side table in maca

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Pfff, toch dit jaar nog een meubeltje gemaakt, het zou anders helemaal het jaar van onafgemaakte dingen zijn geworden. Het is een side table (lang de muur tafel?) in maca de aziatische variant van doussie. Het middenstuk van het blad in heel mooi curly hout en de omlijsting etc wat rechter van nerf. Het blad is 39 x165,5, en die maten zijn niet bewust gekozen, het kwam het beste uit met het hout. Het geheel zit met domino's in elkaar en in de voorste lijst heb ik de gaten door gefreesd en aan de voorkant rechthoekig uitgestoken. Daar moet nog een klein dopje in met schuine kanten dat een beetje uitsteekt, zodat het op mooi passende doorgestoken pennen lijkt. Ik weet het, het is niet helemaal eerlijk, maar het staat wel leuk. De afschuining aan de lange zijden heb ik met de zaagtafel gemaakt en daarna geschaafd, die aan de afgeronde eindstukken deels met de hand gezaagd en met de schaaf. Ik ben er wel tevreden mee. Ja, ik weet het op de foto zit nog een lijmzakker in de hoek, die zag ik gisteravond niet meer, maar die steek ik nog wel weg. Het geheel zit nu 1 keer in de osmo, misschien ga ik nog proberen het blad iets meer glans te geven.

Er komt nog een bijpassend burootje bij; bijpassend in het zelfde hout en dezelfde pootjes.

jaap

side table maca (1).jpg

side table maca.jpg

side table maca  2.jpg

side table maca  1.jpg
 
Laatst bewerkt:

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Mooie tafel geworden. Het lichte ontwerp spreekt mij erg aan. De kleine onvolkomenheden horen er vaak bij. Normaal deelt de maker die niet met de gemeenschap.

Groet Jos
 
A

Athanor

Guest
Fraai tafeltje geworden Jaap! Ik ben nog wel nieuwsgierig naar de manier waarop je het blad hebt laten "zweven", kun je nog een detailfoto van de steunen onder het blad plaatsen? Ook mooi hout overigens, doet me wat aan Bubinga denken....

Fons
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
niet aan iedereen laten zien daar dan laten ze je niet meer gaan. bijzonder mooi detail dat zwevende blad. Topwerk!
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Zo dat vind ik een mooie tafel! Erg elegant en mooi dat curly hout in het midden! Super mooi! Knap gemaakt!
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Heel mooi stuk. De 'ge-curvde' zijkant is ook een mooi detail. De afwerking met Osmo ziet er goed uit.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben nog wat aan het knutselen geweest met de afwerking van het blad. Heb een gedeelte gepolitoerd, maar dat ging me toch te veel glimmen en alles er weer afgeschuurd. Nu zit het in een matte Osmo hardwax olie en zo ziet het er het "eerlijkst" het meest naturel uit. Maar ik las gisteren even op de site van finewoodworking en daar staat precies hetzelfde model maar dan als koffietafel, naar een voorbeeld in de december aflevering van FWW, die ik helaas (nog) niet heb. Ik heb wel gekeken naar een ander tafeltje dat er begin dit jaar in stond, maar dit is wel frappant kijk hier maar ;).
Hieronder nog een plaatje van de binnenkant, om de top de laten zweven.

jaap

woodworking 8.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.