schommelpaard onderstel

jokkolor

Nieuw lid
29 jun 2009
2
0
Hallo,

Ik ben een schommelpaard aan het maken, en heb voor het schommelonderstel (de boog waar het paard op bevestigd wordt) 2x een gebogen vlak uitgezaagd en tegen elkaar gelijmd zodat het dubbel zo breed is.
Nu is dit niet overal helemaal gelijk, omdat het tweemaal met de hand uitgezaagd is.
Welk handgereedschap gebruik ik best om de boog en 2 vlakken gelijk te krijgen?
Ik dacht aan een bolschaaf, maar weet niet of dit het beste gereedschap hiervoor is.

Bedankt!

Jonas
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
jokkolor zei:
Ik ben een schommelpaard aan het maken, en heb voor het schommelonderstel (de boog waar het paard op bevestigd wordt) 2x een gebogen vlak uitgezaagd en tegen elkaar gelijmd zodat het dubbel zo breed is.
Nu is dit niet overal helemaal gelijk, omdat het tweemaal met de hand uitgezaagd is.
Welk handgereedschap gebruik ik best om de boog en 2 vlakken gelijk te krijgen?
Ik dacht aan een bolschaaf, maar weet niet of dit het beste gereedschap hiervoor is.
Heb je een fotootje van hetgeen je tot nu toe hebt gemaakt? Ik denk te snappen wat je bedoeld maar een foto zou het bevestigen.
 

jokkolor

Nieuw lid
29 jun 2009
2
0
Hey, nee mijn fototoestel is kapot.
Het is ongeveer dit model:

http://gratis-zoekertjes.onlinertjes.be ... /12912.jpg

de 2 onderste gebogen schommeldelen is waar het over gaat.
Ik heb per boog er twee tegen elkaar gelijmd in de breedte, en de ongelijke uitsteeksels moeten weg.

Het hout is MDF, dus gewoon elektrisch afschuren is misschien ook mogelijk?

Overigens heb ik ook moeite met een echte goeie vakwinkel voor gereedschap te vinden hier in België.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
aangezien beide bogen precies gelijk moeten zijn om geen kreupelhobbelpaard te krijgen ga je volgens mij als volgt te werk:

Eén boog gelijmde delen gelijk maken met behulp van een bandschuurmachine. Zorg dat je netjes rond schuurt en geen vlakken in de rondingen schuurt. Dat gaat het beste als een bandschuurmachine loodrecht op een tafel kan monteren zodat de tafel je werksteun ondersteunt, die ka je dan goed geleiden langs de band.

De tweede boog kan je dan kopieren mbv de eerste boog als sjabloon met een kopieer frees of een freestafel met kopieerinrichting.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.