Snijplanken, lijm, verbrande lucht en zwarte aanslag op zaagblad.

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Hallo allemaal,

Zoals hierboven beschreven heb ik het volgende probleem. Alle bewerkingen die ik met mijn zaagtafel doe gaan goed m.u.v. het zagen van verlijmde snijplanken (model ala woodwhisperer). Wat er gebeurt is het volgende. De zaag gaat dwars op het hout, het begint te stinken naar brand de zaag krijgt het moeilijker om door het hout te komen, als ik dan klaar ben met zagen heb ik geen brandsporen op het hout maar wel tearout. Vervolgens wat ik dat zie is dat het zaagblad allemaal verbrande tandjes heeft (wel weer af te krijgen) en dat er een hele taaie substantie op de tandjes achterblijft die alleen middels weken eraf wil. Ik heb de planken tussen de 12 en 24 uur laten rusten in de klemmen. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is?

De gebruikte houtsoorten zijn Amerikaans esdoorn (keiharde variant) en Amerikaans noten, bison d2 lijm en een 48 tands blad.
 

woodchip

Nieuw lid
16 nov 2011
12
0
Ingelum
Ben je aan het schulpen? Ben je dus het blad op maat aan het maken, dan is misschien het schulpzaagblad wel wat. Niet 48 tands welke voor afkorten is waarschijnlijk maar iets met 14 tanden of iets dergelijks.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.