Mooie meubelmakerswerkplaats.....

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Kom ik aan met mijn komo geimpregneerde skuurtje, en maar zeuren over het dak...LOL
Ligt het aan mij, of doen die amerikanen gewoon alles in het groot, en ook nog eens in het kwadraad???
 

Wilmar

Actieve deelnemer
26 feb 2011
31
1
Ik heb idee dat z' n werkplaats groter is dan z'n huis. (Gewoon jaloersmakend). Zou hij ook een eigen electriciteitscentrale hebben?
 

WR1944

Oud hout
Dat in Amerika alles zo groot is klopt wel aardig. Er is nog steeds een overvloed aan ruimte, de grondstoffen zijn goedkoop en men kijkt niet op een millimetertje meer of minder. Iemand uit de bouw vertelde me eens, jaren terug, dat de fundatie van een wolkenkrabber al was goedgekeurd en de eerste paar verdiepingen met het storten van het fundament. De rest van de wolkenkrabber was nog niet getekend maar de fundatie was goed voor de zwaarst mogelijk opbouw. Men zorgde dat men met het ontwerpen en goed laten keuren van de verdere verdiepingen steeds een paar verdiepingen voor was op het bouwen. Dus de fundatie was zwaar over gedimensioneerd maar dat was vele malen goedkoper dan wachten op de totale goedkeuring van het gebouw. Tijd is geld.
Voor een paar duizend dollar aan hout bouw je een simpel framebouw huis. Met een paar extra duizendjes heb je de electra en pijpwerk voor water, verwarming en de afvoer er in. Een paar duizendjes verder zorgt voor een boiler en een verwarmingsketel en je kan beginnen met je huis in te richten. Het materiaal is in het algemeen geen probleem, €2 voor een 2x4, 8 ft lang als standaard bouwelement. Voor een kamer van 4x4 m heb je ongeveer 80 2x4 nodig, zijnde €160. Verder ongeveer 15 platen gipsplaat van €6 en 15 platen OSB voor €10 is €240. Voor de vloer en het plafond nog eens 25 balken van 2x10 voor €25 maakt €625. Dus met alles bij elkaar kom je op ongeveer een €1000 voor de ruwbouw voor een kamer van 4x4m. Maar dan moet je alles wel zelf doen. En naast elkaar liggende kamers delen een wand dus dat maakt het natuurlijk wat goedkoper. En een aannemer betaald natuurlijk de groothandelsprijzen en die zijn uiteraard lager. Daarom kijkt men in Amerika niet op een paar meter of feet meer. Dit is natuurlijk een natte vinger benadering en geen offerte.
Per persoon is de Amerikaan nog de grootste energievreter ter wereld maar door de economische ontwikkeling is China als land Amerika voorbijgegaan in het energieverbruik.
Maar we dwalen af van de mooie werkplaats. Nu nog een beeld van de werkplaats in vol bedrijf om het geheel te relativeren.
 

MIKE

Actieve deelnemer
13 mrt 2011
39
0
weer iemand met veel geld...
niet negatief bedoeld natuurlijk maar zo'n werkplaats kan ik me echt niet veroorloven

dergelijke huizen zijn aldaar vrij normaal als je in een landelijke state woond.
kennis van ons heeft ook zoiets en die verdiend echt niet normaal hoor.
maar in nederland toch zelfde als ik zie wat in de randstad een kippehok kost daarvoor koop je in groningen een boerderijtje
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb eerder de indruk dat zijn ruimte net groot genoeg is voor een alleen werkende meubelmaker, er is niet gigantisch veel vrije ruimte om aan meubels te werken en om het hout te verwerken.
Hij heeft de plaats waarschijnlijk een dag lang zitten opruimen voor de film, want mogelijk kan je er door de week nog amper in bewegen. Bij mij is het hetzelfde, ik heb een open ruimte van 16x32m waar een 10-tal semi opleggers in passen, maar als je daar een prefab tuinhuis in moet bouwen van 10x6m dan weet je ook niet meer waar je de stukken kwijt kan. Dus iedereen is altijd geneigd om werk aan te nemen ook al is dat net te groot voor de ruimte die je hebt, het is dus nooit groot genoeg!

