Zaagtafel met rolwagen

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
192
38
Amsterdam
PBT,
Beroepsmatig een machine aanschaffen is een totaal andere kwestie dan als particulier hobbyist. Onvergelijkbaar.

Mvg,
Koos
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
PBT,

Nou als het 2x duurder mag zijn waarom dan Jet, komt volgens mij ook uit die hoek, Taiwan dacht ik. ( kan het verkeerd hebben) ? Ga dan voor 2x de prijs van een Holzmann naar een Hammer Basic of K3 dan ben je in 1x af van alles en scheelt ook weer een hoop reviews doornemen. En toch blijf ik V.I.P adviseren om eens naar zo een machine te gaan kijken ( wel of geen Holzmann) en zelf een oordeel te vellen want inderdaad is het oordeel op de meeste Engelse forums best wat genuanceerder met hun oordeel dan het oordeel in het stukje wat Joris plaatste.

Berton
 

verdi

Nieuw lid
30 dec 2011
14
0
Om even in te pikken op de post van Berton. Op engelstalige fora durven ze wel eens genuanceerd enthousiast te zijn over de tafelzagen van SIP, Charnwood en Axminster.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Een machine gaan bekijken is altijd het beste om er een idee van te krijgen. Dan zie je veel duidelijker dan op foto hoe de machine gebouwd en afgewerkt is.
Even proefdraaien is nog mooier, maar jammer genoeg niet altijd mogelijk. De graad van afwerking geeft ook al een indicatie van wat je van de machine kan verwachten. Zijn gietbramen verwijderd, welke schroeven zijn gebruikt, welke hendels, etc. Het zal ook duidelijk zijn dat je geen Rolls koopt voor de prijs van een 2PK. De fabrikant moet toegevingen doen om de prijs te drukken. Dat zie aan de machines, er word dan veel met ALU profielen en ALU tafels gewerkt. Is dat minderwaardig? voor semi professioneel gebruik niet, voor zuiver beroeps is het te kwetsbaar.

Bij het bezoek van een machinebeurs zie je alle merken op een rijtje staan, het is dan makkelijk om één en ander te vergelijken met elkaar. Zeker op een beurs als LIGNA in Hannover ( samen met Milaan de grootste machinebeurs ter wereld) Alle mogelijke fabrikanten, uit alle hoeken van de wereld geven daar acte de presence.

Zo heb ik daar de machines van Holzmann ook van naderbij bekeken, en met het beeld van de machines van Tendotools nog op het netvlies zag je zo de verschillen in afwerking.
Deze machines zijn beter afgewerkt dan ...., er zijn er betere maar ook slechtere op de markt. Ze zijn perfect vergelijkbaar met wat Royek, en Holztech op de markt zetten.
Er is een duidelijke verwantschap met TT, dat kan je niet ontkennen, maar de algemene indruk is beter, ze zijn netter afgewerkt.

Holzmann is geen fabrikant, die besteden uit, bij Italiaanse, Duitse, Chinese, Taiwanese, en Indische fabrikanten. De machines die ze leveren zijn de ideale startmachines voor een beginnend ondernemer met weinig kapitaal, of voor de hobbygebruiker dus.

Met reacties moet je altijd opletten, die zijn sowieso subjectief, wat is het referentiepunt van de schrijver? Vergelijk je Holzmann met een Felder, of verlang je dezelfde prestaties als deze laatste, ja dan is het duidelijk, die schieten tekort. Als ik een Holzmann machine zou vergelijken met de machines waar ik dagelijks mee werk dan schiet ik ook in een lach.
De prijzen van deze machines liggen echter in een heel andere orde van grootte, logisch dat de prestaties dan beter zijn.

Maar als ik ze vergelijk met mijn vorige hobbymachines, een Robland K210, en een Griggio, dan valt het allemaal wel mee. Ze zijn zeker niet slechter dan een Robland in gebruik, enkel wat kwetsbaarder door de overvloed aan Alu.

Maar nogmaals, bekijk en beproef de machines in de winkel om een oordeel te vellen, reacties geven hoogstens een indicatie van waar je op moet letten, kan je leven met de mogelijke tekortkomingen des te beter.


