Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: probleem met bril

probleem met bril

ik heb een probleem bij het draaien van lange vazen
    ik heb de vaas eerst van buiten in vorm gedraaid tussen de centers en de vaas loopt taps naar beneden toe
    daarna in geklemd in de drieklauw en een bril geplaatst ongeveer 7 cm van de bovenkant
    het tegencenter kan ik niet gebruiken omdat ik hem uiteraard wil uithollen
    nu loop ik tegen het probleem op dat elke keer als ik de draaibank aanzet de vaas uit de klauw wordt getrokken
    waaraan kan dit liggen?
    heb ik de bril te hard vastgezet op de vaas?
    of moet ik zorgen voor een vlak gedeelte onder de wielen van de bril?

Drieklauw? Je gebruikt toch niet zo'n metaaldraai opspankop?
    Je kan beter een opspankop gebruiken met zeer grote klauwen, of zgn. 'Tower' of 'shark' klauwen.

dus het ligt aan de grootte van de klauwen dat hij hem eruit trekt?
    want als ik hem zonder de bril inklem krijg je hem er echt niet uit

Dat staat vermoedelijk de bril niet mooi in lijn met de centers, gaat je werkstuk dan aan het draaien dan wringt dit met de bril, één van beiden moet dan "plooien".
    Een andere mogelijke oorzaak is dat de bril teveel wrijving geeft, ook hier kan dan het werkstuk uit de klauwen draaien.
    Normaal gezien stel je de bril maar af als het werkstuk ingespannen zit tussen beide centers, alleen op deze manier ben je zeker dat alles in lijn ligt.

Ps: een drieklauw voor metaalbewerking is niet meer van deze tijd op een houtdraaibank, er zijn heel wat betere en veiligere oplossingen beschikbaar tegenwoordig, zelfs al voor een klein prijsje.

Mvg,
    André

oke ik weet nu waar het aan ligt
    ik heb de wielen van de bril waarschijnlijk veel te strak tegen het hout aangedraaid
    morgen eens losser proberen

dat van de klauw klopt,ben ook op zoek naar een andere het probleem is (nou ja probleem) dat ik dan een adapter moet laten draaien

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rené13 Bekijk Berichten
    oke ik weet nu waar het aan ligt
    ik heb de wielen van de bril waarschijnlijk veel te strak tegen het hout aangedraaid
    morgen eens losser proberen

dat van de klauw klopt,ben ook op zoek naar een andere het probleem is (nou ja probleem) dat ik dan een adapter moet laten draaien
    dat is inderdaad even lastig. maar Oneway heeft er een hoop te koop, je zou eens op de site kunnen kijken of jouw maat spindel erbij staat: http://oneway.ca/chucks/adaptors.htm

ik heb een metaaldraaier ernaar laten kijken en die vertelde me dat de draad niet op 60 graden getapt is??
    geen idee wat dit betekent maar hij kon waarschijnlijk wel een adapter draaien

De hoek van de flanken is bij metrische draad 60 graden, en bij Engelse/Whitworth draad 55 graden. Het gaat er dus om welk type draad er op je as aanwezig is.

rene, oneway heeft ook adapters te koop met whitworth draad. deze staan in de lijst als '55 deg' of 'BSW' (british standard whitworth) even goed kijken dus als hij er bij staat ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan een laten maken

he das fijn om te weten
    bedankt voor de tip
    die zullen idd wel een stuk goedkoper zijn dan laten maken

Forum Rechten