Workshop Japanse Dakgeometrie

kodama

Actieve deelnemer
Beste Forumleden,

In januari zal ik in Duitsland een workshop geven over Japanse dakgeometrie. Door het maken van een model van een hoekkeper zullen alle basis principes van de Japanse uitslag methode worden toegelicht. Een hoekkeper is vaak een grote uitdaging om deze netjes te verwezenlijken, zeker als men zoals in de Japanse traditie gebruik wil maken van nauwsluitende complexe houtverbindingen die structureel onderbouwd zijn. Naast de houtbewerking zelf zullen we ingaan op veel gerelateerde onderwerpen zodat de deelnemers een grondig inzicht krijgen in de essentie van het Japanse lay-out systeem.

De workshop zal doorgaan in Niederalteich Duitsland bij Dictum en gebruik maken van de goede faciliteiten van hun atelier. De workshop is verspreid over vier volledige dagen van 28 tot 31 januari en de kosten voor de deelname bedragen 465€ inclusief het materiaal voor het model. Ik hoop ook verschillende werktekeningen voor te bereiden die all stappen duidelijk toelichten.

Een greep uit de onderwerpen:
  • halfhoutse verbinding van de dekplaten
  • de verbinding van de hoekkeper met de kruising van de dekplaten
  • elegante en structureel onderbouwde oplossingen voor de houtverbindingen
  • Het Japanse uitslag systeem en de achterliggende geometrie
  • ...
Dit is slechts een beperkte beschrijving en enkel een overzicht van de belangrijkste onderwerpen, er zal nog veel meer aan bod komen. Ik kijk er zelf al erg naar uit.
Japanse dak geometrie wordt vaak beschouwd als een moeilijk onderwerp om te begrijpen of te beheersen en tot op zekere hoogte is dit waar. Aan de andere kant is een 'normale' hoekkeper niet zo verschrikkelijk moeilijk om te begrijpen of te bouwen. Met wat begeleiding, fatsoenlijke houtbewerkingsvaardigheden met handgereedschap en gerichte aandacht kunnen de meesten van ons dit wel de baas. Het is zeker mijn bedoeling om het Japanse lay-out-systeem te demystificeren en de basis te leggen voor verdere studie.

Als je interesse hebt kan je mij altijd contacteren en hopelijk mag ik enkele forumleden verwelkomen tijdens de cursus. Een uitdaging zal het zeker zijn.
jap house 069.jpg
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Lijkt me ook een gave cursus, maar wat kun je er praktisch mee (als Nederlandse timmerman met heel andere bouwmethodes)? Wat is de voertaal tijdens de cursus?
 

kodama

Actieve deelnemer
Ik zal lesgeven in het engels vermits dit voor mij het gemakkelijkste is en het meest universeel.

Het zal ongetwijfeld veel praktisch nut hebben voor al wie met timmerwerk bezig is. De basis van de methode kan worden toegepast op alle bouwwijzen niet enkel de Japanse. Het wordt enkel vanuit het standpunt van deze traditie belicht.
Het hangt ook af van de achtergrond van de deelnemers maar als er professionele timmerlui zullen deelnemen, wat waarschijnlijk het geval is, zullen er praktische methodes worden toegelicht hoe je deze technieken efficiënt in een professionele omgeving kan toepassen. Met andere woorden krijg je de bagage mee om oplossingen te bieden van hoge kwaliteit voor de constructie van hoekkepers.
 

kodama

Actieve deelnemer
Ik kreeg ook nog de vraag of er al veel 'animo' was voor de workshop.
Momenteel zijn er nog vier plaatsen beschikbaar en zijn er nog enkele geïnteresseerden die nog definitief moeten beslissen. Ik veronderstel dat we tegen midden januari wel acht deelnemers zullen hebben. De limiet is acht deelnemers vermits ik op die manier kan garanderen dat ik genoeg tijd heb om iedereen uitvoerig persoonlijk te begeleiden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.688
Terkaple
www.woodworking.nl
Geweldig Mathieu, dat je zo al je vergaarde kennis en ervaring door mag geven! Komt er ook nog zo'n cursus wat dichter bij huis (in Nederland bedoel ik dan).
Op zo'n forumlid kunnen we best een beetje trots zijn vind ik!

jaap
 
Laatst bewerkt:

kodama

Actieve deelnemer
Dat wil ik zeker overwegen maar ik zal eerst deze in Duitsland geven bij wijze van proef.
Er staat ook erg veel werk in het verschiet voor het komende jaar dus goed plannen zal noodzakelijk zijn en vermits ik weer veel tijd in het buitenland zal spenderen moet ik nog zien of dit zou lukken.
Alles hangt natuurlijk van de interesse af. Vanaf februari, na de reeds geplande workshop, kunnen we dit verder bespreken tot dan kan ik er geen sluitend antwoord op geven. Voor diegene die echt interesse hebben kan ik enkel zeggen dat dit wel eens een unieke kans zou kunnen zijn vermits ik geen idee heb hoe lang ik nog in Europa blijf, waarschijnlijk niet meer zo lang..
Wie interesse heeft maar niet tot in het mooie Bavaria geraakt kan zich al kenbaar maken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.