Welke houtsoort en behandeling voor bakkerstafel?

Hugo Pierloz

Nieuw lid
16 dec 2012
3
0
Antwerpen, België
Hallo,

Een bevriende bakker vroeg me een bakkerstafel te maken.
Ik heb reeds vernomen dat voor de verwerking van voeding Beuk zeer geschikt is (sommigen zeggen zelfs dat enkel beuk is toegelaten:confused:).

Ik had toch graag even jullie mening hierover.

Ik vraag me ook af hoe ik het hout best behandel voor een langere levensduur. Uiteraard moet de behandeling toegestaan zijn om achteraf brood/deeg op te verwerken.

Alvast bedankt!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een houtsoort zonder giftige stoffen, hars of stoffen met een smaakje zoals beuken, esdoorn, kersen of steenbeuken werkt inderdaad prima. Wat betreft de afwerking zou ik heel voorzichtig zijn; als het een tafel is waarop je vriend elke dag kneedt, dan zou ik hem helemaal niet afwerken. Als hij in de winkel staat, dan misschien een laagje parafine-olie?

De genoemde houtsoorten hebben binnen een vrijwel onbeperkte levensduur, dus daar heb je geen behandeling voor nodig.
 

Hugo Pierloz

Nieuw lid
16 dec 2012
3
0
Antwerpen, België
Ik merk inderdaad dat een gepolijste vloertegel vaker gebruikt wordt tegenwoordig als blad. Ook een marmeren blad zie ik vaak terugkomen.

Maar deze man is gehecht aan zijn houten tafel, die ondertussen dringend aan vervanging toe is...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Eik of essen zijn wel erg open porig! Esdoorn is een andere keus, vooral de harde canadese sugar maple.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Klopt, maar je moet het toch goed olien... Esdoorn is prachtig, maar wel tamelijk kostbaar. Wellicht is gestoomd peren ook een idee. Waarschijnlijk te zacht voor een normaal keukenwerkblad, maar als het louter voor deegkneden is...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.