CAD software

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Weet niet of hier al een draadje is mbt CAD software. Ik ben er beroepsmatig veel met CAD software bezig. AutoCAD gebruiker sinds release 9. Maar enkele jaren geleden overgestapt op BricsCAD, een belgisch product en perfecte cloon maar voor slechts 1/10 van de ACAD prijs. Zeer stabiel en zonder de onnodige ballast. Er zijn veel clonen op de markt (chinees etc) maar het zijn stuk voor stuk afkooksels van IntelliCAD. Er zijn slechts 2 ACAD clonen in volledig eigen beheer ontwikkeld, Ares (Graebert GmbH) en BricsCAD (Bricsys nv).

Voor de geïnteresseerden: BricsCAD kan je hier downloaden in 30 dagen trial (wel registratie vereist):

http://www.bricsys.com/common/download.jsp?ref=470&p=BCAD&l=en_US&site=32

Welke software gebruiken jullie ? en CAM ?
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Ik gebruik Vectorworks inclusief Interiorcad en Renderworks.
Voor mij een ideale combinatie tussen volledige ontwerp vrijheid, vind ik heel belangrijk in een pakket, en intelligentie (BIM).
Intuïtieve interface, alhoewel enige oefening noodzakelijk is.
Mooie presentaties door de C4D rendermotor.
Kortom een tevreden gebruiker.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Autocad en een paar maanden geleden heb ik ironcad geprobeerd. Nadeel van die cadprogramma's is dat je net zo lang aan het tekenen bent als aan het klussen, als je het niet fanatiek vaak doet. Dus ik teken vaak maar weer op mm papier, wat ik ook gemakkelijk kan meenemen naar de garage.
 

kodama

Actieve deelnemer
autoCad voor mac hier en af en toe nog eens sketch up.
Nu dat ik wat handig wordt met autocad begint dat tekenen wel redelijk vlot te gaan. Vooral het 3d aspect spreekt vindt ik geweldig. Dat kan je op papier toch enkel met projecties realiseren wat toch ook tijdrovend is.
 

ricardovm

Nieuw lid
7 nov 2011
18
0
Gebruik zelf Solidworks voor het "tekenen" vind het vooral eenvoudiger werken dan autocad aangezien ik verder geen opleiding/cursus etc van dergelijke programma;s heb gevolgd.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Gebruik zelf Solidworks voor het "tekenen" vind het vooral eenvoudiger werken dan autocad aangezien ik verder geen opleiding/cursus etc van dergelijke programma;s heb gevolgd.

Ik gebruikte dit ook, maar nu ik op een Mac werk lukt dit niet meer problemen met het lezen, en het draaide zelfs onder windows(Parallels).
Acad 2012 doet het ook niet!
Noodgedwongen moeten overstappen naar sketchup
Grtz,
Rudy
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Ik gebruikte dit ook, maar nu ik op een Mac werk lukt dit niet meer problemen met het lezen, en het draaide zelfs onder windows(Parallels).
Acad 2012 doet het ook niet!

Hoe bedoel je dit Rudy ?
Je kan windows eventueel op een mac draaien, heb je dit getest omdat er Parallels tussen haakjes staat ?
Check ook even VMware

Voor het overige, als je onder Mac OS wil werken wat een absolute aanrader is, moet je licentie uiteraard zijn aangepast aan je software omgeving (Mac of PC).
Dit kan met Autocad for Mac.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Sinds kort gebruik ik de gratis versie van DraftSight. Lijkt qua gebruik heel erg op AutoCad LT R12.
Dit omdat ik sinds kort overgestapt ben op een MacBook en AutoCad niet meer werkte, behalve via VMWare.
Om mijn MacBook windows vrij te houden heb ik gekozen om een Cad kloon te zoeken die voor de Mac geschikt is.

Het is alleen in 2D tekenen.
In AutoCad tekende ik ook in 3D, maar dat was niet echt serieus. Het koste me te veel tijd om iets te maken terwijl een 2D tekening vaak net zo duidelijk is. Zeker als het bouwplannen zijn.

Groeten, Raymond
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.