Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

schommelpaard onderstel

Hallo,

Ik ben een schommelpaard aan het maken, en heb voor het schommelonderstel (de boog waar het paard op bevestigd wordt) 2x een gebogen vlak uitgezaagd en tegen elkaar gelijmd zodat het dubbel zo breed is.
    Nu is dit niet overal helemaal gelijk, omdat het tweemaal met de hand uitgezaagd is.
    Welk handgereedschap gebruik ik best om de boog en 2 vlakken gelijk te krijgen?
    Ik dacht aan een bolschaaf, maar weet niet of dit het beste gereedschap hiervoor is.

Bedankt!

Jonas

Re: schommelpaard onderstel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jokkolor
    Ik ben een schommelpaard aan het maken, en heb voor het schommelonderstel (de boog waar het paard op bevestigd wordt) 2x een gebogen vlak uitgezaagd en tegen elkaar gelijmd zodat het dubbel zo breed is.
    Nu is dit niet overal helemaal gelijk, omdat het tweemaal met de hand uitgezaagd is.
    Welk handgereedschap gebruik ik best om de boog en 2 vlakken gelijk te krijgen?
    Ik dacht aan een bolschaaf, maar weet niet of dit het beste gereedschap hiervoor is.
    Heb je een fotootje van hetgeen je tot nu toe hebt gemaakt? Ik denk te snappen wat je bedoeld maar een foto zou het bevestigen.

Hey, nee mijn fototoestel is kapot.
    Het is ongeveer dit model:

http://gratis-zoekertjes.onlinertjes.be ... /12912.jpg

de 2 onderste gebogen schommeldelen is waar het over gaat.
    Ik heb per boog er twee tegen elkaar gelijmd in de breedte, en de ongelijke uitsteeksels moeten weg.

Het hout is MDF, dus gewoon elektrisch afschuren is misschien ook mogelijk?

Overigens heb ik ook moeite met een echte goeie vakwinkel voor gereedschap te vinden hier in België.

aangezien beide bogen precies gelijk moeten zijn om geen kreupelhobbelpaard te krijgen ga je volgens mij als volgt te werk:

Eén boog gelijmde delen gelijk maken met behulp van een bandschuurmachine. Zorg dat je netjes rond schuurt en geen vlakken in de rondingen schuurt. Dat gaat het beste als een bandschuurmachine loodrecht op een tafel kan monteren zodat de tafel je werksteun ondersteunt, die ka je dan goed geleiden langs de band.

De tweede boog kan je dan kopieren mbv de eerste boog als sjabloon met een kopieer frees of een freestafel met kopieerinrichting.

Je kunt de 2 delen ook eerst verlijmen en dan tegelijk uitzagen.

jaap

Forum Rechten