Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Stop slaat door starten zaagmachine

Ik heb sinds een half jaar een DW745 zaagtafeltje. Regelmatig laat ie de stop (is een automaat) doorslaan als ik 'm aanzet. Ik zou de groepenautomaat kunnen vervangen door een 16C (is nu 16B). Maar ik vroeg me af of er ook andere oplossingen zijn om de (kortstondige) aanloopstroom te beperken. Want stationair komt de machine niet verder dan 9A, ruim onder de grens. Mijn zoektocht op internet leverde in ieder geval niet veel op.

Harold

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Google eens op inschakelstroombegrenzer.

Gr Ed

Denk aan de maximale kabellengte als je een b door een c gaat vervangen.
    Houterig mannekke

In België mag je een automaat van 20 A zetten voor stopcontacten. Als je hem zou vervangen, controleer dan wel of het kabel van 2,5mm2 is. Misschien is de zekering ook slecht en springt te snel af.
    Op locatie gebeurd het ook wel eens dat een zekering springt bij gebruik van de grote slijpschijf (slijptol). Dan pas ik een (misschien onorthodox) trucje toe: een lange verlengkabel. Door de verliezen in de kabel wordt de stroom beperkt.
    Of gewoon de oplossing van Borre.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Het kan een paar oorzaken hebben. Het kan zijn dat je een drukbezette groep gebruikt en dat de piek spanning net te veel is. misschien in combinatie met een stofzuiger. Als je een festool stofzuiger hebt is dit geen probleem omdat daar elektronica in zit die er voor zorgt dat de stofzuiger 2 a 3 sec later aan gaat dan de zaag. De meeste andere merken hebben dit niet. Als dit het geval is zou je je zaag en stofzuiger in een inschakel automaat kunnen stoppen. die zorgt er voor dat je stofzuiger dan iets later aan gaat als je zaag.
    inschakel.jpg

En anders een andere groep op zoeken of zoals je al zij een zwaardere kast.
    Ervaring is iets dat je krijgt net nadat je het nodig had

ouderwetse stoppen gebruiken deze kunnen wat meer hebben.

hallo Harold

je kan de motor opstarten met een soft-starter en als je die te duur vindt kun je ook in 2 trappen opstarten.
    tijdens de eerste trap zet je een zware draadgewonden weerstand van ca 3 Ohm in serie met de motor,
    zo laat je hem op toeren komen (duurt max 3 sec) en daarna schakel je de 2e trap in waarbij de netspanning direkt op de motor staat.
    als je handig bent met een elektra kun je hiervoor een ouderwetse handbediende ster-driehoekschakelaar gebruiken,
    maar er zijn ook 2-traps schakelaars op de markt

groet
    Jan

Iedereen bedankt voor de tips! Via google vond ik ook de tip om een lekker lang verlengsnoer te gebruiken. Dat lijkt voor nu goed te werken. Ik ga nog opzoek naar de 2-trapsschakelaar.

een lang verlengsnoer werkt net als een weerstand. als je de motor zwaar gaat belasten zakt de spanning op de motor
    omdat het verlengsnoer teveel tegenhoud. met als gevolg dat je motor warm wordt en doorbrandt.

En als je verlengsnoer opgerold is wordt het een spoel. Als je te veel vermogen vraagt wordt deze warm met kans op het smelten van de isolatie met als gevolg brand !!
    Daarom altijd een verlengsoer afrollen als je er een zware machine op aan sluit

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten