Jointing clambs, iemand ervaring mee ?

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Ik moet kortelings een boel keukenkastjes in elkaar schroeven. Ik ben deze 'hoekklemmen' tegen gekomen op het internet.

joinclambs.jpg

Lijkt me handig, maar bij de reviews lees ik dat ze nogal snel breken. heeft iemand ervaring met deze klemmen ? Zijn er alternatieven ?

thx
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Leuk, maar zulke dingen niet kopen. Als je geld weg wilt gooien doe het dan aan mij of een goed doel. Zulke dingen zijn leuk voor kleine kastjes, op de hoeken zit het mooi gelijk en recht, maar wat als je een kastje hebt van 600mm diep waarbij een van de zijden minimaal hol of bol staat? Dan staat hij in het midden niet meer gelijk.
Keukenkastjes perfect schroeven is het makkelijkste wat er is; Je zet een dek en zij op zijn rug op een vlakke tafel. Boven houd je ze met je ene hand vast en gelijk aan elkaar. Dan schroef je in het voorgeboorde gat een schroef en tegelijkertijd probeer je het dek en zij zo (in hoogte en breedte) zo gelijk mogelijk te houden. Mocht hij toch iets scheef zitten, meteen een hamer (liefst rubberen of een zandhamer met kunststof doppen zodat je de boel niet beschadigt, als je met een stalen hamer erop tikt moet je een klosje erbij hebben wat weer onhandig is...) pakken en voorzichtig goed kloppen. Daarna de kast omdraaien en de andere kant vastschroeven op dezelfde wijze. Vervolgens nog de overige 2 of 3 schroeven erin schroeven. Als je dus een dek/bodem en zij aan elkaar vast hebt dan de rug achterop schroeven (of in de groef plaatsen, net wat voor een verbinding je hebt. Als dat ook is gebeurd de andere zij en dek/bodem erop schroeven. Klinkt makkelijk? Dat is het ook... Bij het eerste kastje zit je wat te kutten, geen nood bij de derde kan je het nog net niet blindelings.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Een waardiger alternatief is de hoekklemmer van Lamello ( hebor ), gemaakt uit solide aluminium en je kan er meerdere diktes mee vastspannen :) Kost wel iets van 50 euro per stuk, maar in mijn ogen is dat het zeker waard :)
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Ok thx voor de reacties, zoals Renault zegt wellicht beste optie. Het vingergevoel is nog altijd het beste, met die klemmen zie je de verbinding niet, laat staan of je kan voelen of het correct zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.