Stop slaat door starten zaagmachine

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer

Ik heb sinds een half jaar een DW745 zaagtafeltje. Regelmatig laat ie de stop (is een automaat) doorslaan als ik 'm aanzet. Ik zou de groepenautomaat kunnen vervangen door een 16C (is nu 16B). Maar ik vroeg me af of er ook andere oplossingen zijn om de (kortstondige) aanloopstroom te beperken. Want stationair komt de machine niet verder dan 9A, ruim onder de grens. Mijn zoektocht op internet leverde in ieder geval niet veel op.

Harold
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
In België mag je een automaat van 20 A zetten voor stopcontacten. Als je hem zou vervangen, controleer dan wel of het kabel van 2,5mm2 is. Misschien is de zekering ook slecht en springt te snel af.
Op locatie gebeurd het ook wel eens dat een zekering springt bij gebruik van de grote slijpschijf (slijptol). Dan pas ik een (misschien onorthodox) trucje toe: een lange verlengkabel. Door de verliezen in de kabel wordt de stroom beperkt.
Of gewoon de oplossing van Borre.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Het kan een paar oorzaken hebben. Het kan zijn dat je een drukbezette groep gebruikt en dat de piek spanning net te veel is. misschien in combinatie met een stofzuiger. Als je een festool stofzuiger hebt is dit geen probleem omdat daar elektronica in zit die er voor zorgt dat de stofzuiger 2 a 3 sec later aan gaat dan de zaag. De meeste andere merken hebben dit niet. Als dit het geval is zou je je zaag en stofzuiger in een inschakel automaat kunnen stoppen. die zorgt er voor dat je stofzuiger dan iets later aan gaat als je zaag.
inschakel.jpg

En anders een andere groep op zoeken of zoals je al zij een zwaardere kast.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo Harold

je kan de motor opstarten met een soft-starter en als je die te duur vindt kun je ook in 2 trappen opstarten.
tijdens de eerste trap zet je een zware draadgewonden weerstand van ca 3 Ohm in serie met de motor,
zo laat je hem op toeren komen (duurt max 3 sec) en daarna schakel je de 2e trap in waarbij de netspanning direkt op de motor staat.
als je handig bent met een elektra kun je hiervoor een ouderwetse handbediende ster-driehoekschakelaar gebruiken,
maar er zijn ook 2-traps schakelaars op de markt

groet
Jan
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Iedereen bedankt voor de tips! Via google vond ik ook de tip om een lekker lang verlengsnoer te gebruiken. Dat lijkt voor nu goed te werken. Ik ga nog opzoek naar de 2-trapsschakelaar.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
een lang verlengsnoer werkt net als een weerstand. als je de motor zwaar gaat belasten zakt de spanning op de motor
omdat het verlengsnoer teveel tegenhoud. met als gevolg dat je motor warm wordt en doorbrandt.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
En als je verlengsnoer opgerold is wordt het een spoel. Als je te veel vermogen vraagt wordt deze warm met kans op het smelten van de isolatie met als gevolg brand !!
Daarom altijd een verlengsoer afrollen als je er een zware machine op aan sluit
 

WR1944

Oud hout
Dat laatste is zeker geen theoretisch geval. De dochter van m'n ex had op zolder een wasmachine staan en de contactdoos was net te ver weg voor het snoer. Dus een verlengsnoer op een haspel gehaald bij een bouwmarkt. Om geen slordig snoer over de grond te hebben werd de haspel net genoeg afgerold om de verbinding te overbruggen. Op een gegeven moment sloeg de stop door tijdens het wassen en bleek de haspel te bestaan uit een zielig hoopje gesmolten plastic. Omdat de vloer nog niet was afgewerkt (beton) ontstond er gelukkig geen brand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.