geploeter

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ben de laatste week wat aan het oefenen met de dovetail zaag niet zozeer het maken van de verbindingen maar gewoon naast het lijntje zagen. Dat is al moeilijk genoeg (voor mij dan) en dan ook nog eens recht want geloof mij maar ik kan met een zwaluwstaartzaagje behoorljk figuurzagen.
Ben je een tijdje aan het zagen ontdekje tijdens het zagen van de pennen dat je het verkeerd om doet dat klemt echt voor geen mm ;) (bedoel als je zaagd is de pen als ie in de bankschroef zit aan de voorkant smal en van je af breed ) .

En dan nog elke keer bedenken aan welke kant van de lijn moet ik zagen !!!( in het verloren hout)

Had al een tijden geleden al wat filmpjes gezien van oa Cosman dus hoe het moest was wel duidelijk .Maar alleen al het vasthouden van het handvat ......Cosman vertelde zoiets van hoe je een baby handje vast houd nu dat arme kind had bij minimaal gekneusde vingertjes .
Laat de zaag het werk doen jahoor zal wel ik trok het zowat door de plank heen .

Heb ook ontdenkt dat goed licht toch heel veeeeee (etc) eeeel belangrijker is dan ik dacht want echt de resultaten gingen toch vooruit het ging van ongeloofelijk waardeloos naar waardeloos dat is toch al een behoorlijke ommezwaai,toch ;)
Dan het gebruik van het het mes eerst 2 a 3 keer zachtjes aftekenen en dan wat krachtiger waarom is mij nu wel duidelijk heb toch een paar keer gezien dat als je bijv met de nerf mee krast dat je opeens de nerf volgd en dus de getrokken lijn een weg omlegging heeft :)

Maar ondanks het geploeter moet ik toch wel zeggen dat het wat vooruit gaat okay het is nog lang geen 8 maar ik ga nu voor een zesje en dat hoop ik dan te verbeteren naar de 7 .

Maar vertel is hoe zit het met jullie problemen/perikelen ??

Enne natuurlijk op 7 Januarie de eerste dag bij het Schrijn .
geploeter.jpg
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Heel herkenbaar allemaal. Helaas! Ook ik ben absoluut geen held als het op netjes met de hand zagen aankomt. Ik heb nog ergens de hoop dat het met veel oefenen beter zal worden, maar weet nog steeds niet zeker of die hoop terecht is.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Je staat niet alleen hoor. Het is voor mij ook lastig om haaks te zagen, laat staan in een constante hoek zoals bij de zwaluwstaarten. In theorie weet ik hoe het allemaal moet, maar het geheugen van mijn spieren is wat traag :)
 

WR1944

Oud hout
Dit is een heel herkenbaar probleem. Maar ik heb ontdekt dat je met een lossere greep op de zaag rechter en/of nauwkeuriger zaagt. En wat heel belangrijk is: gebruik een bloedscherpe zaag. Dat laatste merk ik ook bij overige zaagacties.
 
Laatst bewerkt:

kodama

Actieve deelnemer
En wat heel belangrijk is: gebruik een bloedscherpe zaag.

Recht zagen is inderdaad niet enkel techniek alhoewel dit ook zeer belangrijk is.
De scherpte van de zaag is erg bepalend want zelfs met een goede techniek wordt het lastig als je zaag niet scherp is. Mogelijke oorzaken van de afwijking zijn de volgende:
Tanden zijn niet scherp. Dit kan je met het blote oog gemakkelijk zien als je op het snijvlak van de tanden kijkt en het licht niet gelijk weerkaatst wordt. Dwz als er op één bepaald geslepen snijvlak van je tand verschillend licht te zien is.
Zetting van de tanden is niet gelijk in beide richtingen
De spanning in het zaagblad is niet juist verdeeld.
Lichaamshouding.
Techniek.


Welke zaag gebruik je? Wanneer en door wie is ze het laatst geslepen? Waar zijn je ogen gericht tijdens het zagen?

Als je langs een lijn zaagt hou je de tanden dan parallel aan de zijde waar je begint te zagen? Het helpt soms om de zaagsnede te starten en dan eerst aan de langste aanliggende zijde de lijn te volgen. Je hebt dan in twee vlakken een snede gecreëerd die je zaag verder kan leiden.

Als je jouw techniek beschrijft kunnen we misschien meer gerichte hulp bieden.
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Bij het gebruik van westerse zagen met zware rug helpt het mij enorm als de zaagsnede zo verticaal mogelijk staat. Je voelt dan of de zaag ietsjes kantelt. Hoe hoger het zaagblad hoe beter dat je het merkt natuurlijk.
Verder een losse grip, dus niet knijpen en niet duwen op de zaag. Ook de houding is van belang, wat lastig voor mij om uit te leggen met woorden. maar volgens mij heeft Christopher Schwarz dat ooit in een blog heel duidelijk uitgelegd.
Om met de wijze woorden van Barry Stevens af te slijten,vooral doorgaan.
 

houtekop

Nieuw lid
16 nov 2012
15
0
Amsterdam
ontspan!

