Sponningen met bovenfrees

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hoi,

ik ben momenteel bezig een ladekast op wielen te maken voor in mijn werkplaats (voor het opbergen van elektrisch gereedschap)
Het kastje bestaat volledig uit 18mm berken multiplex, met als topplaat een betonplex.

Om de body van het kast in elkaar te steken, wil ik gebruik maken van een verbinding via sponningen. Deze zijn 18mm breed en 10mm diep.

Helaas lukt het mij niet zo goed om deze sponningen met een bovenfrees uit te frezen. Ik heb op mijn werkbank een constructie samengesteld op via een geleider (in mdf) de sponningen te maken, maar dit lukt niet zo vlot.

Daarom vroeg ik mij af, hoe kan ik het best, met beperkte materialen, en met mijn bovenfrees (DeWalt) sponningen van 10mm diep en 18mm breed maken?
(mijn grootste freesje is ook maar 12mm breed, dit moet dus allemaal in 2 keer?)

In bijlage enkele foto's van mijn 'constructie':

P1030868.jpg

P1030870.jpg

P1030871.jpg

P1030874.jpg
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik zou beginnen met het weghalen van de kopieerring en de geleider een stukje op te schuiven. Daarna niet in een keer de volledige diepte proberen te frezen. Begin bv met 9mm breed, 5mm diep, daarna je frees op 10mm zetten en nog een keer frezen. Dan je geleider 9mm opschuiven voor het tweede gedeelte van je sponning, weer in twee keer frezen (5mm, dan 10mm) je sponning afmaken.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
inderdaad, wat peter typt. Je zet de lat zodanig dat de zool van de bovenfrees tegen de aanslaglat komt ipv die kopieerring (die zorgt nu voor onnauwkeurigheid in de diepte).

Het is dat of je hebt een dikkere aanslaglat nodig, zodat de zool niet omhoog geduwd wordt door de kopieerring (maar eigenlijk is die ring volledig overbodig in dit geval).
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
De aanslaglat lijkt me ook nogal slap, ben je zeker dat je die in het midden niet enkele mm gaat opzijdrukken?
 

WR1944

Oud hout
Er zijn verschillende mogelijkheden. Je kan de groef minder diep maken. Ik neem aan dat je lijmt en schroeft, dan heb je de groef alleen maar nodig als aanslag. Je kan ook in beide kanten kleinere groeven maken, dat is per groef makkelijker omdat het in één keer gefreesd kan worden. Maar je moet het wel twee keer doen.
Wil je de groeven maken zoals je gepland hebt dan kan je beter zonder kopieerring werken en de voet van de frees langs de lat laten lopen. Met de diepte-carousel kan je 3 verschillende diepten instellen zodat je in stappen de diepte kan halen.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
kan je niet gewoon met de parallel geleider van je frees werken. En dan zowel in de diepte als in de breedte twee keer frezen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Volgens mij is ook je frees behoorlijk versleten. Om goed te werken zou ik die ook (laten) slijpen of vervangen!
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hey,

bedankt voor de reacties!

Ik heb de frees vervangen, en dit werkt inderdaad al wat vlotter.

Maar mijn probleem hierbij is niet zozeer het frezen zelf, maar de opstelling.

Hoek kan ik het best mijn platen bevestigen/vastleggen op een werkbank om er mooie sponningen uit te krijgen?
Deze middag al om een aluminium lat geweest die ik zal gebruiken als geleider. Zal inderdaad beter werken dan een mdf-plaatje.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Of het gewoon omkeren. De frees vast en de plaat bewegen. Een freestafel dus. Ik heb zelf een zeer 'basic' freestafel gemaakt van resten MDF, maar dit werkt toch zeer goed.
Bovenfrees onder aan plaat bevestigen, aanslag (een holle balk waar de stofafzuiging ook op zit), en frezen maar.
De aanslag wordt met een lijmklem op zijn plaats gehouden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.