altijd eerst met de hand een ontwerp moet tekenen, voordat je naar de computer gaat. Zeker als je nog niet zo handig met de computer bent. Ik zie vaak genoeg ontwerpen voorbij komen die gelimiteerd zijn door de beperkingen van een computerprogramma.
Ook is het belangrijk om je ontwerpen 1:1 te kunnen printen. Kan je dat niet of heb je geen zin om naar de copyshop te lopen, teken dan de benodigde aanzichten met potlood en papier. Dit gaat je echt helpen tijdens het fabriceren (bijv hoeken overnemen).

Off-topic
Ik vind het trouwens niet gek dat software zo duur is. Er zit verschrikkelijk veel ontwikkelingskosten in en software wordt steeds belangrijker in een steeds meer geautomatiseerde tijd. Programma's als CAD zijn ook helemaal niet gemaakt voor meubelmakers. Als je voor 1 keukenkastje 10.000 euro moet neerleggen is dat gekkenwerk, maar moet je 3 miljoen tandenborstels in 3 kleuren verschillende kunststoffen in 1 keer spuitgieten, kijk dan heb je een complex programma nodig waar je een 100% nauwkeurige tekening voor een mal mee maakt.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik wil je op zich wel eens wat les geven hoor Rick. Het is alleen dat je schijnbaar nooit tot hier geraakt :)

dit is een voorbeeld van hoe ik sketchup gebruik om meubels voor te bereiden en daarna een voorbeeld van een afgewerkte render met sketchup en een plugin (Renditioner):
 

Bijlagen

  • 4.jpg
    4.jpg
    21,1 KB · Weergaven: 373
  • 5.jpg
    5.jpg
    21,5 KB · Weergaven: 371
  • verdiep 1-living copy.jpg
    verdiep 1-living copy.jpg
    22,4 KB · Weergaven: 370
Laatst bewerkt:

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Ik doe alles met sketchup, en dat werkt naar mijn inzien zeer goed, en het is nog gratis ook.
Ook maatvoeringen kun je invoegen in de gratis versie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.