Mvg,

André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Sorry, ik wilde geen complete mening geven met die ene quote, ik wilde alleen aangeven dat een wat uitgebreidere search raadzaam kan zijn.
De wat is wel/niet goed discussie gaan we hier nooit echt uit komen, omdat de een immers hogere eisen stelt dan de ander, of omdat er een groter budget te besteden is. Een vakman wil immers niet elke keer dat hij/zij een machine erbij pakt na moeten lopen of alles nog wel recht/haaks etc. is en zal daarom (meestal) meer voor een machine over hebben. De gemiddelde hobbyist zal echter meestal minder moeite hebben met een handeling extra en dus wel goed met een budget machine uit de weg kunnen.

We moeten met zn allen kritisch blijven over wat wel/niet goed (of meest belangrijk, veilig) is, maar heel belangrijk doe dat niet alleen vanuit je eigen perspectief maar probeer je ook zo af en toe in de situatie van de ander te verplaatsen.


Edit: Tegelijk geplaatst met Andre, maar de strekking zit verder redelijk op 1 lijn :)
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
Berton, waarom de vraag over JET,
1. Ik heb geen mogelijkheid om krachtstroom aan te leggen,
2. Ik ken hun gatensteker en ben hier zeer tevreden over,
3. Het gewicht, de werkplaats komt in een kelder, dus alle machines moeten handmatig van de trap af gedragen worden, Hammer zijn mooie machines, maar ook loodzwaar.
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Leuke reacties :)

Ook heel herkenbaar.
Opmerking van Joris in verband met het instellen en controleren. Als ik mijn afkortzaag in de juiste hoek van 22° gesteld heb (duurt wel even) en ik merk dat ik dan toch nog 1 plankje moet zagen op 45°, ik wel eens vloek :). Maar ik heb geen tijdsdruk dus maakt het niet echt veel uit.

Inderdaad André, leren leven met de tekortkomingen en beperkingen, daar komt het op neer.
Komen we allemaal en op meerdere gebieden mee in aanraking.

Dank voor de hint Koos, ik ga ook wat meer in Engeland surfen :).

Ik heb op het net een plan gevonden voor een terrastafel. Graag had ik jullie oordeel gehad over de eventuele valkuilen waar je als beginneling makkelijk in trapt. Maar daar open ik wel een nieuw draadje voor.

Groetjes

Wilfried
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
PBT,

Even een vraag: moet je altijd grote platen zagen?
Ik had namelijk hetzelfde probleem, moest naar 1 hoog, dus ook geen zware grote machines.Ik heb ook lang zitten kijken wat het handigste is en kwam uit bij de Festool of Mafell.
Heb uiteindelijke gekozen voor een Mafell erika 85 en daar kan ik alles mee zagen en machine is van uitstekende kwaliteit en is ook uit te breiden met roltafel die als het nodig is makkelijk er op en er af te halen.
Heb ik te grote platen dan zaag ik ze eerst met mijn invalzaag met liniaal ( 2x) daarna gaan ze perfect door de Mafell.
Motor is krachtig en kan tot +/- 85mm zagen dus ik kan er alle kanten mee uit.
Juiste zaagblad erin en hij zaagt alles.


Berton
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
`He Joris,

Geen sorry hoor was niet persoonlijk voor jou, was alleen om aan te geven waar dat stukje stond ( in je post) ik bedoelde de mening van het Duitse forum.

Als het zo overkwam dit was niet bedoeling.

Gr berton
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Hallo,

Ik heb hie een robland staan die ongeveer 20 jaar oud is en nog altijd prima werkt, sommige mensen willen zelf het werk doen maar ge moet de machine het werk laten doen op zo een manier dat de machine het aan kan, een zaagmachine met een motor met vb 3 pk is niet te vergelijken met een machine met een motor van 5 of 6 pk, gewoon werken zodat de machine het werk aan kan.
groetejs Patrick.
 

