Boomstronk olien/bleken/afwerken

JLL

Nieuw lid
21 dec 2012
14
0
Ik ben sinds kort bezig hout stronken en stammen te bewerken tot mooie objecten. Ik heb er nog weinig ervaring in dus loop ik tegen een aantal zaken aan waar ik niet van weet wat de beste manier van aanpakken is. :(:(:(

Sommige stronken/takken die ik heb bezitten nog de kern ( hart ) . Nu weet ik dat er dan een kans bestaat dat t gaat werken en scheuren. Hoe is dat te voorkomen ? Ik heb hier op t forum en andere plekken gezien dat er wel degelijk werkstukken zijn met een kern/hart maar dan zonder scheuren. Olien helpt dat ?

Ik weet ook niet wat voor machines ik het beste kan gebruiken om t in de kleine hoekjes en rondingen glad af te werken. Sowieso ben ik benieuwd naar wat voor machines en opzetstukken er door sommige van jullie gebruikt worden.

Als ik het wil afwerken weet ik niet wat de beste manier is. Ik hoor ( en lees ) veel over tung olie.
Sommige stukken hout die ik heb hebben een volle en warme kleur, andere zijn juist weer bleek. Welke olien zijn juist goed als ik het hout een donkere tint wil geven ? Of is beitsen juist beter? Welke olien zijn goed als neutrale olie?

Ik ben ook benieuwd naar welke methodes er zijn om hout juist bleek te laten uitslaan. Ik weet dat dat wel gedaan wordt met amoniak ( verdund neem ik aan ? ), maar ik vraag me af of er ook andere manieren zijn. ik heb namelijk een grote stronk ( drijfhout ) die op zich heel mooi, bijna wit uitgebeten was maar sinds een tijdje komt een een paarsachtige gloed doorheen. Met schuren verergerd het alleen maar. Ik wil erg graag die bleke kleur weer ( blijvend ) terug.

Hoop dat er mensen op t forum zijn die hier verstand van hebben :)...

Ben benieuwd

JLL
 

kodama

Actieve deelnemer
Als je het hout echt wil afbleken, wat ik eerlijk gezegd enkel kan afraden vermits het er echt dof en doods zal uitzien, kan je oxaalzuur gebruiken. Hier kan je ook schimmels zoals 'blue stain' met te lijf gaan maar het resultaat is vaak teleurstellend. Zeker als je van de natuurlijke diepte hout die je met een geschaafde afwerking bekomt.

Stammen met hart center zullen bijna zeker windscheuren ontwikkelen. Ze zullen niet scheuren zolang ze verzadigd zijn met water of olie maar vanaf ze beginnen drogen, wat uiteraard altijd gebeurd, ontstaat er interne spanning die de scheuren veroorzaakt. Alles hangt af van de toepassing maar verzagen is het eenvoudigst. Is het wel nodig om ze scheurvrij te houden? Wat doe je er juist mee?
De enige manier om rondhout scheurvrij te houden is met een gecontroleerde snede of sewari. Maar dat heb ik al elders op het forum uitgelegd. http://www.woodworking.nl/showthread.php?2933-van-boom-tot-werkbank/page2
Je kan ook het hartcenter eruit boren zoals vroeger werd gedaan voor het maken van pijpen voor waterputten ed. Dit is echter wel moeilijk als je er het gereedschap niet voor hebt.

Over olie zou ik ook eens eerst kijken wat je via de search functie terugvind. Er is al veel over geschreven.

Het is vooral belangrijk om te leren begrijpen hoe hout droogt, hoe de nerf groeit en hoe spanning ontstaat dan kan je tijdens het drogen veel problemen voorkomen.

En natuurlijk kan je de stam doormidden zagen het hart met een dissel eruit slaan de helften laten drogen en dan weer lijmen. Alles hangt dus van de toepassing af.
 
