probleem met bril

ik heb een probleem bij het draaien van lange vazen
ik heb de vaas eerst van buiten in vorm gedraaid tussen de centers en de vaas loopt taps naar beneden toe
daarna in geklemd in de drieklauw en een bril geplaatst ongeveer 7 cm van de bovenkant
het tegencenter kan ik niet gebruiken omdat ik hem uiteraard wil uithollen
nu loop ik tegen het probleem op dat elke keer als ik de draaibank aanzet de vaas uit de klauw wordt getrokken
waaraan kan dit liggen?
heb ik de bril te hard vastgezet op de vaas?
of moet ik zorgen voor een vlak gedeelte onder de wielen van de bril?
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Drieklauw? Je gebruikt toch niet zo'n metaaldraai opspankop?
Je kan beter een opspankop gebruiken met zeer grote klauwen, of zgn. 'Tower' of 'shark' klauwen.
 

tuoh

Oud hout
Dat staat vermoedelijk de bril niet mooi in lijn met de centers, gaat je werkstuk dan aan het draaien dan wringt dit met de bril, één van beiden moet dan "plooien".
Een andere mogelijke oorzaak is dat de bril teveel wrijving geeft, ook hier kan dan het werkstuk uit de klauwen draaien.
Normaal gezien stel je de bril maar af als het werkstuk ingespannen zit tussen beide centers, alleen op deze manier ben je zeker dat alles in lijn ligt.


Ps: een drieklauw voor metaalbewerking is niet meer van deze tijd op een houtdraaibank, er zijn heel wat betere en veiligere oplossingen beschikbaar tegenwoordig, zelfs al voor een klein prijsje.


Mvg,
André
 
oke ik weet nu waar het aan ligt
ik heb de wielen van de bril waarschijnlijk veel te strak tegen het hout aangedraaid
morgen eens losser proberen

dat van de klauw klopt,ben ook op zoek naar een andere het probleem is (nou ja probleem) dat ik dan een adapter moet laten draaien
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
oke ik weet nu waar het aan ligt
ik heb de wielen van de bril waarschijnlijk veel te strak tegen het hout aangedraaid
morgen eens losser proberen

dat van de klauw klopt,ben ook op zoek naar een andere het probleem is (nou ja probleem) dat ik dan een adapter moet laten draaien

dat is inderdaad even lastig. maar Oneway heeft er een hoop te koop, je zou eens op de site kunnen kijken of jouw maat spindel erbij staat: http://oneway.ca/chucks/adaptors.htm
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
rene, oneway heeft ook adapters te koop met whitworth draad. deze staan in de lijst als '55 deg' of 'BSW' (british standard whitworth) even goed kijken dus als hij er bij staat ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan een laten maken
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dat is zeker goedkoper! Adaptor van one way kost tussen de 20 à 30 euro. Een adapter laten draaien kost tussen de 200 en 350 euro. Ik moet er een laten maken. Mijn draaibank heeft namelijk een zeer eigenaardige klem constructie.. Ik zal binnenkort eens foto's proberen te posten.
Maar kort om het scheelt je een hoop geld als je simpel weg een adaptor op je bank kan zetten.
 

WR1944

Oud hout
Als je wilt weten wat voor schroefdraad gebruikt is kan je met een schroefdraadmeter de schroefdraad bepalen. Het apparaatje bestaat uit een hoeveelheid stalen plaatjes waar het schroefdraadprofiel in gefreesd is. Door zo'n plaatje tegen de draad te houden kan je door uitproberen zien welke past. Dan weet je de hoek (60 of 55 graden) en de spoed (afstand tussen de draadtoppen). Bij standaard draad weet je dan meestal welk afmeting draad er is gebruikt. Anders moet je met een schuifmaat de buitendiameter opmeten. Dan is de complete draadaanduiding de buitendiameter x de spoed. Voor binnendraad wordt het wat lastiger, dan kan je met een voetjespasser er wel uitkomen. Pas wel op als er tapse draad is gebruikt, dan wordt het een iets ander verhaal.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Dat is zeker goedkoper! Adaptor van one way kost tussen de 20 à 30 euro. Een adapter laten draaien kost tussen de 200 en 350 euro. Ik moet er een laten maken. Mijn draaibank heeft namelijk een zeer eigenaardige klem constructie.. Ik zal binnenkort eens foto's proberen te posten.
Maar kort om het scheelt je een hoop geld als je simpel weg een adaptor op je bank kan zetten.

het complete spul kost zo'n 80 euro, want je moet de adapter hebben, en een deel dat daar overheen schuift met m 33 draad.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
het complete spul kost zo'n 80 euro, want je moet de adapter hebben, en een deel dat daar overheen schuift met m 33 draad.

Dat wist ik niet. Weet ik dat ook weer. Ik heb nog zo'n deel dat eroverheen schuift liggen, Miss heb jij daar iets aan ik ga er en M33 schroefdraad op zetten. Ik zal senaat eens checken, het is iig een imperiale maat. Ik zal eens kijken.
Gr.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Dat wist ik niet. Weet ik dat ook weer. Ik heb nog zo'n deel dat eroverheen schuift liggen, Miss heb jij daar iets aan ik ga er en M33 schroefdraad op zetten. Ik zal senaat eens checken, het is iig een imperiale maat. Ik zal eens kijken.
Gr.[/QUOTE/]

Sorry rik ik heb geen belang bij dat onderdeel ik heb al 2 adapters voor mijn inboard en outboard draad van mijn draaibank. Misschien een idee om het op het marktplein te zetten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.