In de VS zie je toch vaak pro's die letterlijk werken vanuit de garage van hun huis waar er amper ruimte is voor de machines, hier zie je dat toch niet echt.
Ik ben wel fan van die Amerikaanse stijl waar er evenveel aandacht is voor het interieur van de werkplaats als die van je living, je spendeert ook veel meer tijd in je werkplaats dan in je living, dus vind ik dat logisch.
Maar het heeft mogelijk ook te maken met de erg strikte bouwcodes daar, je mag niet maar zoals hier een lelijk betonnen gebouw neergooien waar en hoe je ook maar wil (ofwel verplicht de gemeente je om iets afgrijselijk neer te leggen dat totaal niet past in de omgeving en tegen je zin, zoals hier wel vaker gebeurt). Alles moet daar perfect afgewerkt zijn in de lokale bouwstijl en netjes passen in de omgeving.

Met de kwaliteit en isolatie van de constructies daar heb ik toch wel wat bedenkingen, de muren zien er zelden dikker uit dan 10cm en dubbele beglazing is blijkbaar nog niet uitgevonden?
Af en toe komt er een storm voorbij en ligt de hele wijk plat.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
De bouwcode mag dan wel strikt zijn op papier, in de praktijk valt het reuze mee. En in Amerika kent men geen schoonheidscommissies. Afhankelijk van het lokale bestuur werd er met meer of minder drang een bepaalde uiterlijke bouwstijl geadviseerd. Als je problemen krijgt met de gemeente over het uiterlijk van je huis wordt het een kwestie van een goede advokaat en overleg met je buren.
De minimale wanddikte is gebaseerd op de 2x4, met gipsplaat, OSB en siding kom je ergens tussen de 120 en 150 mm uit. Men adviseerd voor buitenwanden 2x6 en dan zit je al gauw op een 200 mm. Bij nieuwbouw wordt veel gespoten isolatie toegepast en dat heeft een hoge isolatiewaarde. Verder is dubbelglas de norm, zeker bij nieuwbouw en drievoudig glas wordt ook regelmatig toegepast. Wij hebben het grootste deel van de enkele ramen laten vervangen door dubbel glas. Dat vervangen is een fluitje van een cent. De ramen hebben bijna allemaal standaard afmetingen. Het oude raam gaat er uit, nieuwe raam er in, met shims waterpas en haaks stellen, de flensplaat vast spijkeren, waterdichte afwerking aanbrengen, open ruimte volschuimen, binnen en buiten de afwerklatten aanbrengen en je kan weer van het verhoogde comfort genieten.
In hurricane- en aardbevingsgebieden worden er aanvullende eisen gesteld aan de constructie. Dan krijg je te maken met extra stalen strips en ankers om het hout bij elkaar te houden. Ook deur- en raamopeningen zijn erg belangrijk. Zodra de wind door een opening je huis in kan is het afgelopen. Dan zakt het als een kaartenhuis in een.
Zoals te zien was met hurricane (eigenlijk zware storm) Sandy ging er veel tegen de vlakte maar de opbouw is met de framebouw wel weer een stuk sneller dan met steen of beton. Elk nadeel heb z'n voordeel zei ooit een bekende Nederlandse filosoof.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
hehhe ik dacht eerst bij het eerste gebouw, dat is zijn huis en zijn werkplaats zit in de linker of rechter garage.
Dat hele gebouw is dus zijn werkplaatsje, mooi plekje.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtige werkplaats en ik begrijp uit het filmpje ook zelf gebouwd in een aantal jaren! Pet af! Wat ik ook waardeer is dat Andy Pitts goeie spullen koopt, waarvan sommige inmiddels meer dan 30 jaar oud zijn en die zien er nog prima uit. Kwaliteit is op termijn altijd goedkoper. Die ramen deden me direct denken aan de filmpjes van Lie Nielsen, mooie video dank voor het plaatsen; de 17 minuten waren zo om;).

Edit: Verbaas me er nu pas over dat je helemaal geen handgereedschap ziet, alleen een paar zagen aan de wand.

jaap
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Edit: Verbaas me er nu pas over dat je helemaal geen handgereedschap ziet, alleen een paar zagen aan de wand.

jaap

Hoi Jaap, niet helemaal juist, in het begin laat hij zijn werkbank zien, die zit redelijk vol met handgereedschap als je goed kijkt. En daarachter aan de wand allerleid handschaven. Je was vast zo gebiologeerd aan het kijken naar al het moois dat dat erbij in schoot :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.