Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9
    Junior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012

Welke houtsoort en behandeling voor bakkerstafel?

Hallo,

Een bevriende bakker vroeg me een bakkerstafel te maken.
    Ik heb reeds vernomen dat voor de verwerking van voeding Beuk zeer geschikt is (sommigen zeggen zelfs dat enkel beuk is toegelaten).

Ik had toch graag even jullie mening hierover.

Ik vraag me ook af hoe ik het hout best behandel voor een langere levensduur. Uiteraard moet de behandeling toegestaan zijn om achteraf brood/deeg op te verwerken.

Alvast bedankt!

Een houtsoort zonder giftige stoffen, hars of stoffen met een smaakje zoals beuken, esdoorn, kersen of steenbeuken werkt inderdaad prima. Wat betreft de afwerking zou ik heel voorzichtig zijn; als het een tafel is waarop je vriend elke dag kneedt, dan zou ik hem helemaal niet afwerken. Als hij in de winkel staat, dan misschien een laagje parafine-olie?

De genoemde houtsoorten hebben binnen een vrijwel onbeperkte levensduur, dus daar heb je geen behandeling voor nodig.

Junior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Bedankt Jurriaan, net de info en bevestiging die ik nodig had.

Het is inderdaad om op te kneden/versnijden dus het zal Beuk worden en zonder afwerking.

Ik heb onlangs een deegkneedtafel gemaakt (het onderstel is van berk - niet zelf gemaakt); als oppervlak gebruik ik geen hout maar een 60x60 gepolijste ongeglazuurde vloertegel...

Junior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Ik merk inderdaad dat een gepolijste vloertegel vaker gebruikt wordt tegenwoordig als blad. Ook een marmeren blad zie ik vaak terugkomen.

Maar deze man is gehecht aan zijn houten tafel, die ondertussen dringend aan vervanging toe is...

In dat geval: beuk, berk, eik, essen. Beuk is waarschijnlijk de beste keus vwb prijs, houtkwaliteit, afwerking, etc.

Eik of essen zijn wel erg open porig! Esdoorn is een andere keus, vooral de harde canadese sugar maple.

Klopt, maar je moet het toch goed olien... Esdoorn is prachtig, maar wel tamelijk kostbaar. Wellicht is gestoomd peren ook een idee. Waarschijnlijk te zacht voor een normaal keukenwerkblad, maar als het louter voor deegkneden is...

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Beuk lijkt me de beste optie. Mooi dicht van structuur, goed te verkrijgen en redelijk geprijsd !! Succes !!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten