Advies gevraagd over houtbewerken

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Hallo Forumleden,

Ik ben van plan om zelf een aantal meubels te gaan maken zoals onder andere een wandkast en een dressior.

Maar er zijn nog wel wat zaken waar ik tegen aanloop en ik hoop dat jullie mij daarbij willen/kunnen helpen.

-Wat voor hout kun je het beste gebruiken voor meubelen die je gaat verven? Spaanplaat/MDF/Multiplex/triplex/enz?
-verstek op de kopse kanten, kan ik die het beste frezen of zagen? Ik had al gelezen dat het beste is om niet precies 45° hoeken te gebruiken omdat de lijm dan nergens heen kan.
- Hoeken afronden hoe doen jullie dat? Met een frees of zijn er ook andere manieren? en hoe doe je dat bij verstek? Ik zag dat festool een afrondfase frees heeft maar persoonlijk vind ik de radius een beetje groot.

In iedergeval alvast bedankt
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
jan-willem. Als je de meubels wil gaat verven met een dekkende verf kun je het beste mdf gebruiken. Ook is mdf goed en gemakkelijk te zagen en te frezen.Hoeken afronden kan met een radius frees, deze is bijna in elke radius verkrijgbaar.

groetje marc
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
-Wat voor hout kun je het beste gebruiken voor meubelen die je gaat verven? Spaanplaat/MDF/Multiplex/triplex/enz?
MDF of multiplex is geschikt als je later wil schilderen. Houdt wel rekening met de doorbuiging, afhankelijk van gewicht van boeken etc. en de lengte en dikte van je planken:
shelf weight limits.jpg
MDF is het makkelijkst, omdat het zo eenvoudig te bewerken is. Multiplex is sterker en stootvaster, maar meer werk om het glad te krijgen: na zagen kun je aan de zijkanten de laagjes zien. Als je dat niet wil, kun je koplatjes gebruiken op de planken die in het zicht komen.
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Bedankt voor de reacties.

Wat ik me nog wel afvroeg hoe kun je dan een radius maken aan een verstek op de kopse kant? Want je je frees is 90° toch? Terwijl je verstek 45° is. Ik wil namelijk deuren maken en met verstek laten aansluiten op de rest van de kast. Maar verf pakt niet goed op scherpe hoeken en is daarnaast daar ook erg fragiel.

@ Roald:
Maar als je multiplex verft blijf je dan die laagjes zien?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Wat voor verbinding wil je eigenlijk gaan maken ?
De frees die je aangeeft maakt namelijk niet alleen een radius aan je materiaal, maar ook gelijk een hoek van 45 gr aan de onderzijde. Deze frees is bedoeld om een decoratieve rand aan bv een tafel of werkblad te maken en niet om twee planken in verstek met mekaar te verbinden.
Wil je de verstekverbinding mbv een frees maken dan heb je DEZE nodig. De radius frees je dan als de verbinding is gemaakt met DEZE frees.
De verstekverbinding kan je echter ook zonder dure frezen maken mbv lamello's of domino's. Omdat je verstekverbindingen wil gaan gebruiken ga ik er vanuit dat de verbinding na het lakken onzichtbaar moet zijn. Bedenk wel dat ook materialen zoals mdf werken door temperatuur. Er bestaat dus de kans dat je lak op de naad toch gaat breken, zeker als de verbinding niet optimaal verlijmd is.

Gr Ed
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Ik zag dat festool een afrondfase frees heeft maar persoonlijk vind ik de radius een beetje groot.

Je hebt inderdaad vele afrondfrezen met bijna elke radius. De afrond-fasefrees werkt in combinatie met een fasefrees. bijvoorbeeld voor lades die je aan de bovenkant wil afronden met schuine kant voor het opentrekken zonder handvat. Ik zou eerder kijken naar de afrondfrezen http://www.festool.nl/Products/Accessoires/Pages/Variations.aspx?pid=491009&ppid=574335&cat=ol_oberfraese_of_1010_2588

En wat betreft het verven van multiplex. Uiteindelijk na genoeg lagen zie je de laagjes niet meer.. Je kunt ook kiezen voor kopse latten zodat je de laagjes niet meer ziet!

Succes ermee.

Dave
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
@Borre:
Ik zit er ernstig aan te denken om de planken apart van elkaar te lakken en dan op locatie in elkaar te zetten. In dat geval zouden de naden wel zichtbaar blijven maar dan moet de scherpe kant van het verstek wel worden afgerond.
Ik wil die festool frees gebruiken voor het geen wat Davee geschrijft maar de radius is nogal groot denk ik.

Hoewel ik zit te denken aan het dominomachine is dit nog steeds een erg dure oplossing (± 900 euro voor een machine). Ik ben nog aan het denken welke verbinding ik precies ga toepassen. Deuvel, domino's of invis?

Hoe kan ik controleren of de verbinding optimaal verlijmd is?

@Davee:
Maar kun je dan ook met die frezen mooi afrondingen aansluitende afrondingen maken bij verstek?

@iedereen:
Wat geeft het mooiste/makkelijkste/snelste resultaat bij verstek? Frezen of zagen?

Daarnaast vroeg ik me af hoe je arm/vals verstek maakt wanneer je freest.

bedankt
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Waarom wil je eigenlijk een verstekverbinding en daarna afronden? Waarom niet een andere verbinding, waarbij je één van de twee panelen afrond en ze dan gewoon haaks op elkaar monteert, met deuvels of wat dan ook? Het lijkt me niet eenvoudig om een afgeronde verstek-verbinding voor te bereiden voor onzichtbare on-site montage.
Is dit wat je wil maken?
 
Laatst bewerkt:

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Ja zo ongeveer. Die scherpe randen van de deur moeten toch worden afgerond? Of heb ik dat topic niet goed gelezen?:p
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ja maar niet rond als jou frees. Verstekken zagen gaat het makkelijkst. De scherpe randen 'breken' gaat het snelste met schuurpapier. Als je je verstek verder niet verlijmd maar een deurtje oid van maakt is het aan te raden om hem niet 100% scherp te maken maar iets bot te houden
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als je de randen van dat soort deuren wil afronden met een frees, kan dit het beste op een freestafel of met de bovenfrees met langsgeleider. In ieder geval niet alleen met een afrondfrees met lager. Bedenk wel dat in tegenstelling tot "normale" deuren de verstek gezaagde deuren na afronding kleiner zijn geworden. Hoeveel kleiner hangt af van de radius van de afronding.
Of zoals Renault hierboven aangeeft, het verstek niet helemaal scherp te zagen. er blijft dan een recht stukje over dat je wel zonder maatverlies kan afronden. Even een proefstukje maken lijkt me aan te raden.

Gr Ed
 
Laatst bewerkt:

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Ik had in mijn model al gezien dan dat de deuren kleiner werden en dat ik dat kon opvangen door het verstek niet helemaal scherp te maken.
Maar met wat voor frees kun je dan een hoek van 45% afronden? Want de meeste frezen zijn toch bedoeld voor haakse hoeken?

Ik had inderdaad ook al gedacht om er een afronding aan te schuren maar dat is volgens mij nog steeds redelijk intensief werk en dat wordt nooit overal even strak mijzelf kennende
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.