Welke stofzuiger ?

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik zou wel graag willen weten wie er hier gesponsord zou zijn, tot nu toe bleken de beschuldigingen (zoals op Zweihaak) foutief. Ikzelf ben gewoon een algemeen tevreden klant bij Festool en koop het overgrote merendeel rechtstreeks bij mijn lokale handelaar aan de officiële tarieven omdat ik daar kan rekenen op directe service in geval van nood.(en het is al vaker gebeurd dat ik een probleem had dat ze voor mij de dag zelf opgelost hadden)

Sorrie Benchworks, voor het knippen van je bericht. Maar misschien kan ik het je uitleggen.

Die beschuldigingen van Sander zijn leugens.
1. Ik werk niet voor of bij of gesponsord door Festool.
2. Ik koop redelijk van materialen en af en toe gereedschap bij Kroon in Groningen en daar moet ik ook gewoon betalen. Ik koop bij Kroon om dat ze een enorme goede service hebben.
3. Kom uit een timmermans en meubelmakers familie, heb een houtopleiding + vervolgopleiding genoten later nog bijscholingen, 9 jaar geleden begon mijn vrouw een eigen bedrijf daar ben ik in deeltijd gaan werken omdat ik daar meer kon verdienen dan als meubelmaker, heb dus nu mijn vorig beroep als hobby. Omdat ik een soort van deeltijd werk, niet echt met vaste uren, heb ik dus redelijk wat tijd voor mijn hobby. Gebruik sinds 1997 Festool, het heete toen nog Festo. Als je jaren lang bekent bent met een merk wat goed is waarom zou ik dan de volgende keer dat merk niet weer kiezen?
4. Het is jammer dat dit soort dingen hier gebeuren.
5. Geloof ook niet dat Festool hier mensen sponsord, of mensen betaald om hier te posten.
6. Ben erg tevreden over mijn gereedschappen en gebruik meer dan een merk: Blauwe Bosch, Makita, Metabo en Festool.
7. De stof zakken komen keihard uit de CTL26E die ik heb, vaak als de zak helemaalvol is zit er een stuk vol van de slang, dus voor mijn is dit grijze ding prima.
 
Laatst bewerkt:

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
He Joris wordt jij soms gesponsord door Makita :D

Sorry moest het ff kwijt

Berton

p.s. ik gebruik stoffer en blik en grote Komo zak :D
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Wat ik zie op de doorsnee werf:
De electriciens, monteurs verwarming en sanitair, kortom de mensen die boren en kappen in muren en vloeren gebruiken meestal Hilti of Spit electrisch gereedschap, en de stofzuiger is dan ook van een van deze twee merken.
De onderhoudstechnici verwarming (de ketelkuisers voor stookolieketels) gebruiken Numatic. Op het werk hebben ze voor één of andere duistere reden voor Mafell gekozen, maar ik vind deze stofzuiger ongeschikt voor het werk. De Numatic heeft een grotere diameter van slang wat hem geschikter maakt voor handmatig zuigen, ook omdat er grotere brokken mee door kunnen. Die Mafell is een 'machinezuiger'.
De schrijnwerkers, afwerkers en dergelijke hebben voornamelijk Festool mee.
Mafell heb ik eigenlijk nog nooit gezien op een werf.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Een paar maanden terug de festool midi gekocht en even getwijfeld over de grotere broer. Echter vond ik die te groot en voor mij als hobbyist over powered.

Ben dik te tevreden over de zuigkracht en capaciteit van de stofzak. Bij veel grof werk zet ik er(zo nodig) het Kärcher grofvuil as-filter tussen. Een eenvoudig vat te koop voor minder dan 50 euro, waarmee je ook nog eens je BBQ kunt leegzuigen. Niet echt een cylone maar het werk voor mij perfect en de stofzak blijft leeg. Zo sla je twee vliegen in 1 klap. Lekker klussen, BBQ aan, goed stuk vlees erop en de boel schoon achterlaten.
 
Laatst bewerkt:

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Heb nu een dik jaar een Starmix 1625 (slaat dacht ik op 1600 watt, 25 liter reservoir). Geen klachten al is de klopfunctie nogal luidruchtig. Wel willen desondanks de filters nog wel eens vol zitten...Gebruik hem voor alles, zagen, schuren, puin. Alles zonder zak. Merk weinig afname in vermogen gedurende het vullen van de bak, maar ik geef toe dat ik nog nooit in een keer een bak vol heb gekregen.
Onlangs de gootsteen er mee ontstopt. Ging prima, reservoir vol --> machine schakelt uit. Tip, spoel nooit je latexrollers uit in de gootsteen...
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Zuigkracht verschillen Festool CTL midi

Voor gewoon houtbewerking heb je een CTL nodig, kwa zuigkracht verschillen de modellen niet echt meer, enkel de capaciteit van de stofzak verschilt. Dus voor hobby gebruik ben je al goed af met een Mini of midi.
Er zijn dan nog andere series bestemd voor perslucht machines, gevaarlijke stoffen of met AC auto clean functie waar de filter automatisch uitgeklopt worden om verstopping te voorkomen (vooral handig bij het schuren van gipsplaten)

IK ben mij ook aan het oriënteren voor de aanschaf van wellicht een CTL Midi. Hobbymatig gebruik maar moet wel goed zijn want ik heb geen zin meer in al die stof in de garage na een simpele zaag of freesbewerking. NU heb ik een metabo AS1202 maar die is versleten en heeft geen zuigkracht meer. Dit draadje kwam ik tegen.
Bij mijn zoektocht naar een mogelijke opvolger de CTL Midi loop ik in tegenstelling Benchworks schrijf toch wel tegen een probleem met de zuigkracht aan.
Ik zal een voorbeeld geven. Bij gereedschappen.nl wordt de CTL midi verkocht voor €375 hierbij staat een zuigkracht van 24000 mPa (= onderdruk) en een volumestroom van 3700 l/min, bij toolnation staat ook een CTL Midi voor €367,- echter met een onderdruk van 20000 mPa en een volumestroom van 2800 l/min .
Deze verschillen kom ik bij meer aanbieders tegen.

Is er sprake van een ander model of is het gewoon een type fout. Bij Festool zelf geven ze overigens ook 24000 mPa en 3700 lit/min aan.

Is iemand die deze verschillen kan verklaren.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik geloof dat er inderdaad twee versies zijn de oude en de nieuwe. de nieuwe versie is geloof ik te herkennen aan de rem aan de voorkant die lijkt op die van de ctl 26. en dat zou dan ook die verschillende speccs kunnen verklaren.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De eerste mini's en midi's hadden een lagere zuigkracht, normaal gezien zou je die nu niet meer in de handel mogen vinden want dat is van meerdere jaren geleden.
Volgens mij hebben die handelaars hun website gewoon niet aangepast. Ik zou voor de zekerheid toch wel eens controleren bij hen voor te bestellen bij die met de verkeerd info.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Bedankt voor de reactie.

Ik zal zeker informeren bij de winkel alvorens tot koop over te gaan.
Dit is nu o.a. het fijne van dit forum. Hier zit genoeg kennis om een ander weer verder te helpen.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Ik heb inmiddels de zaak voorgelegd bij o.a. Toolnation. Ze hebben netjes gereageerd. Ze verkopen het nieuwe model met de nieuwe specs. Hun omloopsnelheid is 2 dagen. Van oude voorraad dus geen sprake.
Ook bij Kruis in Rotterdam blijkt het om een foute tekst te gaan, ook daar verkopen ze het nieuwe model.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.