PBT

Actieve deelnemer
PBT,

Even een vraag: moet je altijd grote platen zagen?
Ik had namelijk hetzelfde probleem, moest naar 1 hoog, dus ook geen zware grote machines.Ik heb ook lang zitten kijken wat het handigste is en kwam uit bij de Festool of Mafell.
Heb uiteindelijke gekozen voor een Mafell erika 85 en daar kan ik alles mee zagen en machine is van uitstekende kwaliteit en is ook uit te breiden met roltafel die als het nodig is makkelijk er op en er af te halen.
Heb ik te grote platen dan zaag ik ze eerst met mijn invalzaag met liniaal ( 2x) daarna gaan ze perfect door de Mafell.
Motor is krachtig en kan tot +/- 85mm zagen dus ik kan er alle kanten mee uit.
Juiste zaagblad erin en hij zaagt alles.


Berton

Ik heb en elektra beckum TKHS 315 met verlengtafel staan. Als ik al plaatmateriaal moet zagen maak ik het met de festool ts55 eerst globaal op maat. Ik werk meestal met massief hout, dus een platenzaag heb ik zelf niet nodig. Afkorten van langere lengtes doe ik over het algemeen gewoon met de afkortzaag.
 

JanHo

Nieuw lid
20 jan 2013
6
0
Hallo Forumleden,
Betreffende Holzmann hierbij mijn verhaal. Als eerste ben ik het volledig eens met wat TUOH eerder op dit forum schrijft over Holzmann. Dit verhaal kreeg ik nl. ook vandaag te horen van de Fa. Visser Houtbewerkingsmachines. Na mijn teleurstellende ervaring met de Festool Precisio zaagtafel ben ik nl. vandaag maar eens gaan koffie drinken bij Visser. Eerder was ik al geweest bij HBM en Tendotools, maar daar verkoopt men alleen machines geproduceerd met de oude Chinese kwaliteit. Vandaag heb ik dus heel nauwkeurig en op mijn gemak de Holzmann machines kunnen bekijken. Wel deze kwaliteit ligt in mijn ogen aanmerkelijk hoger dan de kwaliteit van HBM en Tendotool. Alles keurig afgewerkt en voor zover ik heb kunnen ontdekken, nergens enige speling en alles werkt gewoon netjes en soepel. Dan nog het grote voordeel van de Fa. Visser , dit een kleine zelfstandige ondernemer die alles zelf kan repareren, ook aan huis en door heel nederland. Bij HBM en Tendotool heb ik daar nl. niet echt vertrouwen in. Dus ik denk dat ik wel zal gaan voor de Holzman TS 250 FL.
Tot zover mijn ervaring met Holzman.

Ps. Scheppach laat inmiddels ook al ongeveer 80% in China produceren, alleen net als Holzman vind de eindcontrole niet plaats door de Chinezen, maar door resp. Duitsers en Oostenrijkers. Vandaar dus de aanmerkelijk hogere kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:

JanHo

Nieuw lid
20 jan 2013
6
0
Hallo Wupsie,
Ga ik jou eens keurig vertellen.

A. Festool freest niet netjes (zoals Mafell) de belangerijke delen na. Zoals bijvoorbeeld de groeven waar de langsgeleider in schuift. Hierdoor staat de langsgeleider niet altijd 100% in lijn met het zaagblad.

B. Probeer maar eens een stukje plaatwerk van bv. 50 x 50 te zagen middels de verstekgeleider cq. roltafel. Kant 1 uiteraard wel eerst 100% rechtzagen met de langsgeleider. Meet vervolgens alle hoeken maar eens na en je zult zien dat niet alle keurig 90 graden zijn.

C. Het blad van de zaagtafel is te dun, en bij smalle stroken buigt deze ligt door. Dit is al eens eerder geconstateerd op een ander forum.

D. Gezien bovenstaande gebreken is de verhouding prijs / kwaliteit volledig zoek.

Alles geprobeerd en twee jaar lang constant stellen, stellen, en nog eens nastellen. Diverse vakmensen geraadpleegd, maar het probleem ligt o.a. in het feit van het vele aluminium wat is gebruikt. Dit buigt nl. altijd wat mee, of door. Verder is het ontwerp en de mogelijkheden van beide tafels bijzonder mooi en doordacht. Alleen zijn ze gestopt bij het puntje van de Festoolneus, en dat is heel jammer. Nog even in twijfel gestaan voor de aanschaf van de CS70, maar deze heeft het zelfde probleem, ook de rol/schuiftafel. Van het tafelblad weet ik het niet, hier niet naar gekeken.

Groetjes Jan.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.