Afgezien van het feit dat de zaag het werk doet, is je lichaam wel de afstandsbediening. Die kan maar beter zo ontspannen mogelijk zijn!

Ik kreeg nog de tip dat als de onderarm en de zaag in een (1) lijn staan dat het zagen al makkelijker is.
Tweede tip: Probeer maar eens te gaan staan alsof je gaat zagen, dus je zaag vlak boven de zaagsnede, arm en zaag in een lijn, recht boven de (toekomstige) zaagsnede.
Doe nu je ogen dicht. Draai je heup naar links en naar rechts, en kom, ogen nog steeds gesloten, tot rust in een makkelijke houding. Nu is je lijf in de ontspannen houding. Open je ogen. Als je zaag nu nog recht boven de zaagsnede staat, sta je goed, anders verplaats je je voeten, doe je ogen weer dicht en herhaal net zo vaak totdat je lichaam in ontspannen toestand is en je zaag precies op de juiste plek is. Nu hoeven je spieren niet te corrigeren en zaag je ontspannen in de juiste richting.

Arno
 
Laatst bewerkt:

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoe heb je het plankje ingespannen? Waarschijnlijk mooi recht in de bankschroef en dan de zwaluwstaarten schuin gezaagd. Als dat niet goed lukt, span dan je werkstuk schuin in zodat de zaagsnedes vertikaal staan. Vertikaal omlaag zagen gaat de meeste mensen beter af dan schuin zagen. Bij zwaluwstaarten moet je dan wel een keer je werkstuk opnieuw inspannen om de andere snedes te zagen.

Gr Ed
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ben het helemaal met Borre eens, plankje schuin en recht naar beneden zagen; je moet dan goed opletten dat je het zaagblad 'steunt' met een vinger aan je linkerhand (ervan uitgaande dat je rechtszaagt), zodat de zaag niet eerst naar beneden glijdt voordat hij 'pakt' in het hout.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Jammer dat we geen "likes" uit kunnen delen, ik had elke post er 1 gegeven. Er zijn houtbewerkers die perfect schuin zagen als het plankje rechtop ingespannen is. Het voordeel is dat je maar 1 keer inspant en de zaag niet bij het schuine deel naar beneden loopt, maar het blijft veel oefenen. Van Cosman gaat het verhaal dat hij 's morgens eerder naar school ging om eerst een paar staarten te zagen. En er zijn meer meubelmakers die de dag beginnen met een oefenstukje en daarna met het serieuze werkstuk verder gaan. En op sommige dagen wil het gewoon niet, dan kun je beters wat anders gaan doen.

jaap
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Mijn zwaluwstaarten (en de snelheid waarmee ik ze maak) zijn pas serieus beginnen verbeteren toen ik een paar maand aan een stuk er elke avond een paar maakte.
Ik had uit een vrachtje overschotten plankjes gezaagd, en telkens ik een verbinding maakte zaagde ik die af, een paar cm van de verbinding. Zo kan je heel veel verbindingen maken met 2 plankjes.;-)

De beste remedie is volgens mij: oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Natuurlijk ook heel aandachtig zijn bij wat je aan het doen bent, en experimenteren met de stand van je zaag, je werkhouding, enz.
Als je heel goed oplet en uitvindt waar het fout gaat kan je het pas beginnen sturen, en word je werkelijk beter.
Succes!
Steven
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Dit klinkt toch zooo bekend in de oren.:D
Juist langs de lijn zagen, het begint volgens mij met het aanduiden langs welke kant van de lijn, want anders (uit ervaring sprekende) loopt het vroeg of laat dan toch wel es mis.
Persoonlijk lukt het me nu redelijk goed om recht naar beneden te zagen. Maar bij het maken van zwaluwstaarten zijn de staarten dus wel schuin en daar loopt het dan meestal mis. Hierboven werd gesuggereerd om de plank dan schuin in te spannen, maar dat vind ik eigenlijk maar niks. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar wil het eventueel wel eens doen. Er blijven wel twee fundamentele bezwaren:
1) Als je een breder werkstuk hebt, zal je aan een kant verder uitsteken boven de werkbank met als gevolg meer trilingen en een mindere zaagsnede. Dit valt natuurlijk op te lossen door het werkstuk verschillende keren in te spannen wat ons tot punt 2 brengt.
2) Deze methode vereist minimum 2x omspannen. Nu zaag ik altijd eerst de staarten omdat ik dan in 1 keer 2 rijen staarten kan zagen. Het omspannens van de twee samengevoede werkstukken geeft dus altijd weer een risico op onnauwkeurigheden.​
Nu zaag ik de staarten eerst omdat je er twee tegelijk kan zagen én als je bij het schuin zagen een beetje bent afgeweken, je dat kan corrigeren bij het zagen van de pennen.;)
Nu lukt dat schuin zagen nog wel een beetje als het maar aan de juiste kant van de lijn is. Dat wil zeggen als rechtshandige rechts van de lijn. Bij het schuin zagen links van de lijn loopt het veelal mis. Daarom mijn vraag: Heeft er iemand een truuk om aan de tegenhandse kant van te lijn schuin te zagen?
Alvast bedankt voor de reacties, groetjes,
Pascal
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Langs een lijntje zagen lukt me wel aardig. Maar op de een of andere manier heb ik vaak last dat de zaag aan de achterkant kant van de plank dan toch een iets andere lijn volgt. Bij zwaluwstaarten valt dat wel mee, want de plank is vrij dun. Maar bijv bij pen en gat is dat echt een probleem voor mij. Volgens mij mankeert er nog wel wat aan mijn houding en zaagtechniek.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
@ pascal Je wijsvinger langs het zaagblad leggen zodat je beter het blad kan sturen. Ik greep vroeger het handvat vast alsof ik een bierpul vatte en kreeg van mijn oom die wel een vakman is gelijk op mijn donder dat ik mijn wijsvinger als een pistool langs het zaagblad moest leggen. Het is me zo vaak gezegd dat ik het nu nog steed zo doe en dat ik redelijk recht kan zagen tov de tegenhandse kant
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Gelukkig voor mij is dus dat ik niet de enigste ben die er (veel) moeilijkheden mee heeft (zucht) . Denk dat er maar 1 manier is ..... blijven oefenen en dat doe ik momenteel dus op wat plankjes daar zaag ik elke zaagsnede die er bij de zwaluwstaartjes gezaagd moeten worden . En dan elke keer bedenken zaag aan de juiste kant van de lijn .
Verders vermoed ik dat het belang van licht onderschat wordt het is echt belangrijk .
Zag in het boek van Stephen corbett : The practical woodworker nog deze tip bij donker hout het gebruik van een krijtje . Nog niet geporbeerd maar lijkt mij wel bruikbaar. Enne....... zijn er nog meer tips en truc's
 

