Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: geploeter

geploeter

Ben de laatste week wat aan het oefenen met de dovetail zaag niet zozeer het maken van de verbindingen maar gewoon naast het lijntje zagen. Dat is al moeilijk genoeg (voor mij dan) en dan ook nog eens recht want geloof mij maar ik kan met een zwaluwstaartzaagje behoorljk figuurzagen.
    Ben je een tijdje aan het zagen ontdekje tijdens het zagen van de pennen dat je het verkeerd om doet dat klemt echt voor geen mm (bedoel als je zaagd is de pen als ie in de bankschroef zit aan de voorkant smal en van je af breed ) .

En dan nog elke keer bedenken aan welke kant van de lijn moet ik zagen !!!( in het verloren hout)

Had al een tijden geleden al wat filmpjes gezien van oa Cosman dus hoe het moest was wel duidelijk .Maar alleen al het vasthouden van het handvat ......Cosman vertelde zoiets van hoe je een baby handje vast houd nu dat arme kind had bij minimaal gekneusde vingertjes .
    Laat de zaag het werk doen jahoor zal wel ik trok het zowat door de plank heen .

Heb ook ontdenkt dat goed licht toch heel veeeeee (etc) eeeel belangrijker is dan ik dacht want echt de resultaten gingen toch vooruit het ging van ongeloofelijk waardeloos naar waardeloos dat is toch al een behoorlijke ommezwaai,toch
    Dan het gebruik van het het mes eerst 2 a 3 keer zachtjes aftekenen en dan wat krachtiger waarom is mij nu wel duidelijk heb toch een paar keer gezien dat als je bijv met de nerf mee krast dat je opeens de nerf volgd en dus de getrokken lijn een weg omlegging heeft :-)

Maar ondanks het geploeter moet ik toch wel zeggen dat het wat vooruit gaat okay het is nog lang geen 8 maar ik ga nu voor een zesje en dat hoop ik dan te verbeteren naar de 7 .

Maar vertel is hoe zit het met jullie problemen/perikelen ??

Enne natuurlijk op 7 Januarie de eerste dag bij het Schrijn .
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      geploeter.jpg
Bekeken:   372
Grootte:   80,6 KB
ID:        2785

Heel herkenbaar allemaal. Helaas! Ook ik ben absoluut geen held als het op netjes met de hand zagen aankomt. Ik heb nog ergens de hoop dat het met veel oefenen beter zal worden, maar weet nog steeds niet zeker of die hoop terecht is.

Je staat niet alleen hoor. Het is voor mij ook lastig om haaks te zagen, laat staan in een constante hoek zoals bij de zwaluwstaarten. In theorie weet ik hoe het allemaal moet, maar het geheugen van mijn spieren is wat traag

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Dit is een heel herkenbaar probleem. Maar ik heb ontdekt dat je met een lossere greep op de zaag rechter en/of nauwkeuriger zaagt. En wat heel belangrijk is: gebruik een bloedscherpe zaag. Dat laatste merk ik ook bij overige zaagacties.
    Laatst gewijzigd door WR1944; 19-12-12 om 18:46. Reden: verwijdering van wartaal ;-)

Inderdaad, helemaal herkenbaar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    En wat heel belangrijk is: gebruik een bloedscherpe zaag.
    Recht zagen is inderdaad niet enkel techniek alhoewel dit ook zeer belangrijk is.
    De scherpte van de zaag is erg bepalend want zelfs met een goede techniek wordt het lastig als je zaag niet scherp is. Mogelijke oorzaken van de afwijking zijn de volgende:
    Tanden zijn niet scherp. Dit kan je met het blote oog gemakkelijk zien als je op het snijvlak van de tanden kijkt en het licht niet gelijk weerkaatst wordt. Dwz als er op één bepaald geslepen snijvlak van je tand verschillend licht te zien is.
    Zetting van de tanden is niet gelijk in beide richtingen
    De spanning in het zaagblad is niet juist verdeeld.
    Lichaamshouding.
    Techniek.

Welke zaag gebruik je? Wanneer en door wie is ze het laatst geslepen? Waar zijn je ogen gericht tijdens het zagen?

Als je langs een lijn zaagt hou je de tanden dan parallel aan de zijde waar je begint te zagen? Het helpt soms om de zaagsnede te starten en dan eerst aan de langste aanliggende zijde de lijn te volgen. Je hebt dan in twee vlakken een snede gecreëerd die je zaag verder kan leiden.

Als je jouw techniek beschrijft kunnen we misschien meer gerichte hulp bieden.
    Laatst gewijzigd door kodama; 20-12-12 om 07:56.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Bij het gebruik van westerse zagen met zware rug helpt het mij enorm als de zaagsnede zo verticaal mogelijk staat. Je voelt dan of de zaag ietsjes kantelt. Hoe hoger het zaagblad hoe beter dat je het merkt natuurlijk.
    Verder een losse grip, dus niet knijpen en niet duwen op de zaag. Ook de houding is van belang, wat lastig voor mij om uit te leggen met woorden. maar volgens mij heeft Christopher Schwarz dat ooit in een blog heel duidelijk uitgelegd.
    Om met de wijze woorden van Barry Stevens af te slijten,vooral doorgaan.

ontspan!

Afgezien van het feit dat de zaag het werk doet, is je lichaam wel de afstandsbediening. Die kan maar beter zo ontspannen mogelijk zijn!

Ik kreeg nog de tip dat als de onderarm en de zaag in een (1) lijn staan dat het zagen al makkelijker is.
    Tweede tip: Probeer maar eens te gaan staan alsof je gaat zagen, dus je zaag vlak boven de zaagsnede, arm en zaag in een lijn, recht boven de (toekomstige) zaagsnede.
    Doe nu je ogen dicht. Draai je heup naar links en naar rechts, en kom, ogen nog steeds gesloten, tot rust in een makkelijke houding. Nu is je lijf in de ontspannen houding. Open je ogen. Als je zaag nu nog recht boven de zaagsnede staat, sta je goed, anders verplaats je je voeten, doe je ogen weer dicht en herhaal net zo vaak totdat je lichaam in ontspannen toestand is en je zaag precies op de juiste plek is. Nu hoeven je spieren niet te corrigeren en zaag je ontspannen in de juiste richting.

Arno
    Laatst gewijzigd door houtekop; 20-12-12 om 10:43. Reden: gramatica is ook lastig
    Als je alleen een hamer hebt, ziet alles eruit als een spijker!

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Hoe heb je het plankje ingespannen? Waarschijnlijk mooi recht in de bankschroef en dan de zwaluwstaarten schuin gezaagd. Als dat niet goed lukt, span dan je werkstuk schuin in zodat de zaagsnedes vertikaal staan. Vertikaal omlaag zagen gaat de meeste mensen beter af dan schuin zagen. Bij zwaluwstaarten moet je dan wel een keer je werkstuk opnieuw inspannen om de andere snedes te zagen.

Gr Ed

Ben het helemaal met Borre eens, plankje schuin en recht naar beneden zagen; je moet dan goed opletten dat je het zaagblad 'steunt' met een vinger aan je linkerhand (ervan uitgaande dat je rechtszaagt), zodat de zaag niet eerst naar beneden glijdt voordat hij 'pakt' in het hout.

Forum Rechten