Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

hulp voor nieuweling

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen, ik wil zelf houten spintollen proberen te maken, met een houtsnijmes. Maar nu zie ik door de bomen t bos niet meer. Ik wil een simpel mes, maar er zijn zoveel soorten/maten/merken dat ik geen idee meer heb. Wie heeft tips wat handig is voor een beginner en waar te kopen? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Ik weet hier niets van . Ik vrees dat er niet veel houtsnijders op dit forum zijn (maar kan het mis hebben). Overigens zou ik, wanneer ik spintollen zou willen maken, niet als eerste aan een houtsnijmes denken, eerder aan een draaibank.

Ken je deze site? Daar staat aardig wat info op betreffende houtsnijden, ook hebben ze een webwinkel. Wellicht kan een mailtje met je vraag naar info@sutacelot.nl helpen?

O ja, hier vind je een rits boeken over houtsnijden, en hier nog veel meer. Mocht je serieus aan de slag willen dan is een cursus of een boek een goed begin.
    Laatst gewijzigd door peterderooij; 20-12-12 om 11:15. Reden: Aanvulling

Hoi Peter, dank je wel voor je reactie en informatie! Idd spin tollen kun je wellicht beter draaien, maar een draaibank is duur en het is voor mij meer het uitproberen van een idee. Vandaar dat ik wil starten met een mes. Dank voor de links, ik zal ze eens bekijken!

hallo Axioma,
    voor een spintol heb je niet echt een houtsnijmes nodig. Eerst koop je een zevengatenzaag, dit is een soort boor. Je kan er de schijven ( vliegwieltjes) mee maken. Je hebt dus ook een boormachinne (liefs met standaard) nodig of een kolomboormachine. Je meet de doorsnede van de spiraalboor van de zevengatenzaag meten. Dan koop je rondhout van dezelfde diameter. Met een potloodslijper kan je er een punt aan maken. Google eens onder spintol maken en je vind gegarandeerd wel wat.

groeten
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Hoi Ornament, dank je wel voor je reactie. Dit zijn niet de spin tollen die ik wil maken, ik wel concentreren op phangs en Russische spin tollen. Die hebben geen schijven. Maar bedankt voor je informatie, zodoende leert men :-)

die types lijken mij draaiwerk. Maar met een klein bankje van 50 euro ofzo (2de hands) kan je dat al draaien hoor. Het is erg klein werk, dus een zware bank heb je niet nodig

hallo Axioma,
    heb je geen foto van zo'n tol?

groeten
    ornament

Als je de zoekoptie van het forum gebruikt en zoekt op spintol kom je een aantal posts tegen. We hebben een gewaardeerd forumlid Ariette die zelfs Nederlands kampioen wolspinnen is geworden met zelfgemaakte spintollen. Misschien kun je ook bij een forummer bij je in de buurt terecht die een draaibank heeft. Als ik zelf wat kleine dingen moet draaien span ik de boormachine in, in de bankschroef en gebruikt een blok hout op ongeveer centerhoogte als leunspaan en draai met een gewone steekbeitel. Dat gaat redelijk voor knopjes etc. Ik kan me voorstellen dat je met eenvoudige opstelling ook aan het andere eind van het werkstuk ondersteuning kunt maken en zo met beperkt budget wat draait.

jaap

Forum Rechten