Bijlagen

  • krijtje.jpg
    krijtje.jpg
    37,6 KB · Weergaven: 134

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Veel plezier bij de schrijn. Heb er jaren geleden 3 cursussen gevolgd. Oefenen oefenen enz. Ze waren daar altijd voorstander van de japanse zaag ik wilde er niets van weten todat ik mijn kapzaag een keer vergeten was mee te nemen en wel met een japanse zaag moest zagen. Nu gebruik ik beide zagen.
 

tuoh

Oud hout
DE zaagtechniek bestaat jammer genoeg niet, er is helaas maar één manier om (juist) te leren zagen en dat is inderdaad oefenen, oefenen, oefenen, o...... tot het lukt. Zoals met alle handgereedschappen is de leercurve redelijk lang, weinig of geen theorie maar doen.

Indertijd op de technische school was dat tijdens het eerste jaar ook van dat, schaven tot je tot aan de knieën in de krullen stond, en zaag en steekoefeningen tot het je strot uitkwam:D
Het is de enige manier om het te leren, het duurt een tijdje maar komen doet het.
Omdat we vroeger alles en nog wat met de handzaag moesten doen ( bij gebrek aan iets beters) was het leerproces veel korter en intenser. Scheef zagen was geen optie, dat werd tweemaal afgestraft, meer werk om die verknoeide zaagsnede te corrigeren en een hoop gespot en kabaal van de ervaren collega's. Het was een extra stimulans om het goed te proberen doen. Na enkele jaren zaag je dan haakse sneden op het oog, zonder winkelhaak nodig te hebben. Het is een automatisme geworden, en net als fietsen verleer je dat nooit meer:D

Mvg,

André
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Langs een lijntje zagen lukt me wel aardig. Maar op de een of andere manier heb ik vaak last dat de zaag aan de achterkant kant van de plank dan toch een iets andere lijn volgt. Bij zwaluwstaarten valt dat wel mee, want de plank is vrij dun. Maar bijv bij pen en gat is dat echt een probleem voor mij. Volgens mij mankeert er nog wel wat aan mijn houding en zaagtechniek.

Dat kan je voorkomen door de zaagsnede te beginnen over de kopse kant van te beginnen bij zijde B. B is den beginne achterzijde. Als de zaag een vast positie heeft kantel je de zaag, al zagend, zodanig dat de zaag op vlak B niet dieper gaat. Aan zijde A zaag je zo diep als redelijk mogelijk is. Plank omdraaien dat A achter is en B voor. Nu steek de zaag aan de B zijde omhoog en zaag je langzaam langs streep B omlaag. A zijde gaat de zaag niet dieper. Dit herhalen om en om tot je tot borst hoogte bent.

Deze techniek gebruik ik al sinds mijn opleiding. En het werkt echt fantastisch en maakt keurige zaagsnede in kops hout. Hoe beroerd de loop van de draad is blijf je zo op lijn. Het vast punt op de achterzijde en het kantelen is iets wat je moet oefenen . Maar eenmaal in de vingers geniet je van zagen met de hand. Mooiste is een pen zagen aan een blok eiken van 30 in het vierkant. Het draaien is dan wel iets moeilijker. Maar met een scherpe zaag schiet je er zo door.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.