Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012

Sponningen met bovenfrees

Hoi,

ik ben momenteel bezig een ladekast op wielen te maken voor in mijn werkplaats (voor het opbergen van elektrisch gereedschap)
    Het kastje bestaat volledig uit 18mm berken multiplex, met als topplaat een betonplex.

Om de body van het kast in elkaar te steken, wil ik gebruik maken van een verbinding via sponningen. Deze zijn 18mm breed en 10mm diep.

Helaas lukt het mij niet zo goed om deze sponningen met een bovenfrees uit te frezen. Ik heb op mijn werkbank een constructie samengesteld op via een geleider (in mdf) de sponningen te maken, maar dit lukt niet zo vlot.

Daarom vroeg ik mij af, hoe kan ik het best, met beperkte materialen, en met mijn bovenfrees (DeWalt) sponningen van 10mm diep en 18mm breed maken?
    (mijn grootste freesje is ook maar 12mm breed, dit moet dus allemaal in 2 keer?)

In bijlage enkele foto's van mijn 'constructie':

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1030868.jpg
Bekeken:   371
Grootte:   80,4 KB
ID:        2778

Naam:      P1030870.jpg
Bekeken:   368
Grootte:   61,7 KB
ID:        2779

Naam:      P1030871.jpg
Bekeken:   368
Grootte:   56,6 KB
ID:        2780

Naam:      P1030874.jpg
Bekeken:   366
Grootte:   83,0 KB
ID:        2781

Ik zou beginnen met het weghalen van de kopieerring en de geleider een stukje op te schuiven. Daarna niet in een keer de volledige diepte proberen te frezen. Begin bv met 9mm breed, 5mm diep, daarna je frees op 10mm zetten en nog een keer frezen. Dan je geleider 9mm opschuiven voor het tweede gedeelte van je sponning, weer in twee keer frezen (5mm, dan 10mm) je sponning afmaken.

inderdaad, wat peter typt. Je zet de lat zodanig dat de zool van de bovenfrees tegen de aanslaglat komt ipv die kopieerring (die zorgt nu voor onnauwkeurigheid in de diepte).

Het is dat of je hebt een dikkere aanslaglat nodig, zodat de zool niet omhoog geduwd wordt door de kopieerring (maar eigenlijk is die ring volledig overbodig in dit geval).

De aanslaglat lijkt me ook nogal slap, ben je zeker dat je die in het midden niet enkele mm gaat opzijdrukken?

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rhynix Bekijk Berichten
    Helaas lukt het mij niet zo goed om deze sponningen met een bovenfrees uit te frezen.
    Wat lukt er niet aan?

Op die foto met de kopieerring rust de ring op het multiplex. Dat is natuurlijk niet goed. Maar de ring hoort natuurlijk geen onnauwkeurigheid in hoogte te geven.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Er zijn verschillende mogelijkheden. Je kan de groef minder diep maken. Ik neem aan dat je lijmt en schroeft, dan heb je de groef alleen maar nodig als aanslag. Je kan ook in beide kanten kleinere groeven maken, dat is per groef makkelijker omdat het in één keer gefreesd kan worden. Maar je moet het wel twee keer doen.
    Wil je de groeven maken zoals je gepland hebt dan kan je beter zonder kopieerring werken en de voet van de frees langs de lat laten lopen. Met de diepte-carousel kan je 3 verschillende diepten instellen zodat je in stappen de diepte kan halen.

kan je niet gewoon met de parallel geleider van je frees werken. En dan zowel in de diepte als in de breedte twee keer frezen.
    Ervaring is iets dat je krijgt net nadat je het nodig had

waarom niet gewoon met de standaard langsgeleider?

edit: iemand en niemand was me voor, maar over het hoofd gezien

Volgens mij is ook je frees behoorlijk versleten. Om goed te werken zou ik die ook (laten) slijpen of vervangen!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Hey,

bedankt voor de reacties!

Ik heb de frees vervangen, en dit werkt inderdaad al wat vlotter.

Maar mijn probleem hierbij is niet zozeer het frezen zelf, maar de opstelling.

Hoek kan ik het best mijn platen bevestigen/vastleggen op een werkbank om er mooie sponningen uit te krijgen?
    Deze middag al om een aluminium lat geweest die ik zal gebruiken als geleider. Zal inderdaad beter werken dan een mdf-plaatje.

Forum Rechten