Laatst bewerkt:

JLL

Nieuw lid
21 dec 2012
14
0
Op zich wat kleine schuurtje is niet erg. Waar ik bang voor ben is dat er een zeer grote scheur ontstaat of erger dat t werkstuk uiteindelijk compleet doormidden scheurt.
Dit wil ik proberen te voorkomen. Is het zo dat bij stronken er minder kans is dat t scheurt aangezien er verschillende kernen bij elkaarkomen waardoor de druk verdeeld wordt?

Betreft de olie; er is inderdaad al over geschreven maar juist door : de osmo olie, lijn olie, tung olie, monocoat olie, zie ik het bekende bos niet meer.... Ik vind het lastig om te bepalen wat goed is. De werkstukken zijn voor zowel binnen als buiten.

JLL
 

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Ik gebruikte vroegen wel eens ammoniak om te bleken maar t werkte niet fantastisch volgens mij.
Ben ook erg benieuwd naar met welk gereedschap er gebruikt wordt om zo'n stronkenklus te klaren.

jonas
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Als er looizuur in je hout aanwezig is gaat je hout net donker worden van ammoniak.
Wij leerden op school dat eikenhouten meubelen (heel veel looizuur) op die manier gekleurd werden.
Met zette de te behandelen meubelen in een dichte kamer (of onder een zeil) met een of enkele schalen ammoniak erin.
Hoe langer de meubelen in de kamer bleven, hoe donkerder ze werden van de ammoniakdampen.

Mijn vader staat met een potje 'zurkelzuur' in z'n atelier, en toen ik hem ernaar vroeg wist hij me te vertellend dat dit ook wordt gebruikt om hout te bleken.

Na enig googelen vond ik het volgende:

Allylum Sulfuratum is een kleurlooze en doorschijnende olie, zwemmende op
't water, dus weinig smeltbaar daarin, maar veel beter smeltbaar in alcool en
ether. Kokende op 140 graden.
Rookend Salpeterzuur gaat er geweldig op los, ontbindt den duts8 in zurkelzuur
en zwavelzuur. Giet er een weinig water op en daar zinken geluwe vlokskens
in.
Sterk Salpeterzuur, niet rookend, scheidt hem in zurkelzuur en mierenzuur.
Hier de link: http://kringgeschiedenis.kava.be/SCANS/1973-046.pdf

Tijdens het zoeken kwam ik ook enkele andere methodes tegen, en werd ook bevestigd dat ammoniak sommige houtsoorten donkerder maakt.

Hier nog enkele interessante links:

http://www.decoratieveverftechnieken.nl/kalkwas.html

http://www.swerk.be/dossierdetail.aspx?id=EVS0114n03.mth

Laat je nog weten of het lukt?

Succes ermee!

Steven
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Bleken kan je doen met waterstofperoxide. Wel opletten voor de handjes, werken wet synthetische haren op je borstel en tijdens het verwerken uit de buurt blijven van celluloseprodukten. (zelfontbranding)
Ammoniak is, zoals eerder vermeld, bedoeld om hout te verdonkeren. Het werkt in op het looizuur (vooral bij europees eiken) en versnelt eigenlijk het verkleuringsproces wat onbehandeld eiken na tientallen jaren vanzelf zou krijgen. Je kan het verdund aanbrengen al naargelang het effect dat je wil bereiken. Je kan het ook "roken". Dat wil zeggen dat je je werkstuk samen met enkele schaaltjes ammoniak in een kleine afgesloten ruimte plaats. De ammoniakdamp zal dan zijn werk doen. Kleurverschil is mogelijk omdat niet elke boom evenveel looizuur bevat en dus meer of minder zal reageren.
 

JLL

Nieuw lid
21 dec 2012
14
0
Bedankt voor de reacties. Het bleken ga ik proberen met waterstof peroxide.
Ik hoop dat er nog mensen zijn die mij kunnen vertellen met wat voor machines zij hun hout glad afwerken. En dan bedoel ik met name in de kleine hoeken. Ik heb geen idee hoe je het daar glad kan afwerken

Jll
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.